نیوز سیتی!
13 شهریور 1401 - 23:57

لزوم برندسازی و بازاریابی در صنایع‌دستی فارس

مدیرکل میراث‌فرهنگی فارس بر ضرورت برندسازی در صنایع‌دستی تأکید کرد و گفت: متأسفانه حتی شناختی از بازار‌های هدف نداریم و تولیدات ما بر اساس نیاز بازار و مطالعات و پژوهش انجام نمی‌شود. سید مؤید محسن‌نژاد در نخستین همایش و نمایشگاه «هفت گوهر سنگ پارسی» در جوار آرامگاه سعدی شیراز گفت: طی سال‌های گذشته عناوین سه شهر در حوزه صنایع دستی را مصوب کرده‌ایم و حکم آن را هم از وزارتخانه دریافت کردیم. با این حال هنوز دبیرخانه شهر جهانی و حتی یک بازارچه دائمی برای صنایع‌دستی راه‌اندازی نشده است. مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان با اعتقاد به اینکه تأثیرگذاری هنر صنایع‌دستی بر توسعه فرهنگی و اقتصادی استان قابل توجه است، گفت: یکی از رویکرد‌های ما این است که شیراز به شهر خلاق ادبی تبدیل شود. تبدیل شدن شیراز به شهر خلاق ادبی به همدلی، مشارکت و دلسوزی مسئولان برمی‌گردد. او گفت: لوح شهر جهانی منبت به آباده اختصاص یافت، اما با وجود اینکه خواستار گزارشی مبنی بر اتفاقات و رویداد‌های برگزار شده در این شهرستان شدیم، اما هنوز هم گزارشی از عملکرد این شهرستان ارائه نشده است. محسن نژاد گفت: فیروزآباد هم به عنوان شهر ملی دستبافته‌های عشایر معرفی شد. از شهردار این شهر خواستیم که یک نمایشگاهی از دستبافت‌ها در این شهر راه‌اندازی کند. اما پاسخ شنیدیم که این موضوع نیازمند تأمین منابع مالی است. او با اعتقاد به اینکه فقط قرار نیست لوحی را به اسم شهر جهانی روی کاغذ رد و بدل شود، گفت: وقتی یک شهر را به عنوان شهری ملی و جهانی معرفی می‌کنیم به دنبال جذب گردشگران و معرفی هر چه بیشتر این ظرفیت‌ها به جهان و فعال شدن اقتصاد در حوزه شهر هستیم؛ اگر هر کسی تنها یک لوح در دست داشته باشد و کنار بایستد این اتفاق رقم نمی‌خورد. مدیرکل میراث فرهنگی فارس خطاب به معاون صنایع دستی این اداره گفت: در تبصره ۱۸؛ هر عددی داریم چشم‌انداز آن در سال مالی ۱۴۰۱ نباید کمتر از دو برابر باشد. استفاده از ظرفیت تبصره ۱۶ هم به همان شکل است. محسن‌نژاد گفت: بحث حراج صنایع دستی که در مقطعی مطرح شد، اما به فراموشی سپرده شد با جدیت دنبال شود. بحث بسته‌بندی در حوزه صنایع‌دستی بسیار مهم است و ضروری است که نام شیراز در بسته‌بندی‌های لحاظ شود. او بر ضرورت برندسازی در صنایع‌دستی تأکید کرد و گفت: ما هیچ برندی نداریم و اگر هم برندی داریم به صورت دست و پا شکسته در حال فعالیت است؛ متأسفانه حتی شناختی از بازار‌های هدف نداریم و تولیدات ما بر اساس نیاز بازار و مطالعات و پژوهش انجام نمی‌شود. مدیرکل میراث فرهنگی با اعتقاد به اینکه بازاریابی در صنایع دستی از اهمیت بسیاری برخوردار است، بر لزوم کاربردی کردن صنایع دستی و وارد کردن صنایع دستی به خانه‌های مردم تأکید کرد و گفت: این مسائل می‌تواند در قالب دبیرخانه دنبال و برطرف شود. او بر اهمیت برگزاری این رویداد تأکید کرد و گفت: این رویداد نقش بسزایی در ایجاد اشتغال دارد و اگر فضای همدلی خوبی ایجاد کنیم قطعا می‌توانیم این رویداد‌ها را رقم بزنیم و در کنار رقم زدن این رویداد‌ها می‌توانیم اشتغالزایی قابل توجهی ایجاد کنیم، اما اگر این اتحاد و همدلی در بخش خصوصی و دولتی اتفاق نیفتد نمی‌توانیم گام مؤثری برداریم. محسن‌نژاد گفت: تأثیرگذاری همدلی و همسویی در برگزاری این رویداد بسیار حائز اهمیت است تا بتوانیم استان فارس را به کانون رویداد‌هایی که شایسته است در کشور تبدیل کنیم.وی یادآور شد: در ماه آینده نخستین رویداد گردشگری و رسانه در کشور به عنوان یکی از رویداد‌های منتخب کشور در استان فارس برگزار می‌شود. مدیرکل میراث فرهنگی فارس گفت: صنایع‌دستی، میراث فرهنگی و گردشگری از هم جدا نیستند بلکه مکمل هم و هم‌افزا هستند. هیچ کدام از این مقوله‌ها به تنهایی معنا پیدا نمی‌کند. هنر گوهرسنگ یک هنر اشتغال‌آفرین استمجید سلیمی معاون صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس هم هنر گوهرسنگ را یک هنر اشتغال‌آفرین دانست و گفت: این هنر می‌تواند ارزش افزوده بالایی زا برای استان فارس و حتی کشور ایجاد کند. معاون صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس گفت: این همایش از چند جهت حائز اهمیت است؛ جنبه فرهنگی و اجتماعی این همایش برخورداری از دانشمند بزرگی مانند ابوریحان بیرونی است که نخستین محقق در زمینه گوهرسنگ‌ها محسوب می‌شود و اولین کسی بود که این صنعت را که به شیوه سنتی در کشور وجود داشته را مکتوب کرده است. سلیمی با بیان اینکه در حال برنامه‌ریزی هستیم تا با کمک بخش خصوصی این رویداد را به رویدادی بین‌المللی تبدیل کنیم، گفت: دومین مسئله‌ای که ما را به برگزاری این همایش مشتاق کرد واژه «جِم» بود؛ این واژه در حال حاضر به لحاظ تبلیغاتی توسط کشور ترکیه با هدف رُشد رسانه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد و کمتر کسی است که این واژه را به ترکیه منصوب نکند؛ اما ما اعلام می‌کنیم که این واژه برای نخستین بار توسط ابوریحان بیرونی دانشمند بزرگ ایرانی استفاده شده است و می‌توان گفت به نوعی دزدی صورت گرفته و کشور ترکیه این مفهموم را از ما گرفته و روی آن کار کرده است. او گفت: در این همایش قصد داریم بگوییم کشور ما، استان و حتی شهر شیراز پیشنیه قوی دارد و این تبلیغات نمی‌تواند ما را از اصل و اساس و سنت و فرهنگمان دور کند. معاون اداره‌کل میراث فرهنگی فارس با اشاره به اینکه اشتغالزایی اصلی‌ترین و مهمترین رویکرد ما در این هنر صنعت است، گفت: گسترش بازار محصولات گوهر سنگ می‌تواند اصلی‌ترین پیشران توسعه این هنر صنعت باشد. در سال جاری با تزریق ۵میلیارد تومان تسهیلات تبصره ۱۸ در حال برنامه‌ریزی هستیم تا این هنرصنعت را گسترش دهیم و قطعا این برنامه را در سال‌های آینده هم ادامه خواهیم داد. نخستین «همایش و نمایشگاه هفت گوهر سنگ پارسی» یکشنبه در مرکز همایش‌های بوستان واقع در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدی برگزار شد. هدف از برگزاری این رویداد معرفی ابوریحان بیرونی به عنوان دانشمند گوهرشناس، گسترش صنعت گوهرشناسی و اشتغالزایی در این عرصه است. از نگاه برخی کارشناسان، ابوریحان اولین دانشمند گوهرشناس ایرانی است که گوهرسنگ‌ها را طبقه‌بندی کرده است؛ شخصیت این دانشمند بیشتر در نجوم برجسته شده، اما در این رویداد شخصیت این دانشمند بزرگ از نظر جواهرشناسی به شهر، کشور و حتی به جهان معرفی خواهد شد. باشگاه خبرنگاران جوانفارسشیراز
شناسه خبر: 711171

مهمترین اخبار ایران و جهان: