نیوز سیتی!
17 مرداد 1402 - 10:35

سفیران آگاهی همدان؛ از مطالبه گری تا امیدآفرینی

همدان- خبرنگاران سفیران آگاهی هستند، سفیرانی که این روزها به اقتضای قرارداشتن در جنگ نرم و جنگ شناختی، باید هم مطالبه گر باشند و هم امیدآفرین.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: خبرنگاری یعنی در کنار مطالبه گر بودن و نقادی (نقد سازنده)، امیدآفرین بودن و با بیان اقدامات و دستاوردها و البته جهادگری در عرصه تبیین پیشگام بودن؛ روندی که نیاز است سفیران آگاهی در همدان به جد دنبال کرده و تنها یک طرف ماجرا را به عنوان هدف انتخاب نکنند.

به بهانه هفته خبرنگار، اگرچه فعالین رسانه‌ای مان از تلخی امور خبرنگاران همدان و چالش‌های صنفی این قشر گفتند اما زمانی که «آموزش» حلقه مفقوده در استان همدان از زبان این افراد مطرح می‌شود و خواستار این مهم هستند که خانه مطبوعات همدان از اجرای طرح پالایش خبرنگاران عقب نشینی نکند، یعنی امید به تغییر رو به جلوی این حوزه دارند. تغییر و تحولاتی که می‌تواند عرصه خبرنگاری در استان همدان را ارتقا بخشد و منجر شود که مطالبه گرانه در مسیر جهاد تبیین و امیدآفرینی گام بردارند.

در ادامه شنیدن صحبت‌های اصحاب رسانه استان همدان طی هفته خبرنگار، این بار به این مهم پرداخته شد:

خبرنگاران مطالبه گرانه وارد میدان شوند

پیشکسوت رسانه‌ای استان همدان در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: متأسفانه همکاران خبرنگار در همدان در خصوص مطالبه گری وجه مشترکی با هم ندارند که نمونه بارز آن مشکل زمین و مسکن در همدان است به نوعی که می‌بینیم در بعضی نقاط زمین متری ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلیون است؛ اگر چند نفر از همکاران در غالب یک کارگروه معضلات این بخش را کارشناسانه و با استفاده از متخصصین مربوط به مسکن پیگیری کنند؛ قطعاً کاستی‌ها و ترک فعل‌ها در این حوزه مشخص می‌شود.

سیداحمد حجازی با تصریح بر اینکه خبرنگاران مطالبه گر استان همدان چرا علت جابجایی ۵ نفر از مدیران راه و شهرسازی در مدت کوتاه پیگیری نکردند؟ علت مدیریت بسیار کوتاه مهندس یوسفی در این سمت چرا ارزیابی نشد؟ اظهار کرد: بهرحال وضعیت معیشتی اهالی رسانه نقد و مطالبه گری از مدیران را بسیار محدود ساخته و متأسفانه همچنان ادامه دارد.

وی خاطرنشان کرد: نکته بسیار مهم در این اتفاق محدود بودن خبرنگاران تخصصی در رسانه ها است و اینکه یک نفر خبرنگار در چند حوزه کاری می‌تواند اطلاعاتی داشته باشد که با مدیران مختلف مصاحبه و مباحثه کند و چالش ها را گوشزد کند.

حجازی با بیان اینکه در این بخش پیشنهاد می‌کنم از طریق خانه مطبوعات جزواتی در خصوص شرح وظایف ادارات مختلف به طور اختصار تهیه شود تا خبرنگار ان بتوانند با حداقل اطلاعات سوالات خود را تخصصی‌تر در میان بگذارند و کمتر در مصاحبه‌های خبری این جمله که «من سوالی ندارم، شنیده بشود»!؛ به هر صورت، مطالبه گری هم جسارت نیاز دارد و هم تخصص ولو محدود و هم استمرار و البته پشتیبانی سایر همکاران در رسانه‌های همسو و غیر هم سو را نیز برای رسیدن به یک هدف مشترک نیاز دارد.

این پیشکسوت رسانه‌ای ادامه داد: مورد دوم از مطالبه گری، پاسخگویی به ارباب رجوع، چه حضوری چه تلفنی است که متأسفانه در اکثریت ادارات پاسخگویی تلفنی امری تقریباً محال است به نوعی که اکثر تلفن ادارات به منشی تلفنی مجهز شده که به هیچ عنوان کارا نیست؛ و در این زمینه نیاز به نظارت رسانه‌ها و مطالبه از مسئولین است.

سفیران آگاهی همدان؛ از مطالبه گری تا امیدآفرینی

خبرنگار باید با مقتضیات روزمره پیش برود

مدیر تحریریه روزنامه منطقه‌ای سپهرغرب در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: عمدتاً ورود در عرصه خبرنگاری همراه با آموزش و داشتن مهارت نیست که این دو یکی از ارکان و نیازهای بسیار ضروری است، خبرنگار باید قبل از ورود مهارت‌های را کامل بیاموزد و بعد وارد این عرصه شود که این مهم، نظارت ارشاد، خانه مطبوعات، انجمن صنفی، مجموعه فعالان رسانه‌های انقلاب اسلامی و بسیج رسانه را می‌طلبد.

حسین صادقیان با بیان اینکه فارغ التحصیلان علمی - کاربردی و کاردانی خبرنگاری اکثراً مهارت‌های لازم را کسب نکرده‌اند و نمی‌توانند نیازهای فضای مجازی و رسانه‌های مکتوب در قالب‌های مختلف را برطرف کنند، تصریح کرد: انجمن صنفی کار و فنا وران رسانه‌ها به دنبال تأسیس واحدهای علمی کاربردی در حد مهارت آموزی هستند که به زودی به نتیجه خواهد رسید.

وی ادامه داد: در حوزه اقتصاد، فرهنگ، سیاسی و ورزشی کار شود که در حوزه‌های مختلف ضعیف هستیم، روند خبرنگاری مطلوب است اما نباید در این زمینه قانع بود و یک خبرنگار باید با مقتضیات روزمره پیش برود و بروزرسانی شود.

این پیشکسوت عرصه رسانه با بیان اینکه باید جشنواره راهکار به مدیران برگزار شود و در این جشنواره خبرنگارانی که درد و مسائل را درک کرده‌اند، راهکارهای خوب و منسجم را برای رفع مسائل ادارات و انجام رسالت و مأموریت به مدیران ارائه دهند؛ ادامه داد: ارزش کار رسانه از دیدگاه مدیران جلب شده است و در این زمینه خبرنگاران خیلی مؤثر هستند که با برخورد متین و بالا بردن سطح آموزش نیازها و مطالبات را درست با توجه به امکانات انجام دهیم.

صادقیان تصریح کرد: خبرنگاران باید به عنوان سفیران صادق ایفای نقش کنند و مطالب را خوب و درست تحلیل کنند و از سیاه نمایی دوری کرده و یاس و ناامیدی از جامعه دور کنند. در بسیاری از عرصه‌ها پیشرفت وجود داشته و خبرنگاران باید پراکندکنندگان امید در بین مردم باشند و کارهای واقعی را با نقد منصفانه بیان سازند.

وی با اشاره به اینکه یک خبرنگار باید خبر و انتقاد را در کنار راهکار انجام دهد و با پختگی کمک حال مدیران برای نفع مردم باشیم؛ گفت: خانه مطبوعات و ارشاد در زمینه ارتقای خبرنگار ان گام‌های برداشته‌اند اما نتوانسته‌اند این مشکلات را به صورت کامل و رضایت بخش رفع کنند.

صادقیان در پایان گفتگو خواستار کنار گذاشتن سیاسی بازی و منفعت طلبی در خانه مطبوعات شد و گفت: خانه مطبوعات باید برای منافع صنف خبرنگاران و روزنامه نگاران و اصحاب رسانه تلاش و دلسوزی کنند و در خانه مطبوعات همه باید به صورت قوی و مستحکم در کنار هم کار کنند.

رسانه‌های استان همدان هم صدا شوند

دبیر خبرگزاری ایسنا در استان همدان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه از جمله مشکلاتی که مطبوعات و رسانه‌ها در استان با آن مواجه هستند، می‌توان به عدم برگزاری دوره‌های آموزشی و باز آموزی در همدان اشاره کرد که این از وظایف خانه مطبوعات و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی است؛ گفت: در یک قسمت‌هایی مشکلاتی در استان به وجود می‌آید که در اینجا می‌طلبد که رسانه‌ها برای حل مشکل با هم، هم سو باشند اما در استان همدان کمتر شاهد این موضوع هستیم.

فاطمه عزیزی هرمز با اشاره به اینکه جشنواره مطبوعات که سال‌ها در استان ما برگزار نشده و به همین دلیل ارتقای کمی وکیفی تولید محتوا پایین می‌آید؛ ادامه داد: این روند، در شرایطی است که برگزاری جشنواره‌ها تأثیرگذار بوده و طی آن، آثار فاخری تولید می‌شود.

سفیران آگاهی همدان؛ از مطالبه گری تا امیدآفرینی

عدم تأثیرگذاری رسانه‌های استان همدان در شناسایی و حل مسائل

عزیزی هرمز در ادامه با بیان اینکه باید برای ورود افراد به عرصه خبر ضابطه‌هایی در نظر گرفته شود و به راحتی هر کسی نتواند وارد این عرصه شود، گفت: بیمه و کم بودن نرخ خرید اخبار از دیگر مشکلات عرصه حوزه خبر است که همیشه در رسانه‌های استان ما وجود داشته است.

بازرس سابق خانه مطبوعات استان همدان به عدم تأثیرگذاری رسانه‌ها در مسائل استان اشاره کرد و افزود: قبلاً رسانه‌ها با یک تیتر که می‌زدند و یک گزارشی که کار می‌کردند، تأثیر بیشتری در حل و شناسایی مسائل و مشکلات استان داشتند اما این روزها مسائل مالی باعث شده است که رسانه‌ها بیشتر به حالت رپرتاژ و اخبار مثبت کار کنند و کمتر مسائل و مشکلات را مطرح کنند.

وی با تاکید بر لزوم توجه به پیوست رسانه‌ای نیز گفت: این روزها شاهد تعدد رسانه‌ها و تشکل‌های مربوط به رسانه هستیم که شاید باید مقداری باید از کمیت‌ها کاسته و به کیفیت‌ها اضافه شود.

عزیزی هرمز در پایان گفتگو، یکی دیگر از مسائل مورد توجه در مطبوعات استان همدان را ضعیف بودن بسیار برنامه‌های فرهنگی و تفریحی برای اهالی رسانه دانست و گفت: در طول سال این برنامه‌ها وجود ندارند و فقط به روزهای منتهی به روز خبرنگار که می رسیم، تعدادی از این برنامه‌ها را شاهد هستیم.

خبرنگاران وظیفه مهم جهاد تبیین را برعهده دارند

خبرنگار خبرگزاری مهر در استان همدان نیز در ادامه با بیان اینکه نیاز است که نظام مسائل استان در اختیار خبرنگاران قرار داده شود و بر مبنای آن، مطالبه گری‌ها و پیگیری‌ها به انجام رسد؛ اظهار کرد: پراکنده پیش رفتن خبرها، عدم پیگیری مستمر سوژه‌ها تا حصول نتیجه، پرونده‌ای پیش نرفتن‌ها به شدت در عرصه رسانه همدان به چشم می‌خورد.

شکیبا کولیوند با اشاره به اینکه خبرگزاری مهر در عرصه‌های مختلف سعی در هم افزایی و تخصصی پیش رفتن خبرنگاران دارد، عنوان کرد: خوشبختانه کلید این اقدام در خبرگزاری مهر استان همدان خورده است و امیدواریم با همکاری اصحاب رسانه بتوان این مسیر را به بهترین نحو ادامه داد.

وی با اشاره به اینکه خبرنگاران وظیفه مهم جهاد تبیین را برعهده دارند، عنوان کرد: این وظیفه باید در عین آنکه منجر به تبیین اقدامات و امیدآفرینی می‌شود؛ فضا را به سمتی سوق دهد که افراد مطالبه گر و البته قلم به دستان اخلاق گرا و منصف نیز طرد نشوند چراکه اگر مطالبه گری منصفانه وجود نداشته باشد، بسیاری از مشکلات حل نشده باقی می‌ماند.

کولیوند با اشاره به لزوم آموزش نقادی منصفانه برای خبرنگاران و تاکید بر راهکار محوری در گزارش‌های خبری، خواستار تخصصی شدن عرصه خبر شد.

وی در این زمینه افزود: بی توجهی به تخصصی نوشتن منجر می‌شود که راهکاری در گزارش‌های خبری ارائه نشود، یا شرح واقعه نوشته شود و یا نقدی بدون پایه شکل بگیرد بدین ترتیب، نیاز است که تخصصی نوشتن اصل قرار گیرد و کارشناسان و صاحبنظران دانشگاهی در عرصه‌های مختلف در سطح استان همدان نیز با اصحاب رسانه همکاری داشته باشند تا راهکارها به صورت عینی و بومی در اختیار مدیران و تصمیم گیران قرار گیرد تا شاهد نتایج مثمر ثمر گزارش‌های خبری باشیم.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1431671

مهمترین اخبار ایران و جهان: