نیوز سیتی!
17 آبان 1402 - 12:01

کارآفرینی با ضایعات چوب

آقای «علی دماوندی» کارآفرین دهه هفتادی به روایت کار و تلاشش برای اشتغال می‌پردازد و می‌گوید: کارم را در یک زیرزمینی ۷۰ متری شروع کردم با تلاش و پشتکار اکنون ۲۵ نفر به‌صورت مستقیم و بیشتر از ۸۰ نفر به‌صورت غیرمستقیم با ما کار می‌کنند و محصولات چوبی کارگاه ما نیز به هشت کشور دنیا صادر می‌شود.

خبرگزاری فارس مازندران- زهرا طاهری پرکوهی: هر سخن کز دل برآید لاجرم بر دل نشیند، این سخنی است که بارها شنیدم اما به سراغ کارآفرینی رفتیم که نمود عینی این شعر بوده و با تمام وجود نه تنها مفهوم این شعر را درک کرده بلکه در زندگیش به کار بسته است.

شاید تجربه ذاتی باشد اما آقای علی دماوندی با تمام وجود این موضوع را لمس کرده، جوان دهه هفتادی که سال‌های سال با کارگرانی مواجه بوده که چشم چشم می‌زدند و روزی که حقوق می‌گرفتند، خوشحال می‌شدند این خوشحالی آنقدر برایش زیبا بود که وارد مسیر کارآفرینی شد.

*نه به پشت میزنشینی

آقای علی دماوندی ۳۲ ساله و متولد سال ۷۰ است ولی از ان دهه هفتادی‌هایی است که مسیر پرفراز و نشیب کارآفرینی را به گرفتن حقوق و پشت میزنشینی ترجیح داده است.

این کارآفرین درحالی‌که در کارخانه کار می‌کرده و پس از کار آی تی و برنامه‌نویسی انجام می‌داده کارآفرین شد آن هم با استفاده از چوب‌های ضایعات، محصولات چوبی و صنایع‌دستی تولید می‌کند؛ از نمکدان چوبی گرفته تا انواع ظروف، میز نهار خوری،  کتابخانه تا کنسول‌های چوبی...

*تلاش به سبک جوان دهه هفتادی

به سراغ آقای دماوندی می‌رویم مثل همیشه برای مصاحبه برنامه‌ریزی می‌کنیم اما با سوال‌های زیاد اینکه چطور یک فرد از کار برنامه‌نویسی و آی‌تی وارد کار تولیدی می‌شود آن هم برای اینکه شوق دریافت حقوق را به افراد بچشاند.

راجع به این کارآفرین زیاد شنیدم همین موجب شد برای انجام مصاحبه بیشتر مشتاق شوم، اینکه چگونه وارد این مسیر شده و چگونه باوجود تخصص در رشته آی تی و تبحر در این زمینه وارد این راه پر فراز و نشیب شد.

*کارآفرینی با ضایعات چوب

 

*نقطه شروعی برای کارآفرینی

آقای علی دماوندی صحبت‌های خود را این‌گونه شروع می‌کند و می‌‌گوید:  قبلا کار طراحی سایت می‌کردم و تخصصم آی تی بود از یک جایی تصمیم گرفتم کارآفرین شوم؛ آن هم زمانی که در کارخانه کار می‌کردم، می‌دیدم بچه‌ها چقدر منتظر حقوق سر ماه هستند و زمان واریز حقوق چقدر لذت می‌برند، افرادی که نهایت توان‌شان را برای کار فرما می‌گذاشتند از آنجا فهمیدم که باید وارد مسیر کارافرینی شوم و همین مرا سرشوق می‌آورد.

به اینجا که رسیدم ایجاد اشتغال برایم تبدیل به هدف شد، به قول دکتر شریعتی دست‌هایی که نان می‌دهند با ارزش‌تر از دستانی هستند که دعا می‌کنند و  از آنجا ایجاد اشتغال به رسالتم تبدیل شد.

*شروع کارآفرینی در زیرزمین

وی بیان می‌کند: با همه مشکلات، ترس‌ها، دلهره‌ها، نگرانی‌ها و البته امیدها و آرزوها از سال ۹۸ کارگاهم را دایر کردم آن ۷۰ متری و در زیرزمین کم کم کارم گرفت، یک نیرو اضافه کردم بعد خواهرم اضافه شد و بعد کارگاهم را توسعه دادم و اکنون هم ۲۵ نفر به‌صورت مستقیم و بیشتر از ۸۰ نفر به‌صورت غیرمستقیم مشغول به فعالیت هستند.

*کارگاهی در زیرزمین؛ نقطه شروع کارآفرینی

 

سرمایه اولیه‌ام حدود ۲۰ میلیون تومان بود، بعد کم‌کم شد برکت و روزی خداوند بر سرمایه‌‌ام افزود.

این کارآفرین می‌گوید: در این مسیر  بسیاری از تولیدی‌ها را بررسی کردم این مسائل خیلی فکرم را به خودش مشغول کرد، از کارخانه سویا گرفته تا مواد شوینده، ولی همه این افکار را کنار زدم و به صنایع دستی فکر کردم هر چه تولید اضافه می‌شد و فروشم هم بیشتر می‌شد.

*هرچه سفره بزرگ‌تر؛ برکت بیشتر

به اینجا که رسیدم باید بر تعداد خط تولید افزوده می‌شد؛ به همین خاطر به فکر اضافه کردن نیرو افتادم، هر چه سفره بزرگ‌تر می‌شد، برکت، صفا و صمیمیت بیشتر می‌شد همان جمله معروف، چو از دل برآید به دل نشیند را برایم یادآور می‌شد، همان خوشحالی اینکه نیروهایی در کنارم کار می‌کردند و حقوق می‌گرفتند خوشحال می‌شدند و به مفهوم اشتغال پی بردم.

*برکتی که با بزرگ‌تر شدن سفره نصیب کارآفرین شد

 

به گفته آقای دماوندی، معتقدم حق صنایع‌دستی کشور خیلی بیشتر از این حرف‌ها است و در این زمینه هم هدف‌ها و آرزوهای بزرگی دارم.

*صادرات تولیدات به ۸ کشور دنیا

در کنار اینکه تولیدات‌مان در تمام کشور عرضه می‌شود تاکنون به هشت کشور صادر شده و هدفم این است در همه کشورها پایگاهی داشته باشم و بتوانم محصولات را ارایه دهم البته همین الان هم درحال رایزنی با چند کشور هستیم ولی اینکه تا صادرات انجام نشود حرف روی هوا هست و عملا گفتنش هم فایده‌ای ندارد.

*محصولات‌مان قبل از تولید پیش‌فروش می‌شود

وی می‌گوید: محصولات‌مان از چنان بازارپسندی برخوردار است که بیشتر پیش‌فروش می‌شود اما باتوجه به بحث ارزآوری و توجه به بحث تولیدات تلاش‌مان در بحث صادرات است و در این زمینه هم تخصصی که در زمینه آی تی داشتم به کمکم آمد.

*پای تولید با قدرت هستم

 

*فروش صنایع‌دستی هنر است

با اطمینان کامل اعلام می‌کنم مشکلی در فروش صنایع دستی نداریم این سخن کارآفرین برایم خیلی جالب بود؛ چراکه بحث فروش مهم‌ترین مشکل و حلقه مفقوده رونق تولید در بحث صنایع‌دستی است ولی این کارآفرین با اهتمام و تلاش توانست از پَس این معضل مهم برآید به همین دلیل از آقای دماوندی می‌خواهیم توضیح دهد چگونه این مشکل را حل کرده که در ادامه می‌گوید: متاسفانه هنرمندان صنایع‌دستی تمام ذوق، هنر، فن و تخصص خود را روی محصول‌شان می‌گذارند درحالی‌که باید بدانند بحث فروش صنایع‌دستی هم هنر است و با یک دانش کسب و کارشان متحول می‌شود  ولی نه دانش منتقل می‌شود و نه اینکه توجه می‌شود.

هنرجویان زیادی داریم که برای آموزش می‌آیند و  به آنها اعلام می‌کنم اگر ۱۰ درصد این موارد رعایت شود در ماه اول دو کارمند و سه کارگر می‌توانید به مجموعه خود اضافه کنید و نمی‌رسید کار کنید؛ درواقع اصل صنایع‌دستی هم همین است.

*مشکلی در فروش محصول ندارم

 

*ارائه صنایع‌دستی با قیمت مناسب

این کارآفرین اضافه می‌کند: موضوع مهم دیگر اینکه صنایع‌دستی باید با قیمت مناسب در بازار ارائه شود و ارزش و جوهره کار مشخص شود، اینکه  محصول خیلی زیبا تولید و طراحی می کنید با قیمت ۵هزار تومان می‌فروشید معلوم است انگیزه‌ای نمی‌ماند.

*تولیدات‌مان به کل دنیا صادر شود

بزرگ‌ترین آرزویم این است بتوانم تولیداتم را به کل دنیا صادر کنم، همانند کمپانی‌های بزرگ پایگاه و نمایندگی برای فروش داشته باشم.

*در بدترین طوفان‌ها، بذرمان را کاشتیم

به گفته این کارافرین، ۶ سال از شروع کارم می‌گذرد، در بدترین شرایط و طوفان‌ها بذرمان را کاشتیم و رشد کردیم؛ وقتی سال‌های تولیدی را مرور می‌کنم  ۹ ماه در زیرزمین تولید می‌کردیم و پایان این مدت با شروع کرونا مقارن شد روزهایی که مردم در شوک بودند،  همان روزها بازار فروش‌مان شرایط خوبی نداشت اما صبر کردیم زمزمه ما این شد حل می‌شود، درست می‌شود.

کرونا با همه دلواپسی‌ها و استرس‌هایش تمام شد اما ماجرا افزایش دلار و قیمت‌ها مشکلی دیگری بود که با آن دست‌وپنچه نرم می‌کنیم چون قدرت خرید مردم پایین آمد و کالای صنایع‌دستی هم کالای لوکس است و  در هر موقعیتی یک سیستم و یک راهکار جدید ارائه می‌شد و باتوجه به این مشکلات خودمان را ایزوله کردیم.

*صادرات به ۸ کشور دنیا

 

*مسیر تولید را با قدرت ادامه می‌دهیم

آقای دماوندی خاطرنشان می‌کند: مسیر تولید را با قدرت ادامه می‌دهیم و قصد داریم اشتغال‌زایی بیشتری را داشته باشم و هدف‌مان هم این است برون سپاری کنیم و یاد دهم مردم در هر کجا هستند و تولید کنند.

علاقه دارم مردم همه با این هنر آشنا شوند و در این راه از شبکه مازندران هم درخواست کردیم تا به مردم آموزش دهیم تا مردم در جریان آموزش صنایع‌دستی قرار گیرند.

وی بیان می‌کند:  دنیا، دنیای قدیم نیست اینکه فردی با کسب مهارت آشنا نشوند و درب کارگاه را ببندند بلکه همه باید با روش‌های آموزش آشنا شوند.

 

*بازار؛ تشنه محصولات صنایع‌دستی

معتقدم خداوند روزی هر فردی را مقدر کرده اینکه ۱۰۰ هزار نفر در چوب کار کنند شناخت مردم دید مردم بهتر می شود نه مشکلی برای بازار فروش پیش می‌آید نه بازار اشباع می‌شود بلکه بازار صنایع‌دستی آنقدر تشنه محصولات صنایع‌دستی است که می‌تواند پاسخگو باشد.

این کارآفرین در پایان رو به افرادی که در حوزه صنایع دستی کار می‌کنند، توصیه می‌کند: توکل‌‌تان به خدا باشد و استقامت و پیگیری داشته باشید، خداوند زمانی می‌دهد که فرد ناامید می‌شود آن زمان است که باید تلاش کند و بلند شود؛ به جایی می‌رسیم به زمین و زمان بد و بیراه می‌گوییم ولی باید بدانیم هر چه بیشتر تلاش کنیم امکان موفقیت بیشتر خواهد بود؛ مصداق بارز آیه مع العسر یسرا به این معنا که پشت سختی‌ها،  آسانی است، این تنها حرفی است که می‌‌توانم با صنعتگران و هنرمندان داشته باشم.

پایان پیام/۸۶۰۳۴/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1565527

مهمترین اخبار ایران و جهان: