نیوز سیتی!
16 مرداد 1402 - 10:23

کاهش ۱۳ میلیارد مترمکعب آب از سفره‌های زیرزمینی و آبخوان‌های اصفهان

رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: در این سال‌های بی‌آبی نزدیک به ۱۳ میلیارد مترمکعب آب از سفره‌های زیرزمینی اصفهان و آبخوان آن کاسته شده است.

مجید نادرالاصلی رئیس کمیسیون آب و مناطق کم برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار کرد: رودخانه زاینده‌رود یک رود مرکزی در میانه کشور است که در جاری بودن  قدمتی طولانی دارد و همواره آبشخور و خاستگاه‌ مشترک ساکنان حاشیه خود بوده تا اینکه دست بشر با نگاه‌های غیرتخصصی مسائلی را برای آنها در بالادست(منابع) و پایین دست(مصارف) ایجاد کرد و اکنون بار اضافه بر توان و ظرفیت زاینده رود بر آن گذاشته شده و همه مردم باید برای آن چاره‌ای بیاندیشند.

وی در مورد طرح سد خرسان بیان کرد: هیچگونه مطالعه، تخصیص اعتبار و دستور ویژه‌ای برای بهره‌مندی اصفهانی‌ها از سد خرسان لحاظ نشده است ‌و بیشتر استان‌های شرقی نوبت بهره‌برداری گرفته‌اند. 

 نادرالاصلی بیان کرد: یک میلیون نفر غیر اصفهانی بخصوص از استان‌های غربی به‌عنوان مهاجر در اصفهان ساکن هستند و بر اساس تحقیقات علمی هر شهروند سالیانه حداقل یک‌هزار متر مکعب آب مصرف آب می‌کند و حاصل این مصرف در سال یک میلیارد متر مکعب است.

رئیس کمیسیون آب و مناطق کم برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان  خاطرنشان کرد: در این سال‌های بی‌آبی نزدیک به ۱۳ میلیارد مترمکعب آب از سفره‌های زیرزمینی اصفهان و آبخوان آن کاسته شده است که عواقب این کاستی‌ها باید بررسی شود تا مشخص شود چه اتفاقاتی و حوادثی در آینده‌ای نه چندان دور در این خطه کشور رخ خواهد داد. 

پایان پیام/۳۸۱۳/ع

منبع: فارس
شناسه خبر: 1430127

مهمترین اخبار ایران و جهان: