نیوز سیتی!
06 تیر 1402 - 10:19

بیش از ۷۰۰ نفر در خراسان شمالی از آموزش صنایع‌دستی بهره‌مند شدند

بجنورد_ معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی خراسان شمالی گفت: در سه ماه نخست امسال ۷۸۰ نفر به‌صورت عمومی در خراسان شمالی از آموزش صنایع‌دستی بهره‌مند شدند.

پروانه کلاته در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به برگزاری دوره آموزشی صنایع‌دستی برای بیش از ۷۰۰ نفر در خراسان شمالی اظهار داشت: صنایع‌دستی در استان خراسان شمالی با وجود قدمت، توانایی و ظرفیت‌های فرهنگی، انسانی از کیفیت و تنوع بسیار بالایی برخوردار است که با رونق بازار این صنعت طی سال‌های گذشته، اکنون در مسیر جهش تولید قرار گرفته است.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی خراسان شمالی بیان کرد: از ابتدای سال جاری تا پایان خردادماه در راستای حمایت از هنرمندان صنایع‌دستی استان مجوزهای سه‌گانه شامل ۲۷۶ فقره پروانه تولیدی انفرادی، ۵ فقره پروانه تولید کارگاهی، ۷ فقره کارت شناسایی صادر شده است.

وی در ادامه افزود: انواع گلیم و سفره کردی، جاجیم، پارچه‌بافی، چادرشب‌بافی و حوله‌بافی، کلاه کرکی، دوخت لباس‌های سنتی، زیورآلات محلی، چاروق، انواع سفال و… از مهم‌ترین هنرهای دستی استان خراسان شمالی محسوب می‌شوند که همگی از شهرت و منزلت جهانی برخوردارند و تولید آن در استان در زمره پرطرف‌دارترین مشاغل قلمداد می‌شود.

کلاته اشاره به افتتاح کارگاه صنایع‌دستی در استان تصریح کرد: در این بازه زمانی ۴ کارگاه صنایع‌دستی در شهرستان بجنورد افتتاح شد که شامل یک کارگاه رنگرزی سنتی، یک کارگاه نساجی سنتی و دو کارگاه تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی است.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی خراسان شمالی ادامه داد: در سه ماه نخست امسال تعداد ۶۹ فقره مجوز مشاغل خانگی مستقل در شته‌های گلیم نساجی سنتی و.. صادر شده است.

وی اظهار کرد: در حال حاضر بیش از ۱۸ هزار نفر صنعتگر فعال دارای مجوز در ۶۹ رشته صنایع‌دستی و البته افراد بسیاری نیز به‌صورت سنتی و خودجوش در جای‌جای استان در زمینه صنایع‌دستی مشغول به فعالیت هستند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1312371

مهمترین اخبار ایران و جهان: