نیوز سیتی!
20 آبان 1402 - 17:34

هفته کتاب با رویکرد توجه به کودک و نوجوان برگزار می‌شود

دبیر سی و یکمین دوره هفته کتاب با اشاره به رویکرد اصلی این دوره گفت: هفته کتاب با محوریت کودک و نوجوان و با شعار «آینده خواندنی است» برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، نشست خبری سی و یکمین دوره هفته کتاب با حضور نمایندگانی از نهادهای مختلف، ظهر امروز ۲۰ آبان در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

علی رمضانی، دبیر این دوره از هفته کتاب با اشاره به توجه به رویکرد کودک و نوجوان در سی و یکمین دوره هفته کتاب و دلایل انتخاب شعار «آینده خواندنی است»، گفت: آینده خواندنی است شعار نمایشگاه کتاب بود. تصمیم گرفتیم که این شعار برای برنامه‌های مختلف در سال مورد استفاده قرار گیرد.

برپایی ششمین دوره کارتون کتاب در هفته کتاب

محمدرضا هراتی، دبیر هفته کتاب نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز درخصوص برنامه‌های این نهاد اظهار داشت: توجه نهاد در این دوره بنا به سیاست‌های ابلاغ شده بر حوزه کودک و نوجوان است. بر همین اساس، ششمین دوره کارتون کتاب را برگزار می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه نزدیک به ۲۰ کتابخانه راه‌اندازی می‌شود، از برپایی ۶۷۰ محفل شعرخوانی در سراسر کشور هم‌زمان با هفته کتاب خبر داد و افزود: طرح شهر کتاب اجرایی و ۱۰۰ اثر هم برگزیده شده است که با همت شهرداری تهران و سایر استان‌ها تبلیغاتی در این زمینه انجام می‌گیرد. همچنین داوری پویش کتاب دستت چیه هم آغاز شده و در همین مدت نیز نتایج آن اعلام خواهد شد.

برپایی دوره آموزشی کارآفرینی صنعت نشر

کاظم آرمان‌پور، انجمن ناشران کتاب دانشگاهی با بیان اینکه ۲۵ آبان دوره یک روزه آموزشی با موضوع کارآفرینی در صنعت نشر برگزار می‌شود، گفت: این رویداد از ساعت ۸ صبح در دانشگاه تهران برای حرفه‌ای شدن علاقه‌مندان برگزار می‌شود. افراد می‌توانند برای ثبت‌نام به سایت انجمن مراجعه کنند. ۳۰ آبان ماه نیز از ناشر پیشکسوت در این حوزه قدردانی می‌کنیم.

وی ادامه داد: در پنج ماه گذشته فراخوانی برای کتاب برگزیده دانشگاهی دادیم. البته داوران در حال بررسی هستند و در روز آخر آبان‌ماه از این کتاب‌ها تقدیر می‌شود. نمایشگاه تخصصی کتب دانشگاهی نیز در هفته پژوهش برگزار می‌شود.

اسماعیل جانعلی‌پور، مدیر کل مجامع، تشکل‌های فرهنگی وزارت ارشاد با بیان اینکه برنامه‌هایی در این دوره برگزار می‌شود بیشتر جنبه ملی دارد، گفت: توجه به کسب‌ و کارهای کتاب از نمایشگاه گذشته صورت گرفت و در این دوره تقویت شد. این رویکرد در ادارات کل ادامه پیدا کرد و از سال گذشته نیز مردمی‌تر شد.

برگزاری جشن مردمی در روستاهای کشور

وی افزود: دوره آموزشی کتابخوانی و روش‌های ترویج برای فرهنگیان برگزار کردیم که در ابتدا ۴۶۰ هزار نفر ثبت‌نام کردند و این دوره با ۲۹۰ هزار نفر به پایان رسید. برای استمرار چنین فعالیت‌هایی برنامه داریم. البته مخاطبان این دوره نیز ۱۵ هزار نفر از دانشجویان دانشگاه فرهنگیان هستند.

جانعلی‌پور با بیان اینکه ۱۳ جشن مردمی در میان اهالی روستاهای کشور برگزار می‌‌شود، خاطر نشان کرد: در رویداد پایتخت کتاب ایران در روز سوم آذرماه جشنی در ۲ قالب نخبگانی و مردمی در سمنان برگزار می‌شود. همچنین از سامانه جام باشگاه‌های کتابخوانی کودکان و نوجوانان کشور رونمایی خواهد شد.

معدنی، نماینده کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از اجرای پویش‌های برای رده‌های سنی مختلف خبر داد و گفت: پویش ملی کتابخوانی را داریم که ذیل برنامه کانون و مدرسه است. البته ۱۰۰ ثانیه با کتاب، برایم بخوان و به وقت کتاب هم برای مردم را برگزار می‌کنیم. اختتامیه انتخاب کتاب مرغک هم در این هفته برگزار می‌شود که ۵۳ نامزد نهایی اعلام شده‌اند و همچنین از فهرست کتاب‌های مناسب رونمایی می‌شود.

وی به دیگر برنامه‌های هفته کتاب اشاره کرد و گفت: برنامه ادبی ۲ پنجره در تمام استان‌ها، رونمایی از ۱۰ عنوان جدید، برگزاری استانی جشنواره قصه گویی، نمایشگاه خط در کتابخانه مرجع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و نشست‌هایی را هم برگزار می‌کنیم. البته افتتاح باشگاه قاف برای نوجوانانی که استعداد شعرگویی دارند نیز در این ایام صورت می‌گیرد.

شهریار امینیان، نماینده مجمع ناشران دفاع مقدس نیز از ایجاد ۲۵ کتابخانه‌ تخصصی پژوهشی در حوزه دفاع مقدس در ادارات و سازمان‌ها در شهرهای مختلف خبر داد که ۱۵ کتابخانه آن در شهر ورامین است.

 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1568371

مهمترین اخبار ایران و جهان: