نیوز سیتی!
29 خرداد 1402 - 22:01

لزوم ایجاد ارگان حمایتی از تولیدکنندگان گل

تولیدکننده گل‌ و کارشناس ارشد علوم گیاهی گفت: باید ارگانی در کشور باشد که از تولیدکنندگان گل حمایت کند.

سمیه مختاری‌قدیم در گفت و گو با خبرنگار فارس در نیشابور اظهار کرد: باید ارگانی در کشور باشد که سموم و کودهای لازم را با قیمت مناسب در اختیار تولیدکننده بگذارد.

کارشناس‌ارشد علوم گیاهی با بیان این که بسیاری از اقلام مصرفی تولید گل گران شده است، افزود: به دلیل تحریم‌ها برخی از سموم وارد کشور نمی‌شود و ما مجبوریم این سموم را به طور قاچاق با قیمت بسیار گران خریداری کنیم.

وی ادامه داد: به علت تحریم‌ها کیفیت سموم ایرانی به شدت پایین آمده زیرا مواد اولیه سموم وارد کشور نمی‌شود. همچنین شرکت‌های اصلی سموم در کشور ما نمایندگی ندارند. سموم یا قاچاق است یا تقلبی، از این رو برای مبارزه با آفات دچار مشکل شدیم.

نوسان نرخ ارز و نبود ثبات در قیمت‌ها؛ دو مشکل تولیدکنندگان گل

 

مختاری‌قدیم اذعان کرد: به دلیل نوسان نرخ ارز هزینه تمام شده، ثابت نمی‌ماند و ما نمی‌توانیم هیچ برنامه‌ای را برای هزینه و درآمد تنظیم کنیم از این رو قیمت تمام شده محصول بالا می‌رود.

این کارشناس علوم گیاهی با ذکر این نکته که در عمل هیچ حمایتی از ما نمی‌شود، تصریح کرد: تولید کننده نباید دغدغه تامین نقدینگی را داشته باشد اما به علت همکاری نکردن بانک‌ها همواره این دغدعه برای ما باقی‌ است.

کاهش خرید گل

وی اذعان کرد: گل کالایی زینتی است و جزء سبد کالای مردم نیست. بنابراین وضع معیشت مردم باید به گونه‌ای باشد تا نیازهای اولیه‌شان را تامین کنند و بتوانند گل را در سبد کالای خودشان جای دهند.

مختاری‌قدیم با ذکر این نکته که در سال‌های اخیر میزان فروش گل کاهش چشمگیری کرده است، تصریح کرده: من ۱۰ سال گذشته  گلی را تولید می‌کردم که با توجه به کاهش توان خرید مردم مجبور شدم کاشت این محصول را به حداقل برسانم. البته در ۲ سال اخیر با تنوع محصولات، عرضه مستقیم گل با فروش آنلاین و همینطور کشت پلکانی گل سعی کردم کاهش خرید گل را به نوعی جبران کنم.

لزوم توجه مسئولان به صادرات گل

وی با اشاره به اینکه مسئولان باید نگاه صادراتی به گل داشته باشند، عنوان کرد  در کشور ما ارز‌آوری گل شاخه‌ای‌‌ از دید مسئولان پنهان مانده است مسئولان باید در خصوص تامین نهاده و تسهیل صادرات محصول به خارج کشور از تولیدکنندگان گل حمایت کنند، زیرا گل ارز‌آوری قابل توجهی دارد.

مختاری‌قدیم تاکید کرد: گل در روحیه مردم بسیار تاثیرگذار است ما می‌توانیم گل‌ تراپی داشته باشیم زیرا رنگ و بوی گل سطح انرژی را بالا می‌برد و در تمامی رفتارهای اجتماعی انسان موثر است. بنابراین بی‌بهانه برای خودتان گل بخرید و به دوستانتان هدیه بدهید.
 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1296671

مهمترین اخبار ایران و جهان: