نیوز سیتی!
22 مرداد 1402 - 19:51

شمار تخلفات زیست‌محیطی در همدان ۳۱۷ مورد است

مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان از ۳۱۷ تخلف زیست محیطی در دو سال گذشته خبر داد و گفت: هوشمندسازی مناطق حفاظت شده هزینه‌بر و جزو اقدامات عاجل است.

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، سیده مریم محمدی عصر امروز در تور رسانه‌ای بازدید از منطقه حفاظت شده خانگرمز تویسرکان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: سختی کار محیط بانان در مناطق محافظت شده بر کسی پوشیده نیست.

وی با اشاره با اینکه همدان دارای ۶ منطقه حفاظت شده به وسعت ۶۳ هزار هکتار و ۱۳ منطقه شکارممنوع است که این مناطق توسط ۴۵ محیط‌بان حفاظت می‌شود افزود: با وجود کمبود نیروی حرفه‌ای مناطق ویژه با جدیت حفاظت می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان یادآور شد: از سال ۱۴۰۰ تاکنون ۱۲۵ قطعه پرنده و ۶۴ گونه پستاندار به صورت غیرمجاز شکار شدند و ۴۴ قبضه سلاح غیرمجاز و مجاز ضبط و به مراجع قضایی تحویل داده شده است.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه ۳۱۷ تخلف زیست محیطی در دو سال گذشته رخ داده است متذکر شد: ۱۷۷ پرونده قضائی برای آنها تشکیل شد که در همه این پرونده‌ها آرا خوبی داده شده است.

محمدی در دیگر بخش این تور رسانه‌ای به هوشمند سازی منطقه خونگرمز اشاره کرد و گفت: ۲۴ ساعته و ۳۶۰ درجه منطقه زیر  رصد محیط‌بانان است البته که پروژه هوشمندسازی هزینه‌بر است و تهیه هر دوربین ۶۰۰ میلیون تومان اعتبار و هر منطقه تقریبا ۱۳ یا ۱۴ دوربین نیاز دارد.

وی با بیان اینکه هوشمندسازی مناطق حفاظت شده از اقدامات عاجل است یادآور شد: هوشمندسازی لشکردر ملایر در حال انجام است و با نصب سه دوربین جدید هوشمندسازی منطقه خانگرمز تا پایان سال تکمیل می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان در قسمت دیگر این بازدید اضافه کرد: هیچ واحد صنعتی حق ندارد در مسیر تولید محصول، آلایندگی ایجاد کند چراکه بی‌هیچ اغماضی این مهم پیگیری می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه برای مقابله با واحدهای آلاینده تنها دو ابزار در اختیار محیط زیست است خاطرنشان کرد: ثبت واحد تولیدی در لیست واحدهای آلاینده که موظف به پرداخت نیم تا ۱.۵ درصد درآمد حاصله به عنوان عوارض آلایندگی آلودگی است از ابزار بازدانده محسوب می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان متذکر شد: تشکیل پرونده قضایی و پرداخت جریمه از دیگر ابزار بازدارنده است که در اختیار این سازمان قرار دارد.

وی به همایش سالانه صنعت سبز اشاره کرد و گفت: امسال ۲۵ واحد تولید نامزد صنعت سبز شدند به نحوی که سال پیش دو واحد همچون شیر پگاه و بیمارستان غرضی ملایر به عنوان صنعت سبز برگزیده شدند.

پایان پیام/۸۹۰۳۳/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1440571

مهمترین اخبار ایران و جهان: