نیوز سیتی!
07 تیر 1402 - 16:00

تکرار یک تراژدی؛ یوز آسیایی تا کی قربانی جاده‌ها می‌شود؟

یک یوز نابالغ در تصادفی که در جاده ترانزیتی زیستگاه توران اتفاق افتاد، تلف شد. اما تا چه زمانی جاده‌های این منطقه که زیستگاه یوز آسیایی است، بایدقربانی بگیرد؟

به گزارش خبرنگار محیط‌زیست خبرگزاری فارس، با گذشت فقط حدود سه ماه از تلف شدن یوزپلنگ ماده ایرانی به نام «ماجراد» که با سه جنین یوزپلنگ در محور میامی _ سبزوار تلف شد، صبح سه‌شنبه ۶ تیرماه یک یوزپلنگ ایرانی دیگر تلف شد. گفته می‌شود این یوز نر و حدود ۲ ساله بوده که در حوالی منطقه موسوم به چاه قنات واقع در جاده عباس آباد شهرستان میامی در اثر برخورد با ماشین از بین رفت.

این یوز نر از فرزندان «هلیا»، یکی از ماده یوزهای باقی مانده توران است، آخرین بار در آبان ماه سال گذشته توسط دوربین‌های تله‌ای دیده شده است. در حال حاضر این احتمال  وجود دارد که مادر به دنبال فرزند خود در همان اطراف باشد و برای او هم اتفاقی رُخ دهد. از ابتدای سال جاری این دومین تصادف جاده‌ای است که منجر به مرگ یک یوزپلنگ آسیایی می‌شود.

در چند روز گذشته هم تلف شدن یک قلاده یوزپلنگ نر با نام «هومینو»در پناهگاه حیات وحش آریز شهرستان بافق که حدود ۱۲ سال سن داشت، منتشر شد. با مرگ «هومینو» یوزپلنگ نر ۱۲ ساله، پرونده یوز در ایران مرکزی و  استان یزد بسته وگونه یوز در فلات مرکزی منقرض شد.

بهرامعلی ظاهری، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان گفت:«برای کنترل منطقه، مسؤولان، کارشناسان و نیروهای اجرایی محیط‌زیست به مدت یک هفته محدوده وقوع تصادف و این منطقه از جاده ترانزیتی را مورد پایش شبانه‌روزی قرار خواهند داد.»

                                                                                                                حفاظت فعالان محیط‌زیست از جاده در ایام تعطیل

اما سوال مهم این است که این پایش چقدر قرار است موثر باشد؟ بعد از یک هفته قرار است چه اتفاق ویژه‌ای رُخ دهد.

 

حفاظت مردمی از جاده

                                                                                                                  حفاظت دوستداران محیط‌زیست از جاده

بسیاری از این پایش‌ها معمولاً در آخر هفته‌ها و تعطیلات از سوی دوستداران حیات وحش انجام می‌شود، اما تا یک کار اساسی برای این جاده انجام نگیرد این گونه پایش موقت و بی‌اثر است.

اتفاق عجیب دیگری که بعد از تصادف این یوز اتفاق افتاده است، بریدن دُم این حیوان بعد از مرگ است، اتفاقی که شائبه عمدی بودن تصادف را تقویت می‌کند. چرا بعد از تصادف و تلف شدن یوز کسی دُم  حیوان  را از لاشه جدا کند. آیا با دیدن حیوان در جاده تصمیم گرفته آن را زیر کرده و برای نشان دادن این‌که من یک یوز کشته‌ام دُم را برای یادگاری برده است یا بحث خرافات که همیشه بلای جان حیوانات بوده به یوز هم سرایت کرده است.


لاشه یوز بعد از بریده شدن دُم

مسئله مهم دیگر این است که آیا قرار است بعد از تلف شدن یوزها وعده بدهیم تا مثل فلات مرکزی یوزهای توران هم منقرض شوند. چه زمانی قرار است برای جاده ترانزیتی میامی به سبزوار فکر اساسی کنیم و این جاده را سامان دهیم.

 محور میامی به سبزوار زیستگاه اصلی یوزپلنگ ایرانی است. حدود ۵۰ کیلومتر از این محور ترانزیتی محل عبور یوزپلنگ آسیایی است که تنها ۶ کیلومتر آن با فنس‌کشی ایمن شده است، علائم هشدار دهنده و تابلوهای هشدار نیز مکرر نصب شده است، اما عدم روشنایی لازم و تکمیل نشدن فنس‌کشی حیات این گونه جانوری در معرض خطر را با تهدید جدی روبه‌رو کرده است.

پایان پیام/

 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1315527

مهمترین اخبار ایران و جهان: