نیوز سیتی!
10 مرداد 1402 - 14:21

مرمت و استحکام‌بخشی پل تاریخی «کلهر» در لرستان

 خرم‌آباد - مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان از مرمت و استحکام‌بخشی پل تاریخی «کلهر» در این استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، عطا حسن‌پور امروز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران از اختصاص سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار به‌منظور مرمت و استحکام‌بخشی پل تاریخی «کلهر» خبر داد و اظهار داشت: عملیات مرمت و استحکام‌بخشی این پل بر روی طاق‌های کوچک بنا بر روی صخره‌ها قسمت غربی این بنا در ارتفاع ۱۵ متری صورت می‌گیرد.

وی اظهار کرد: عملیات استحکام‌بخشی و مرمت این قسمت از پل تاریخی «کلهر» برای نخستین‌بار، صورت خواهد گرفت.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان، بیان کرد: پل کِلَه هُر یا کِلَهُر مربوط به سده چهار هجری قمری بر روی رود «کشکان» در ورودی شهر معمولان واقع شده و در تاریخ ۲۷ بهمن‌ماه ۱۳۷۸ به شماره ۲۵۸۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

حسن‌پور با بیان اینکه پل «کلهر» به روایتی در زمان هخامنشیان به‌عنوان راه شاهی در مسیر هگمتانه به شوش بنا شده و در ادوار مختلف مورداستفاده قرار گرفته است، افزود: این بنای ارزشمند در دوران ساسانیان نیز مرمت و بیشتر قسمت‌های آن در زمان بدربن حسنویه (۳۷۴ ه. ق) بازسازی شده است.

وی اضافه کرد: پل «کلهر» و راه دستکند آن یکی از مهم‌ترین بناهای عام‌المنفعه در لرستان است که در مسیر کاروان‌های «حجی» در دوره بدر بن حسنویه اعتبار و ارزش خاصی داشته و سختی راه بر زائران و دشواری سفر به عالی‌ترین اماکن مذهبی را آسان کرده است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1421627

مهمترین اخبار ایران و جهان: