نیوز سیتی!
01 آبان 1402 - 15:16

قاضی، الهه محمدی را محکوم کرد؛ کرباسچی تطهیر

با وجود قطعی شدن محکومیت دو خبرنگار اصلاح‌طلب در دادگاه بدوی؛ مدیر مسؤول هم میهن در یادداشتی رأی دادگاه را زیرسؤال برد.

فارس پلاس؛ روایت روز - حکم دو نفر از خبرنگاران اصلاح طلب روزنامه‌های شرق و هم میهن که در ماجرای حوادث مربوط به مهسا امینی نقش تحریک آمیز ایفا کرده‌اند و ارتباط آنان با عوامل سرویس‌های بیگانه محرز شده است، روز گذشته صادر و به اطلاع عموم رسید.

این دو خبرنگار که از جمله اعضای تحریریه روزنامه‌های اصلاح طلب شرق و هم میهن بودند توسط همین رسانه‌ها برای پوشش خبری به محل بستری شدن مهسا امینی و همچنین شهر سقز اعزام شدند اما به جای پیگیری واقعیات سعی کردند خانواده و همچنین اطرافیان مهسا امینی را تحریک کرده و سپس در انتشار اخبار نیز به گونه‌ای عمل کردند تا فضا به سمت التهابات سوق داده شود. در واقع این دو خانم خبرنگار به جای پیگیری خط خبری مرسوم به دنبال به نقطه جوش رساندن ماجرای مهسا امینی در حوزه زنان بودند.

یکی از چهره‌های نام آشنای اصلاح طلب که همواره به عنوان موسس رسانه‌های اصلاح‌طلب مختلف این جریان عمل کرده و حالا روزنامه هم میهن با مدیرمسئولی وی در حال انتشار است، «غلامحسین کرباسچی» است. وی در بخشی از بطن حوادث بوجود آمده حضور داشته اما به نظر می رسد هم در مدیریت خبرنگار روزنامه خود و هم سپس در انتشار اخبار در خصوص تحرکات این خبرنگار عملکرد قابل تاملی دارد که به سه مورد از آن‌ها اشاره می‌شود.

کرباسچی در خصوص تحرکات خبرنگار روزنامه‌اش در سقز عنوان کرده است که «خبرنگاری که رفت آنجا و گزارشی تهیه کرد دستگاه قضایی یا امنیتی-نمی‌دانم- این خانم الهه محمدی را دستگیر کرد. برای چی؟ برای اینکه رفته آنجا و گزارش تهیه کرده! حالا ما آن بخشی از گزارش را منتشر کردیم که با سیاست‌های روزنامه مطابق بود نه همه‌ را؛ یک بخشی از این گزارش هم گفتیم شاید نارضایتی‌هایی بوده که به مقامات مسوول منتقل می‌شود.»

این درحالی است که الهه محمدی در سقز و در مراسم تشییع پیکر مهسا امینی سعی در تحریک جوانان و زنان کرده بود. سئوال اساسی از آقای کرباسچی که ادعا می‌کند خبرنگارش برای تهیه گزارش مانند همه اصحاب رسانه به محل اعزام شده بود این است که خبرنگارش چه دستور العمل رسانه‌ای داشته آنهم در شهر سقز داشته که از جوانان در مراسم تشییع پیکر مهسا امینی می‌پرسد « نقش مردان کرد در خصوص این خشونت علیه زنان خصوصا در حوزه حجاب چیست؟» و یا از زنان این سئوال را می‌کند که «این حادثه چه تاثیری در زنان کرد می گذارد؟»

نکته دیگر اینکه این فرد چرا باید به خانواده مهسا امینی بگوید که آیا وکیل دارند و به آنان پیشنهاد می دهد که می‌تواند به آن‌ها وکیل معرفی کند؟!

جالب اینجاست که الهه محمدی پیشتر در ماجرای خبرهای دروغی که در دوران کرونا در خصوص زندان قرچک منتشر کرده بود در دادگاه محکوم و یکسال از فعالیت مطبوعاتی منع شده بود.

نکته دیگر در این ماجرا طبق اطلاعات بدست آمده، ارسال سوابق پزشکی و بیماری‌های مهسا امینی به الهام محمدی از سوی کرباسچی است ولی این فرد این اطلاعات را در گزارش‌های خود منعکس نمی‌کند و عملا سابقه پزشکی مهسا با وجود اطلاع محمدی، سانسور می‌شود.


 سی تی اسکن مغز مهسا امینی که پزشکان متخصص آثار ضربه به سر وی را رد کرده‌اند

نکته سوم این است که در جلسه‌ای که نهاد امنیتی به اطلاع کرباسچی می‌رساند که فرد مذکور چه اقدامات و تحرکات ضدامنیتی انجام داده است، با این همه، وی باز هم بعد از جلسه اشاره شده، از این خبرنگاران دفاع می‌کند و اعلام می‌کند که آنها به وظیفه خبری خود عمل کرده اند.

کرباسچی در روزنامه خود با وجود اسناد متعدد از تحرکات و اقدامات ضدامنیتی محمدی، درباره احکام آن‌ها می‌نویسد: «از سوی مقامات قضایی هیچ‌وقت مرا در ارتباط با پرونده الهه محمدی قانع نکردند و خودم بارها این موضوع را از سوی افرادی در وزارت اطلاعات پیگیری کردم اما به نتیجه‌ای نرسیدیم. بعداً خبر آوردند که این پرونده ارتباطی به ماجرای مهسا امینی ندارد و مربوط به قبل است. حالا این سوال پیش می‌آید که اگر مربوط به قبل است چرا همزمان با جریان مهسا امینی مطرح شد؟ وقتی این موضوع را جویا شدم گفتند شعری گفته‌اند و حالا در قافیه‌اش مانده‌اند. البته من متن حکم را ندیده‌ام و آنچه در رسانه‌های مربوط به قوه قضائیه منتشر شده تبلور مسائل مربوط به جریان مهسا امینی است.»

وی در سخنانی حمایت آمیز از این دو فرد می‌افزاید: «نمی‌دانم استنادات حقوقی آن چطور بوده اما با جوسازی‌ها و انتشار چندین ویدئو به‌گونه‌ای القا می‌شود که این افراد خطرناک بوده‌اند. اگر موضوع مربوط به قبل از جریان مهسا امینی است و این افراد هم آنقدر خطرناک بوده‌اند که باید چنین مجازاتی برایشان در نظر گرفته می‌شد، چرا زمانی‌که خانم محمدی در روزنامه هم‌میهن مشغول به کار شد، یک نفر هم به ما تذکر نداد که ایشان را در یک روزنامه رسمی به کار نگیریم؟ حتی بعد از یک بار بازجویی قرار بود از ایشان تعهد گرفته شود. اگر ایشان اینقدر خطرناک‌اند چطور می‌خواستند فقط یک تعهد از او بگیرند؟ اگر طوری که آنها در این کلیپ‌ها می‌گویند خطرناک بوده‌اند چرا تا آن موقع آزاد بودند؟ از نظر من این پرونده اشکالات زیادی دارد.»

بر اساس نگاه کرباسچی، قوه قضائیه موظف است که برای هر رأیی ایشان را مجاب و قانع کنند و اگر این فرد قانع نشود، احکام زیر سوال است و از سوی دیگر، چون در تماس با نهاد امنیتی به نتیجه نرسیده‌اند، با هم اعلام می‌کنند که پرونده اشکالات بسیاری دارد، لذا قرار بر این است که با طرح شبهه و مسائل بی مبنا، آثار و تبعات رفتار ضد امنیتی این دو محکوم امنیتی، خنثی شود.

 

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1547771

مهمترین اخبار ایران و جهان: