نیوز سیتی!
11 آذر 1402 - 17:51

اردوغان: با ذهنیت برد-برد به یونان نزدیک می‌شویم

رئیس جمهور ترکیه امروز شنبه پیش از سفر رسمی آتی خود به یونان گفت اگر هر دو طرف از رفتارهایی که به منافع یکدیگر آسیب می‌زند خودداری کنند، مشکلات رفع می‌شود.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه روز شنبه پیش از سفر رسمی آتی خود به «آتن» برای شرکت در شورای همکاری سطح عالی یونان و ترکیه، از امید به مثبت بودن فضای مذکرات با یونانی‌ها خبر داد.

ترکیه و یونان بر سر مرزهای دریایی در اژه و مدیترانه شرقی باهم اختلاف دارند. مشکل قبرس و دیگر مسائل منطقه‌ای به ویژه جنگ روسیه با اوکراین نیز در دستور کار آنها خواهد بود.  روابط  این دو کشور همسایه زمانی بهبود یافت که یونان یکی از اولین کشورهایی بود که نیروهای امدادی خود را برای  کمک به زلزله زدگان ترکیه به این کشور اعزام کرد.

به نوشته روزنامه «کاثیمرینی» اردوغان گفت: «درست نیست که دو کشور نزدیک به هم، با صداهایی که به دشمنی دامن می‌زند، رفتار کنند.»

وی گفت: «ما در حال ملاقات با همسایه خود هستیم. حرف می‌زنیم، اگر هر دو طرف از رفتارهایی که به منافع یکدیگر آسیب می‌زند خودداری کنند، هیچ مشکلی ایجاد نمی‌شود.»

اردوغان ضمن اذعان به اینکه مسائل جدی وجود دارد که نیاز به زمان برای حل و فصل دارد، افزود: «مسائلی وجود دارد که می‌توانیم فورا به آنها رسیدگی کنیم و اساس همکاری را گسترش دهیم. رویکرد ما به سیاست خارجی بازی حاصل جمع صفر نیست. ما با ذهنیت برد-برد به آتن نزدیک خواهیم شد.»

اردوغان همچنین آمریکا را به تلاش برای ایجاد تنش بین ترکیه و یونان متهم کرد و گفت: «چه کسی مسئول است؟ برخی به ویژه ایالات متحده، علیرغم پرداخت هزینه، جنگنده اف-۱۶ در اختیار ما قرار نمی‌دهند و همزمان به یونان جنگنده و مهمات می‌فرستند.»

یک مقام ارشد دولت یونان نیز بر مزایای روابط بهتر با ترکیه بدون نادیده گرفتن اختلافات اساسی تاکید کرده است. «جورج گراپتریتیس» وزیر امور خارجه یونان گفت مسیر‌های ارتباط سیاسی یونان و ترکیه در ماه‌های اخیر ایجاد شده و سطح درک متقابل را تقویت کرده است.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1591471