نیوز سیتی!
23 مرداد 1402 - 17:56

طرح تغییر الگوی کشت در اراضی کشاورزی شهرستان آبیک اجرا می شود

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آبیک گفت: سطح کشت محصولات کشاورزی در آبیک تفاوت خیلی فاحشی با الگوی کشت ندارد و در کل سطح کشت شهرستان، طرح تغییر الگوی کشت اجرا می شود.

محسن خیرخواه در گفت و گو با خبرنگار فارس در آبیک با اشاره به ابلاغ طرح تغییر الگوی کشت در اردیبهشت ماه امسال از سوی وزارت جهاد کشاورزی و اجرای آزمایشی از امسال و اجرای قطعی آن در نیمه دوم امسال و همچنین سال آینده توضیح داد: برای اجرای این طرح نیازمند همکاری و مساعدت دستگاه قضایی و ادارات خدمات رسان آب و برق هستیم که اگر موضوعی منجر به اقدامات سلبی شد و کشاورز و یا بهره‌برداری الگوی کشت را رعایت نکرد، برخورد لازم مطابق با قانون صورت گیرد. 

وی سطح زیر کشت گندم در شهرستان آبیک را ۱۵۷۰۰ هکتار، جو ۵ هزار هکتار و ذرت را حدود ۶۰۰۰ هکتار ذکر کرد و افزود: سطح کشت محصولات در شهرستان آبیک با الگوی کشت خیلی تفاوت فاحش و انحراف از الگوی کشت ندارد که در سه درصد از سطح کشت لازم است تغییر الگوی کشت انجام شود و لازم است کشاورزان همراهی و همکاری لازم را برای جایگزینی کشت‌های جایگزین داشته باشند.

 این مسوول اضافه کرد: بر این اساس برگزاری کارگاه‌های آموزشی، آشنایی با حوزه ترویج فرهنگی و بازدید از کشت‌های جایگزین صورت گرفته در شهرستان‌ها و استان‌های دیگر از جمله برنامه‌هایی است که در دستور کار قرار دارد. 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آبیک کشت محصول سورگوم را جایگزین ذرت دانست و گفت: با توجه به مشکلات کم آبی و خشکسالی، «سورگوم» گیاه علوفه‌ای جایگزین ذرت محسوب می‌شود که با مصرف آب کمتر عملکرد بهتری هم به همراه دارد. در این راستا در حدود ۵۵ هکتار سهمیه بذر یارانه و خیلی جاها رایگان اقدام شده که به تدریج جایگزین کشت ذرت می‌شود و نیاز آبی کمتر و تعامل به خشکسالی آن بالا است.

خیرخواه «زیره» را محصولی مهم و اقتصادی عنوان کرد و ادامه داد: کاملینا محصول اقتصادی و تابستانه است که می‌توان جایگزین کلزا کرد و کینوآ که به شرایط بسیار سخت، آب و هوای خشک و خاک شور مقاوم است از کشت‌های جایگزین محسوب می‌شود که در شهرستان آبیک چند شرکت به صورت تضمینی و با قیمت مناسب این محصول را از کشاورزان خریداری می‌کنند و در دسته‌بندی‌های بسته‌بندی‌های نیم و یک کیلویی که ارزش افزوده زیادی هم دارد، به فروش می‌رسد. 

واحد بذر هیبریدی صیفی جات در آبیک ۱۰ درصد کشور را پوشش می دهد

این مسوول همچنین گفت: امسال در حدود ۴۰ هکتار از اراضی شهرستان آبیک، گلخانه احداث شده که معادل کل گلخانه های استان قزوین محسوب می شود و می توان گفت شهرستان، مقصد توسعه گلخانه ها است و منطقه ای برای سرمایه گذارانی از تهران و استان های دیگر محسوب می شود. 

وی با اشاره به احداث اولین واحد تولیدی بذر هیبریدی صیفی جات در شهرستان آبیک به عنوان واحد هایتک، خاص و دانش بنیان، افزود: با افتتاح این واحد تولیدی، ۱٠ درصد بازار کشور تحت پوشش آن قرار می گیرد. 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آبیک با اشاره به کشت حدود ۵٠٠٠ هکتار در مزارع بخش بشاریات و ۴۶۰۰ هکتار در مزارع قشلاق و با بیان اینکه سهمیه ابلاغی گندم امسال ۴۵ هزار تن بوده اما ۵۵ هزار تن گندم از مراکز خرید دولتی خریداری شده و حدود ۳۳ درصد گندم استان در شهرستان تولید می شود، ادامه داد: شهرستان آبیک تولیدکننده ۴٠ درصد کلزای استان قزوین است. امسال ۱۸۲۵ تن کلزا تولید شده و این شهرستان رتبه نخست میزان تحویل گندم و کلزا در استان را دارد. 

خیرخواه اضافه کرد: دو واحد مرغ اجداد در شهرستان آبیک فعال است و شامل ۲۰ هزار و ۶۶۰ قطعه خط D است که هر قطعه مرغ ۴۲ قطعه جوجه درجه یک مادر تولید می کند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1442371

مهمترین اخبار ایران و جهان: