نیوز سیتی!
26 خرداد 1402 - 16:35

عدالت باید در روابط اقتصادی جامعه حاکم باشد

زاهدان- نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان گفت: عدالت باید در روابط اقتصادی جامعه در سطح خرد و کلان حاکم باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله مصطفی محامی در خطبه‌های نمازجمعه این هفته زاهدان افزود: عدالت باید در روابط اقتصادی جامعه در سطح خرد و کلان حاکم باشد زیرا گاهی مشکلات ما در جامعه از اینجا نشأت می‌گیرد که در مسائل اقتصادی عدالت رعایت نمی‌شود.

وی ادامه داد: این روزها حاجیان ما برای اجرای اعمال حج راهی سرزمین وحی و عازم مکه مکرمه و مدینه منوره هستند و بنده در سمینار حج استان نیز به حجاج استان توصیه داشتم که قدر این سفر را بدانند و با تأمل، تفکر و تدبر بیشتر برای شناخت معبود و ایجاد رابطه ویژه با خداوند متعال، پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار (ع) تلاش کنند.

محامی اظهار کرد: دین مجموعه معارفی از مباحث فکری، اخلاقی و احکام عملی است که سعادت دنیا و آخرت بشر را تأمین می‌کند و خداوند متعال پیامبران را برای هدایت جامعه بشری فرستاده است اما مهم این است که این بسته به هم پیوسته دین را درست شناخته و به آن عمل کنیم.

امام جمعه زاهدان به بررسی دو محور عدالت و اخلاق پرداخت و اضافه کرد: عدالت یعنی هر کسی به حق خودش برسد، حق به حقدار داده شود و هر چیزی سرجای خودش قرار بگیرد به عنوان مثال فردی دارای توانمندی است اما از توانمندی او استفاده نمی‌شود که این خلاف عدل است و در مقابل کسی را سر کاری می‌گذارند که توانایی و توانمندی انجام درست کار را ندارد که این خلاف عدل است.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان تاکید کرد: امام علی (ع) در نهج‌البلاغه این چنین تعبیر کرده‌اند که اگر کسی تحمل عدل را نداشته باشد و در چارچوب حق ملتزم نباشد، ظلم برای او سخت‌تر خواهد بود از این جهت که به حق خود قانع نیست و از حد خود تجاوز می‌کند و این اتفاق همیشگی نیست و گاهی فرد قوی‌تری بر او مسلط خواهد شد و بنابراین اگر به عدل، حق و قانون تن بدهیم زندگی برای همه گوارا خواهد شد و در مقابل اگر قانون شکنی، تعدی و تجاوز در جامعه باب شود همه گرفتار خواهند شد.

محامی به بیان حوزه‌های مختلف عدالت پرداخت و بیان کرد: عدالت در حوزه امور حقوقی و قضائی یکی از حوزه‌های عدالت است تا همه مردم مطمئن باشند که قومیت، مذهب، دین و جایگاه در اعلام حکم تأثیری ندارد و وقتی کار آن‌ها به دادگاه رسید بر حسب ظواهر، شواهد، دلایل و بر اساس علم قاضی حق به حقدار خواهد رسید که این به معنای عدالت قضائی است.

دستگاه قضائی پناهگاه مظلومان است

وی گفت: هفته آینده آغاز هفته قوه قضائیه را در پیش داریم که به دوستان در دستگاه قضا تبریک عرض کرده و از خدمات آن‌ها سپاسگذاریم و با توجه به وضعیت استان خواستار تلاش و خدمات بیشتر هستیم تا احقاق حق مردم صورت گیرد و دستگاه قضا پناهگاه کسی باشد که مورد ظلم قرار گرفته است.

امام جمعه زاهدان عدالت اقتصادی را از دیگر عرصه‌های عدالت عنوان کرد و گفت: عدالت باید در روابط اقتصادی جامعه در سطح خرد و کلان حاکم باشد.

وی ادامه داد: در هفته آینده روز اصناف را در پیش داریم که ضمن عرض خدا قوت به این قشر از جامعه از آن‌ها خواستاریم تا کمک بیشتری به مردم داشته باشند که این هم یکی از حوزه عدالت است.

امام جمعه زاهدان افزود؛ گاهی مشکلات ما در جامعه از اینجا نشأت می‌گیرد که در مسائل اقتصادی عدالت رعایت نمی‌شود به طور مثال کم فروشی، گران فروشی، احتکار، تولید جنس نامرغوب، واگذاری ناعادلانه مسئولیت‌ها و امتیازهای صنعتی و معدنی صورت می‌گیرد که اگر عدالت در این عرصه‌ها حاکم بود وضعیت ما خیلی بهتر از شرایط کنونی بود.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان اذعان داشت: عدالت در دسترسی و مصرف امکانات از دیگر عرصه‌های عدالت است یعنی اینکه حداقل امکانات به طور مساوی در اختیار همه مردم باشد و البته در مقام مصرف نیز عدالت باید رعایت شود که متأسفانه ما در جامعه علیرغم محرومیت‌ها، محاصره‌های اقتصادی و تهدیدها با اسراف روبرو هستیم از جمله هدر رفت آب، هدر رفت برق، نان، خوراک و پوشاک که این هم یکی از عرصه‌های عدالت است.

وی تصریح کرد: عدالت غذایی از دیگر عرصه‌های عدالت است به گونه‌ای مردم به حداقل نیازهای زندگی دسترسی داشته باشند و طبق گزارش ارائه شده از سوی مدیران سازمان جهاد کشاورزی استان، در هفته گذشته تأمین امنیت غذایی مردم از وظایف این مجموعه است و از کارکنان این مجموعه انتظار کار جهادی، مدیریت جهادی و تلاش شبانه روزی و مخلصانه برای ارائه خدمت بیشتر به مردم را داریم.

لزوم ترویج ازدواج آسان

محامی عدالت در روابط خانوادگی را از دیگر عرصه‌های عدالت دانست و بیان کرد: در تمام مراحل ازدواج و زندگی مشترک باید بر اساس حق و عدل پیش رفت زیرا گاهی برای ازدواج فرزندان سخت‌گیری نابجا صورت می‌گیرد که خلاف عدل است و دود آن در چشم خانواده، فرزند و جامعه می‌رود در حالی که باید در امر ازدواج آسان گرفت و پس از ازدواج نیز زندگی را بر اساس حق و عدالت پیش برد.

وی گفت: برای مثال در روابط خانوادگی حق برای جایی است که اخلاق حاکم نباشد و زن و شوهر اگر بخواهند زندگی ماندگاری داشته باشند طرفین باید رعایت اخلاق و نسبت به یکدیگر از خودگذشتگی، عاطفه و دلسوزی داشته باشند.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان اظهار کرد: مهم است که معارف دینی را به درستی شناخته و برای مردم بیان کنیم و تبلیغ دینی درستی داشته باشیم و هر کسی که می‌تواند در این جهت مسئول است و البته برخی دستگاه‌ها از جمله سازمان تبلیغات انقلاب اسلامی نیز در این راستا دارای وظیفه است و همه باید به تبلیغ دین و تلاش برای عمل بپردازیم.

وی خاطرنشان کرد: در سیستان و بلوچستان با مشکلات فراوانی روبرو هستیم البته که خدمات فراوانی هم تاکنون صورت گرفته و اکنون نیز خدمات با شتاب زیادی در حال انجام است و خوشبختانه سازندگی در استان رو به رشد بوده و جای قدردانی از همه مسئولانی است که در این جهت تلاش می‌کنند.

وی اضافه کرد: امید آفرینی باید در عمل صورت گیرد و مسئولان باید خدمات و کارهای صورت گرفته را اطلاع‌رسانی و برای مردم بیان کنند که امیدآفرین خواهد بود و مردم نیز باید مطالبه‌گری مستمر، جدی و پیگیری برای کسب نتیجه را داشته باشند آن هم با تمرکز بر چند محور مهم و رعایت انصاف و فارغ از جهات سیاسی و مسئولان نیز باید پاسخگو بوده و در برابر مطالبات مردم عمل، اقدام و پیگیری جدی داشته باشند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1288727

مهمترین اخبار ایران و جهان: