نیوز سیتی!
23 آذر 1401 - 17:58

رشد ۵ برابری کشت دانه روغنی گلرنگ در میرجاوه

زاهدان- مدیر جهاد کشاورزی میرجاوه گفت: کاشت گیاه گلرنک در این شهرستان، نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵ برابر رشد داشته است.

حسن کهرازهی در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: در راستای تغییر الگوی کشت، کاشت گونه‌های گیاهی با نیاز آبی کم، مقاوم به شوری و بهره وری اصولی از آب و خاک، دوره‌ها و جلسات آموزشی و ترویجی گوناگونی در نقاط مختلف شهرستان میرجاوه برگزار شده و در این خصوص و براساس توصیه‌های کارشناسان مربوطه، کشاورزان این منطقه ریگ ملک؛ در حدود ۱۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی را به کاشت گیاه گلرنگ اختصاص دادند که نسبت به سال گذشته رشد ۵ برابری داشته است.

وی ضمن تاکید بر این مسئله که در راستای حمایت از برنامه‌های ترویجی و بمنظور ارتقای کشت دانه‌های روغنی، یک تن بذر گلرنگ در اختیار کشاورزان این شهرستان قرار گرفته است، بیان کرد: گلرنگ محصولی مناسب در برنامه تناوب کشت بوده که از ماده رنگی حاصله از گل‌های آن در صنعت رنگرزی استفاده و از دانه‌های آن روغن خوراکی به دست می‌آید.

این مسئول اضافه کرد: از گل‌های گلرنگ برای رنگین کردن غذا به جای زعفران و از روغن دانه گلرنگ در صنایع بهداشتی و آرایشی استفاده می‌شود و به عنوان روغن نباتی مایع کم ضرر خیلی استقبال می‌شود.

وی گفت: کنجاله گلرنگ، جایگزینی مناسب برای خوراک دام و طیور بوده و در نتیجه گیاهی سودآور بوده و با توجه به حداقل نیازهای آن و کاشت ساده گلرنگ می‌توان به عنوان گیاهی کاملاً اقتصادی به آن نگاه کرد.

وی تاکید کرد: جهاد کشاورزی آماده حمایت از سرمایه گذاران بخش صنایع تبدیلی در حوزه کشاورزی است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 911071

مهمترین اخبار ایران و جهان: