نیوز سیتی!
23 آذر 1401 - 16:23

۴۸۶ دوربین ثبت تخلف نظارتی در مشهد وجود دارد

مشهد ـ رئیس پلیس راهور مشهد گفت: در حال حاضر در شهر مشهد ۴۸۶ دوربین ثبت تخلف نظارتی، ۱۳۹ دوربین ثبت تخلف، ۲۳ دوربین ثبت تخلف سرعت عبور از چراغ قرمز و ۸۵ دوربین در محدوده اجرای طرح وجود دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، سرهنگ عباس عابدینی ظهر چهارشنبه در اجلاس کمیسیون حمل و نقل مجمع شهرداران کلان شهرهای کشور در مشهد اظهار کرد: تصادفات مشهد گویا واقعیت‌هایی است که با وجود برقرارشدن سفرهای درون‌شهری و برون‌شهری تا پایان سال، شاهد کاهش تصادفات خواهیم بود.

رئیس پلیس راهور مشهد بیان کرد: در سال گذشته در ۹ ماهه سال ۲۰۰ متوفی و امسال ۲۰۸ نفر فوتی داشته‌ایم. ۱۰۰ نفر از متوفیان گذشته در معابر بزرگراهی بودند، اما امسال ۹۲ نفر متوفی در معابر بزرگراهی داشته‌ایم.

وی بیان کرد: اکنون در شهر مشهد ۴۸۶ دوربین ثبت تخلف نظارتی، ۱۳۹ دوربین ثبت تخلف، ۲۳ دوربین ثبت تخلف سرعت عبور از چراغ قرمز و ۸۵ دوربین در محدوده اجرای طرح وجود دارد.

عابدینی افزود: درخواست ما پایان‌یافتن طرح‌های نیمه‌تمام، عابرمحوربودن پروژه‌ها و افزایش ایمنی تردد عابران، استفاده از ظرفیت حداکثری ناوگان اتوبوس‌رانی و فرهنگ‌سازی ترافیکی است.

رئیس پلیس راهور مشهد گفت: مشهد بیش از یک و دو دهم میلیون نفر حاشیه‌نشین و تراکم جمعیتی در هر کیلومترمربع ۹ هزار نفر و دارای ۱۳ منطقه شهری و ۴۶ ناحیه است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه سفرهای روزانه در اوج سفر صبحگاهی بیش از ۸۰۰ هزار و در روز نزدیک به هفت میلیون سفر است، بیان کرد: از مجموعه شهرداری، شهردار، معاونان و شورای شهر به‌واسطه دیدگاه ترافیکی تشکر می‌کنیم. ایجاد پارکینگ در هسته مرکزی شهری نشان‌دهنده دیدگاه و معضلات ترافیکی مدیریت شهری است و به‌سمتی حرکتی می‌کنیم که حداکثر رضایت زائران و مجاوران را شاهد باشیم.

افزایش اوراق مشارکت شهرداری‌ها

در ادامه سیدعبدالله ارجائی، شهردار مشهد مقدس، اظهار کرد: درخواست دارم سهم اوراق مشارکت شهرداری‌ها در بودجه سال آینده افزایش پیدا کند.

شهردار مشهد افزود: علت جمعیت‌پذیری مشهد، وجود مضجع منور حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا (ع) است. هیچ چیز نمی‌تواند از فلسفه ذاتی خود جدا شود. هر اتفاق در هر شهر باید با فلسفه ذاتی هماهنگ شود. مشهد شهر زیارتی است.

وی تصریح کرد: اکنون حرم‌مطهر در مرکز شهر از نظر کالبدی قرار ندارد. بنابراین، باید جهت توسعه را تغییر دهیم. مسائل مشهد مختص خود شهر است و نمی‌توان آن را با دیگر شهرها مقایسه کرد و مقصد تمام حمل‌ونقل ما باید حرم‌مطهر باشد.

ارجائی افزود: از آقای وحیدی، وزیر کشور، تشکر می‌کنم، زیرا بار به زمین مانده را می‌خواهند بلند کنند و پنج هزار اتوبوس و ون به شهرداری‌ها بدهند. در تأمین واگن تهران اقدام جهادی رخ داد و امیدوارم برای شهرهای دیگر هم رقم بخورد.

شهردار مشهد اضافه کرد: از شما خواهش می‌کنم در اعتبارات ۱۴۰۲ سهم اوراق مشارکت شهرداری‌ها را افزایش دهید تا بتوانند حمل‌ونقل عمومی را توسعه دهند.

ارجائی تصریح کرد: چرا در ۱۲ بند برنامه هفتم توسعه، مدیریت شهری دیده نشده است؟ دلیل اصلی این است که شهرداری‌ها خوب کار کرده‌اند و دیگر برای کشور مسئله نیستند. چند درصد جمعیت کشور در شهرها ساکن هستند؟ اگر مسکن را به مدیریت شهری واگذار کنید، مشکل حل می‌شود.

شهردار مشهد با بیان اینکه سرمایه کشور در خارج از شهرها هزینه می‌شود، در حالی که رضایت مردم را جلب نمی‌کند، گفت: خواهش می‌کنم در اعتبارات ۱۴۰۲ به موضوع حمل‌ونقل عمومی توجه جدی شود. اکنون سهم اوراق مشارکت ۱۲ هزار میلیارد تومان است که ۶ هزار میلیارد سهم دولت و ۶ هزار میلیارد سهم شهرداری است. پیشنهاد من افزایش این مبلغ به ۵۰ میلیارد تومان است که می‌تواند انجام شود، زیرا در شرایط فعلی یک کیلومتر مترو ۱,۵۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد.

خط سوم مترو تا پایان سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد

همچنین خلیل منبتی، معاون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد اظهار کرد: امیدواریم به هر طریقی موضوع ترافیک را مدیریت کنیم و یکی از راهکارهای ما در این زمینه تأمین موتور است تا سبب کاهش تردد خودروهای تک‌سرنشین در شهر شود.

معاون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد بیان کرد: از جمله دستورکارهای این جلسه می‌توان به بررسی برنامه هفتم توسعه، بررسی بودجه ۱۴۰۲، بررسی مجمع شهرداران کلان‌شهرها، بررسی طرح جامع مدیریت شهری و روستای و ارائه تجارب موفق در حوزه حمل‌ونقل، کاهش تصادفات در شهر مشهد، حمل‌ونقل و بار در شهر تبریز و مراسم امضای تفاهم‌نامه رونمایی از یک موتور برقی در مشهد اشاره کرد.

وی افزود: جمعیت شهر مشهد ٣.۵ میلیون نفر و سالانه میزبان ٧ میلیون زائر است که ۵۴ درصد به‌وسیله خودرو شخصی به مشهد سفر می‌کنند. هزار و ٨٣۵ دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس در مشهد وجود دارد که یک میلیون سفر با دو خط مترو و ٣٧ ایستگاه داریم که ٢۵٠ هزار نفر سفر و ده هزار و ۵٠٠ دستکاه تاکسی که ١.۴ میلیون نفرسفر انجام می‌شود.

منبتی درباره مترو مشهد گفت: اکنون دو خط مترو در شهر فعال است و خط سوم تا پایان سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

معاون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد ادامه داد: در مشهد ۱۰۳ کیلومتر بزرگراه، ٢٧۵ تقاطع فرماندهی، ٣٠ تقاطع غیرهم‌سطح و ٢٠٠ کیلومتر مسیر دوچرخه وجود دارد. همچنین طرح LEZ از سال ١٣٩٩ در مشهد در حال فعالیت است. با پلیس راهور صحبت کردیم تا مسیری برای عبور موتورسوارها ایجاد شود و شاید قسمت‌هایی از مسیر دوچرخه به عبور موتورسوارها اختصاص یابد.

وی اضافه کرد: همچنین ٢٠ خط معاینه فنی در حال خدمت‌رسانی است. در سال ۱۴۰۰ حدود ۲۵۰ فقره تصادف منجر به فوت و ٢٢ هزار و ۵۴٨ منجر به جرح شده است.

به گفته منبتی، سازمان ترافیک ۲۰۰ میلیارد تومان بودجه دارد که امیدواریم قسمتی از مشکلات را حل کند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 910771

مهمترین اخبار ایران و جهان: