نیوز سیتی!
11 دی 1401 - 19:17

توافق آتش‌بس میان دولت کلمبیا و ۵ گروه مسلح اصلی

رئیس‌ جمهور کلمبیا از توافق آتش‌ بس با ۵ گروه مسلح اصلی در این کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آژانس فرانس پرس، «گوستاوو پترو» (Gustavo Petro) رئیس‌ جمهور کلمبیا در سخنانی اعلام کرد که دولت کشورش با ۵ گروه مسلح اصلی که هنوز در این کشور فعال هستند، به توافق آتش‌ بس رسیده است.

بر اساس اعلام این خبرگزاری، توافق آتش بس دست یافته میان دولت کلمبیا و گروه های مسلح اصلی در این کشور به مدت ۶ ماه خواهد بود.

رئیس‌جمهور کلمبیا در این باره اعلام کرد: ما با ارتش آزادی‌ بخش ملی (ELN)، سگوندا مارکیتالیا، ستاد مرکزی، نیروهای دفاع شخصی گائتانیستاس در کلمبیا و نیروهای دفاع از خود در سیرا نوادا به توافق آتش بس از اول ژانویه تا ۳۰ ژوئن ۲۰۲۳ دست یافتیم و تمدید آن به پیشرفت در مذاکرات آتی بستگی دارد.

این آتش‌بس دوجانبه به عنوان بخشی از ابتکار «صلح کامل» دولت برای پایان دادن به درگیری‌ های جاری درکلمبیا تلقی می شود.

این در حالیست که ۲۸ اردیبهشت ماه و پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری که به پیروزی «گوستاوو پترو» منتهی شد، گروه مسلح ارتش آزادیبخش ملی در کلمبیا، قبل از برگزاری دُور اول انتخابات آتش‌ بس یکجانبه اعلام کرد.

بنا به گزارش مطبوعات کلمبیا، این گروه در وب سایت خود اعلام کرد که آتش‌ بس یکجانبه در خلال روزهای ۲۵ می تا ۳ ژوئن برقرار می‌ شود تا مردم بتوانند به طور مسالمت‌ آمیز رأی دهند.

آنها تاکید کرده بودند اینکه کدام نامزد در انتخابات پیروز شود، برایشان مهم نیست؛ بلکه آنها مشتاق گفتگوی ملی هستند.

شورشیان مسلح ارتش آزادیبخش ملی در مناطق روستایی کلمبیا نفود دارند و تصور می‌شود بیش از ۲ هزار عضو داشته باشد.

پس از امضای قرارداد صلح توسط نیروهای مسلح موسوم به انقلابی در کلمبیا (فارک، FARC) در نوامبر ۲۰۱۶، این گروه فعال ترین گروه مسلح در این کشور به شمار می آید.

منبع: مهر
شناسه خبر: 948427

مهمترین اخبار ایران و جهان: