نیوز سیتی!
24 دی 1401 - 09:10

هفته فرهنگی «برآستان آفتاب» در خمین برگزار شد

خمین- هفته فرهنگی «برآستان آفتاب» در خمین برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، فرزاد مخلص الائمه روز جمعه در برنامه هفته فرهنگی بر آستان آفتاب اظهار کرد: حضرت امام نظامی را برپا کردند که بر خلاف همه انقلاب‌های معاصر و غیر معاصر جهان توانست وارد چهل واره دوم خود شود در حالی که سایر انقلاب‌ها به دهه سوم خود هم نرسیدند.

وی با اشاره به تقارن میلاد امام خمینی با ولادت حضرت زهرا گفت: تقدیر این بود که این سلاله پاک حضرت زهرا زادروز ولادتش همزمان با جده خود شود و این افتخار نصیب شهر خمین و شهر استان مرزی باشد که بتوانیم با برنامه مفصل و پرباری که امسال با محوریت مؤسسه تنظیم شده و از امروز آغاز شد.

استاندار مرکزی نیز در ادامه گفت: ما معتقدیم هر موجودیت زنده انسانی دو شاکله دارد یکی جسمی و دیگری معنوی.

همچنین فاطمه طباطبایی همسر سیداحمد خمینی در ادامه این برنامه به تشریح سیره امام راحل پرداخت. در مراسم افتتاحیه هفته فرهنگی «بر آستان آفتاب» فیلم‌هایی از امام برای اولین بار به نمایش درآمد که توسط عروس ایشان فیلم برداری شده بود.

هفته فرهنگی «برآستان آفتاب» در خمین برگزار شد

همچنین از سوی فاطمه طباطبایی چهار عکس منتشر نشده از امام به گالری این هفته فرهنگی ارائه شد که به نمایش درآید. در این مراسم دو کلیپ تهیه شده از سوی مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام درباره هفته فرهنگی و نیز امام به نمایش در آمد.

در این مراسم از مادران و همسران شهیدان مصطفی و علیمحمد ایلخانی، شهید مهدی معماری، شهید محمدرضا بزرگی، شهید علی ترابی، شهید علی کمانی، شهید علی محمد نظری و شهید هاشمی و نیز همسر شهید مرتضی براتی با ارائه یک اثر هنری (پرتره امام از استاد ول بیگی) تقدیر و تشکر شد.

حجت الاسلام علی کمساری مدیر مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) در ادامه این برنامه گفت: مراجعه ما به شخصیت‌های گذشته و تاریخی به دو دلیل است گاهی ما به شخصیت‌ها و بزرگان تاریخ از منظر یک فعالیت علمی و پژوهشی نگاه می‌کنیم و به سراغ شخصیت‌های تاریخی می‌رویم تا با آنها آشنا شویم گاهی هم مراجعه ما به گذشتگان برای این است که از آرا و اندیشه‌ها و راهکارهای های آنها استفاده کنیم.

هفته فرهنگی «برآستان آفتاب» در خمین برگزار شد

کمساری ادامه داد: از منظر دوم، شخصیت مورد مراجعه ما صرفاً تاریخی نیست بلکه تاریخ ساز و جریان ساز است و آرای او مانند دوا و درمان و راهکار حل مشکلات ماست. ما از اندیشه‌ها و راهکارها و مدل حکمرانی او و سبک زندگی اش در ابعاد مختلف باید الگوبرداری می‌کنیم و به کار ببریم از این منظر امام یک تاریخ ساز است و محصور در زمان و مکان خاصی نیست.

وی ادامه داد: امام به مطالبه و نیازهای تاریخی مردم در قرون متمادی پاسخ راهبردی و عملی ارائه کرده است و به همین دلیل مردم در زمان انقلاب همراه و همگام ایشان بودند. لذا افکار و درس‌های امام راحل باید در جامعه ترویج شود

کمساری با تاکید بر اینکه با نسل امروز نمی‌توان از موضع بالا صحبت کرد بلکه باید اقناعی صحبت کرد و از زبان قابل فهم استفاده کرد گفت: برگزاری هفته فرهنگی از اقداماتی از این دست است و مؤسسه تنظیم و نشر آثار در رویکرد جدید خود به این سمت می‌رود که در بحث آشنایی مردم با اندیشه‌های امام با راهکارهای هنری فرهنگی و ترویجی این برنامه‌ها را ارائه دهد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 975527

مهمترین اخبار ایران و جهان: