نیوز سیتی!
05 مرداد 1402 - 14:51

دریادلان گناوه‌ای به سوگ سقای دشت کربلا نشستند

گناوه- مراسم عزاداری و سوگواری تاسوعای حسینی با حضور اقشار مختلف مردم مومن و ولایتمدار در نقاط مختلف شهرستان گناوه در شب و روز نهم محرم برگزار شد و این برنامه‌ها تداوم دارد.

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها- عصمت اسماعیلی؛ همزمان با ایام حزن و اندوه اهل بیت (ع) و هم نوا با عرشیان و فرشیان، شهرستان گناوه غرق در عزا و ماتم سید و سالار شهیدان و یاران با وفایش است و مردم این شهرستان در عزای، امام حسین (ع) و یاران باوفایش با برپایی مراسم عزاداری، سینه زنی و سخنرانی در مساجد، تکایا، حرم مطهر امامزاده و محله‌های مختلف این شهر به سوگ نشستند,

عزاداران با بر تن کردن رخت عزا و سیاه پوش کردن سر درب مغازه‌ها، خانه‌ها و خیابان‌های شهر عزای امام سوم شیعیان و یارانش را برپا می‌کنند و شهر یکپارچه غرق در عزا و ماتم حسینی است.

مردم گناوه با حضور درحسینیه‌ها و اماکن مذهبی با سینه‌زنی، زنجیرزنی و برپایی آئین‌های ویژه عزاداری می‌کنند و شهر یک‌سر در ماتم ال الله غرق در عزا است.

دریادلان گناوه‌ای به سوگ سقای دشت کربلا نشستند

عزاداری‌های مردم گناوه که از ابتدای محرم آغاز شده است در شب و روز تاسوعای حسینی با حضور پرشور عزاداران ادامه یافت و عزاداران در آئین‌های سوگواری تاسوعای حسینی و عزاداری سید و سالار حضور یافتند.

عزاداری سرور شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یاران باوفایش با حضور پرشور دلدادگان و عاشقان خاندان اهل بیت (ع) از سوی هیئت‌های مذهبی، گروه‌های فرهنگی و عزاداران حسینی در شهرستان گناوه همانند سایر نقاط ایران اسلامی و همگام با همه سوگواران و عزاداران حسینی در سراسر جهان در شب و روز تاسوعا برگزاری شد و عزاداران در سوگ سقای تشنه لب کربلا در روز منتسب به قمر بنی هاشم (ع) اشک ماتم ریختند.

دریادلان گناوه‌ای به سوگ سقای دشت کربلا نشستند

اقشار مختلف مردم دریادل و ولایتمدار شهرستان گناوه با وجود گرما و شرجی هوا، با شور و شعور حسینی در حال برگزاری مراسم عزاداری سید و سالار شهیدان و یاران باوفایش هستند.

برگزاری برنامه‌های مختلف از جمله آئین‌های پرشور عزاداری و سینه زنی سنتی، زنجیرزنی، سخنرانی در حسینیه‌ها، مساجد و تکایا و اماکن مقدس، برپایی موکب ها و ایستگاه‌های صلواتی، پخش سخنرانی و سینه زنی و نوحه خوانی در فضای مجازی، پخش صوت‌های مداحی و سینه زنی محرم در سطح شهر، پخت غذاهای نذری و پخش بین عزاداران، اجرای تعزیه و آئین‌های ویژه مذهبی سنتی و برنامه‌های متنوع مناسب این ایام از دیگر برنامه‌ها در حال اجرا است.

همچنین نماز ظهر تاسوعا در اماکن مقدس با حضور عزاداران برپا شد.

دریادلان گناوه‌ای به سوگ سقای دشت کربلا نشستند

حجت الاسلام سید عبدالهادی رکنی حسینی در مراسم تاسوعای حسینی در حسینیه سیدالشهدا (ع) گناوه اظهار داشت: در هر جا که نام امام حسین (ع) و قیام خونبار کربلا بلند است نام حضرت قمر بنی هاشم (ع) اسطوره ایثار و وفاداری، اخلاص، رشادت و مردانگی و حماسه بلند است.

امام جمعه گناوه افزود: حضرت قمر بنی هاشم (ع) شخصیت بزرگ و بی نظیری که چندین امام معصوم (ع) پیرامون شخصیت والا، شأن و منزلت و جایگاه ایشان بیاناتی فرموده‌اند و آن حضرت را مدح و ستایش و معرفی کرده‌اند.

دریادلان گناوه‌ای به سوگ سقای دشت کربلا نشستند

وی گفت: در واقعه کربلا دشمن با لشکریان خود در مقابل امام حسین (ع) و یاران باوفایش ایستاد و همه شهدای کربلا از جمله حضرت قهر بنی هاشم (ع) در این واقعه وفاداری خود را اعلام و اثبات کردند.

حجت الاسلام رکنی با اشاره به رشادت‌ها و وفاداری حضرت ابالفضل العباس (ع) در کربلا گفت: آن حضرت امان نامه دشمنان را پس فرستاد و شعار «هیهات من الذله» امام حسین (ع) را فریاد کشید و وفاداری خود را در کربلا به امام و ولی خود تا آخرین لحظه اثبات کرد.

دریادلان گناوه‌ای به سوگ سقای دشت کربلا نشستند

وی با بیان اینکه قمر بنی هاشم بهترین مکتب عرفانی را در حادثه کربلا برای همیشه بشر به منصه ظهور گذاشت. گفت: قمر بنی هاشم (ع) در صحنه کربلا حماسه‌ای بزرگ از وفاداری و هدف خلقت را بیان کرد و برای همه ما درس دفاع از دین و عقیده را معنا کرد.

وی با اشاره به اینکه علمدار کربلا (ع) تمام هستی خود را در راه خدا در طبق اخلاص گذاشت افزود: در زیارتنامه های آن حضرت ایشان را اینگونه خطاب قرار می‌دهیم که ایشان دارای مقام تسلیم، تصدیق و وفاداری بودند و این درجات و مقام‌ها برای هرکسی نیست.

دریادلان گناوه‌ای به سوگ سقای دشت کربلا نشستند

وی بیان کرد: اولین مقام و ویژگی شهدای کربلا و خاص حضرت ابالفضل العباس (ع)، مقام تسلیم است یعنی با تمام وجود در برابر امام خود تسلیم و همراه بود.

امام جمعه گناوه بیان کرد: تصدیق دومین ویژگی آن حضرت بود و شک و دودلی در وجود حضرت نسبت به امام خود نداشت و نسبت به امام خود معرفت داشت.

وی خاطرنشان: وفاداری ویژگی سوم قمر بنی هاشم در زیارت نامه آن حضرت بیان شده است.

دریادلان گناوه‌ای به سوگ سقای دشت کربلا نشستند

امام جمعه گناوه گفت: همه هستی خود را تقدیم امام خود کرد و این چهارمین ویژگی آن حضرت بود و امام خود را هیچ گاه تنها نگذاشت.

وی بیان کرد: بنده صالح و مطیع خدا و رسول خدا و امام و حجت خدا بود و خداوند مقام و مزلتی به قمر بنی هاشم داده است که به روایت امام سجاد (ع) فردای قیامت همه شهدا به آن مقام و منزلت غبطه می‌خورند.

وی بیان کرد: حضرت ابالفضل العباس (ع) فدایی امام خود بود و در حالی که دیگر دست در بدن نداشت و تیر در چشم داشت به درجه رفیع شهادت نائل گشت و برای همیشه جاودانه تاریخ شد تا درس غیرت و جوانمردی و وفاداری نسبت به امام خود را برای تمام اهل عالم به نمایش بگذارد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1409027

مهمترین اخبار ایران و جهان: