نیوز سیتی!
12 مرداد 1402 - 13:58

خوزستان با کمبود آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای مواجه است

اهواز- معاون آموزش و پژوهش دانشگاه فنی و حرفه‌ای خوزستان گفت: تعداد آموزشکده‌های موجود در استان نسبت به هنرستان‌های آموزش و پرورش بسیار کم است.

به گزارش خبرنگار مهر، مریم بافنده پیش از ظهر امروز پنجشنبه در گفتگویی رسانه‌ای با بیان اینکه دانشگاه فنی و حرفه‌ای از دانشگاه‌های نوپای وزارت علوم است، اظهار کرد: آموزشکده‌های فنی تا سال ۹۰ زیرمجموعه آموزش و پرورش به عنوان تربیت‌کننده تکنسین بودند و پذیرش از دانش‌آموختگان هنرستان‌های فنی آموزش و پرورش انجام می‌شد، اما این دانشکده‌ها در برنامه توسعه پنجم، به وزارت علوم ملحق شدند.

معاون آموزش و پژوهش دانشگاه فنی و حرفه‌ای خوزستان با بیان اینکه پنج آموزشکده فنی و حرفه‌ای در استان وجود دارد، افزود: از این تعداد نیز چهار مرکز در اهواز و یک مرکز در دزفول هستند و در این مراکز ۶۱ رشته فنی تدریس می‌شوند.

بافنده با اشاره به اینکه تعداد آموزشکده‌های موجود در خوزستان نسبت به هنرستان‌های آموزش و پرورش بسیار کم است، ادامه داد: حدود ۵۰۰ هنرستان در آموزش و پرورش استان وجود دارد و بر این اساس قاعدتاً باید ۱۸ آموزشکده داشته باشیم تا برنامه توسعه ششم که بر اساس آن باید ۴۵ درصد دانش‌آموزان به سوی رشته‌های فنی و حرفه‌ای سوق داده شوند، محقق شود.

معاون آموزش و پژوهش دانشگاه فنی و حرفه‌ای خوزستان، یکی از دلایل بالا بودن آمار پشت کنکوری‌های استان را توسعه نیافتن آموزش‌های فنی و حرفه‌ای پس از جنگ و همتراز نبودن توسعه این آموزش‌ها با استان‌های دیگر دانست و اضافه کرد: هر چند در سال‌های اخیر اتفاقات خوبی افتاد و ظرفیت را افزایش دادیم، اما به ساخت و توسعه آموزشکده‌ها نیاز داریم و این در شرایطی است که سیاست وزارت علوم توسعه آموزش عالی نیست بلکه تجمیع است.

وی ادامه داد: آموزش ما عمدتاً فنی است و ۶۸ درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاه فنی نیز اشتغال دارند و در سال‌های اخیر استقبال خوبی از این دانشگاه شده اما مشکل این است سرانه آموزشکده‌ها هنوز دانش‌آموزی است و دانشجویی نیست.

بافنده با اشاره به اجرای طرح «دستیار فناور» در این دانشگاه، گفت: دانشجویان آموزشکده‌های فنی عمدتاً از مناطق محروم اما مستعد هستند و در نتیجه از طرح دستیار فناور حمایت خوبی داشته‌اند، البته در این رابطه تفاهم‌نامه‌های خوبی با صنایع برای آموزش داشته‌ایم.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1424471

مهمترین اخبار ایران و جهان: