نیوز سیتی!
09 بهمن 1401 - 11:49

اتحادی برای گسترش تئاتر در جهان اسلام

هم‌اندیشی بین‌المللی اتحادیه تئاتر جهان اسلام در قالب چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر صبح ۹ بهمن برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، سالن مشاهیر مجموعه تئاتر شهر صبح یکشنبه ۹ بهمن میزبان همایش بین‌المللی اتحادیه تئاتر جهان اسلام چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شد.

این همایش با حضور پژوهشگرانی از کشورهای الجزایر، ایران، تونس، عراق و مصر و همچنین مهمانان خارجی حاضر در جشنواره برگزار شد.

صادق رشیدی دبیر همایش در ابتدای این همایش ضمن خوشامدگویی به حاضران، گفت: اولین همایش کار خود را آغاز کرده و امیدواریم باعث گسترس روابط ملل اسلامی و توسعه تئاتر در جهان اسلام باشد.

سپس کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی نیز اظهار کرد: امیدواریم در این هم اندیشی اتفاقات خوبی رخ دهد و باعث شکل‌گیری اتحادیه تئاتر جهان اسلام شود زیرا جای آن خالی است. امیدواریم این اتحادیه بتواند مقر، شیوه‌نامه، اساسنامه و اعضا داشته باشد تا برنامه‌ریزی برای گسترش تئاتر در جهان اسلام را رقم بزند.

در ادامه با حضور کاظم نظری و کوروش زارعی دبیر جشنواره تئاتر فجر پوستر هم‌اندیشی رونمایی شد.

زارعی نیز درباره این همایش خطاب به مهمانان و حاضران خارجی حاضر در همایش گفت: از اجراها و نمایش‌های شما، هم مردم و هم مخاطبان ایران لذت بردند و امیدواریم با شکل گیری این اتحادیه اتفاقی بزرگ در تئاتر جهان اسلام رخ دهد.

وی تأکید کرد: تئاتر واسطه‌ای است تا به هم نزدیک‌تر و واحدتر شویم و صلح و دوستی را در جهان بسط و گسترش دهیم. کشورهای اسلامی در فرهنگ و سیاست و اقتصاد رشد چشمگیری در جهان داشته‌اند و تئاتر نیز باید این توسعه و پیشرفت را داشته باشد و ما با هم و در کنار هم می‌توانیم تئاتر جهان اسلام را گسترش دهیم.

دبیر چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در ادامه سخنان خود یادآور شد: تئاتر هنر دیالوگ است و ما با تئاتر می‌توانیم بین تمدن‌ها، کشورها و فرهنگ‌های مختلف دیالوگ و ارتباط برقرار کنیم.

زارعی با بیان اینکه تئاتر هنری است که به انسان می‌پردازد، تصریح کرد: ما می‌توانیم با آموزه‌های اسلامی خود صلح و دوستی را که حلقه مفقوده و گمشده جهان امروز است، پیدا کنیم و بین تمام اقوام و مردم جهان اتصال دهیم. امروز جهان نیازمند به پرداختن به ارزش‌های والای انسانی و اخلاقی است و تئاتر چیزی جز پرداختن به اخلاق و انسان نیست.

وی در پایان سخنان خود اظهار امیدواری کرد که این اتحادیه محوری برای گردهم‌آیی هنرمندان تئاتر جهان اسلام باشد تا به انسان امروز بپردازیم و نقش‌مان را در جهان تئاتر به درستی ایفا کنیم.

پس از این سخنان پژوهشگران و سخنرانان حاضر در این همایش به ارائه مقالات خود پرداختند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1004571

مهمترین اخبار ایران و جهان: