نیوز سیتی!
21 مرداد 1402 - 08:39

شناسنامه دار شدن ۱۵۷ شی تاریخی مکشوفه در ایلام

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایلام گفت: ۱۵۷ شی تاریخ مکشوفه در ایلام شناسنامه دار شدند.

فرزاد شریفی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ایلام گفت: ۱۵۷ شی تاریخی مکشوفه در ایلام شناسنامه دار شدند.

وی افزود: این آثار مکشوفه را حاصل کاوش‌ های باستان شناسی، حفاری‌ های غیرمجاز، کشفیات اتفاقی، توفیقی و اهدایی عنوان کرد. 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام تصریح کرد: این اشیای تاریخی طی سال‌ های اخیر جمع آوری و نگهداری شده اند و بعد از بررسی، تحقیق، مستند سازی و عکس برداری از سوی کاوشگران و باستان شناسان، قدمت و هویت این اشیا مشخص و برای تایید و ثبت در سامانه جام موزه وزارتخانه ارسال شده است. 

وی اضافه کرد: این اشیا متعلق به دوره‌ های مختلف تاریخی استان هستند و در میان آن‌ها کوزه، ظروف سفالی و فلزی، دستبند، مجسمه، سکه و دیگر اشیا دیده می‌شود که بیشتر این یافته‌ها متعلق به دوره ساسانیان است.

شریفی تاکید کرد: بعد از تایید نهایی از سوی کارشناسان و محققان مرکز، این اشیا در سامانه جام موزه (سامانه جامع اموال منقول تاریخی - فرهنگی) ثبت ملی شدند و هم اکنون هر یک از این آثار دارای شناسنامه مجزا، کد و هویت مستقل و مختص به خود هستند. 

وی اضافه کرد: دسترسی کارشناسان و محققان علوم باستان شناسی به این اشیا پس از دریافت کد اموال دولتی و شناسنامه مستقل و جانمایی آن‌ها در موزه‌ ها سهل‌ تر می‌شود. 

شریفی در مورد تعیین تکلیف این آثار برای نمایش عمومی هم گفت: طرح توسعه موزه باستان شناسی دره شهر تا سه ماه آینده به اتمام خواهد رسید و بخشی از این اشیا برای بازدید مردم به این موزه ارسال می‌شود. 

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان ایلام یادآوری کرد: آثار تاریخی توقیفی با تلاش نیروی انتطامی، یگان حفاظت اداره کل و یا رابطان امین این اداره از حفاران و کاوشگران غیر مجاز و یا سارقان آثار تاریخی به دست آمده و کشف و ضبط شده اند. 

شریفی بیان کرد: احداث موزه باستان شناسی در مرکز استان نیز بعد از تأمین زمین مورد نیاز وارد فاز مطالعاتی شده و بعد از اتمام مطالعات طرح، در صورت تأمین اعتبار، عملیات ساخت و ساز و اجرای آن آغاز خواهد شد که در این طرح بخش عمده‌ای از آثار تاریخی مکشوفه استان در معرض دید مردم و علاقمندان قرار خواهد گرفت.

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، ۸۰۰ اثر تاریخی، طبیعی، گردشگری، مذهبی و یادمان دفاع مقدس، البسه، خوراک، سنن، بازی بومی محلی و موارد دیگر از استان ایلام ثبت ملی شده است.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1437571

مهمترین اخبار ایران و جهان: