نیوز سیتی!
13 دی 1402 - 14:09

زیباترین گل تیم ملی ایران سهم فوتبال تبریز در جام ملت‌های آسیا

با نگاهی به تاریخچه جام ملت‌های آسیا مشخص می‌شود که تعداد بازیکنان تبریزی حاضر در این رقابت‌ها از عدد یک رقمی فراتر نمی‌رود، با این حال زیباترین گل ایران در جام ملت های آسیا توسط یک بازیکن تبریزی زده شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، هجدهمین دوره جام ملت‌های آسیا در کشور قطر برگزار خواهد شد. تاکنون بیش از 200 بازیکن از فوتبال ایران در مقاطع مختلف جام ملت‌های آسیا با پیراهن تیم ملی ایران به میدان رفته‌اند، اما تنها هفت بازیکن تبریزی موفق به حضور در جام ملت‌های آسیا شده‌اند که سهم بسیار ناچیزی است. با این حال زیباترین گل ایران در جام ملت های آسیا توسط یک بازیکن تبریزی زده شده است.

در رقابت‌های امسال نیز هیچ بازیکن متولد تبریز حضور نداشته و تنها شجاع خلیل‌زاده بازیکن تراکتور غیر بومی تراکتور، در این رقابت‌ها حاضر است.

گزارش زیر نگاهی به بازیکنان تبریزی در ادوار پیشین جام ملت‌ها و عملکرد آنها دارد:

چهارمین دوره جام ملت‌های آسیا - 1968 تهران:

تیم ملی فوتبال ایران برای اولین بار با امتیاز میزبانی در مرحله نهایی این رقابت‌ها حضور داشت. 5 تیم ایران، برمه، رژیم اشغالگر قدس، چین و هنگ‌کنگ تیم‌های صعود کرده در دور نهایی این رقابت‌ها بودند. ایران برابر هر چهار تیم به برتری دست یافت و به نخستین قهرمانی خود در این رقابت‌ها رسید.

وظیفه حراست از دروازه تیم ملی ایران در این رقابت‌ها بر عهده عزیز اصلی بود که در چهار بازی فقط دو گل دریافت کرد.

 عزیز اصلی متولد تبریز بوده و فوتبال خود را نیز در تبریز آغاز کرده بود. اما وی سابقه بازی باشگاهی در تبریز نداشته و خیلی زود به تهران رفته و رشد و ترقی‌اش در پایتخت کشور صورت گرفت. عزیز اصلی هیچگاه به فوتبال تبریز بازنگشت به همین سبب کمتر پیشکسوتی فوتبال حضور و بازی عزیز اصلی را در تبریز به یاد می‌آورد.

 غیبت 28 ساله بازیکنان تبریزی

از سال 1968 تا سال 1996 ایران در تمام دوره‌های جام ملت‌ها حضور داشت. اما در این 28 سال بعد از عزیز اصلی هیچ بازیکنی از فوتبال تبریز نتوانست در جام ملت‌ها بازی کند.

در دهه 50 میرمجید ناظمی، فیروز شیخ شایان و رحیم مه نمای‌اقدم، در دهه 60 احد شیخ‌لاری، غلامرضا باغ‌آبادی، سیدمحمد علوی و امیر داداش‌ضیایی و اوایل دهه 70 حسین خطیبی به تیم ملی دعوت شدند، اما هیچگاه موفق به حضور در مرحله نهایی جام ملت‌های آسیا نشدند.

یازدهمین دوره جام ملت های آسیا-1996 امارات:


شادروان میناوند، علی اکبر استاد اسدی و کریم باقری در جام ملت های 1996 امارات

 در سال 1996 امارات سه بازیکن تبریزی به نام‌های کریم باقری، سیروس دین‌محمدی و علی‌اکبر استاداسدی در تیم ملی حضور داشتند و با این تیم به عنوان سومی این رقابت‌ها دست یافتند.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان این بهترین تیم فوتبال ایران در تاریخ جام ملت‌های آسیا بوده است. کریم باقری در این رقابت‌ها یکی از ستاره‌های ایران بوده و به همراه خداداد عزیزی و علی دایی مثلث طلایی ایران را تشکیل داده بودند. کریم باقری در برابر عربستان و کره‌جنوبی نیز گلزنی کرد تا در دو پیروزی تاریخی ایران نقش بسزایی داشته باشد.

وی در بازی نیمه نهایی برابر عربستان و رده‌بندی برابر کویت که به ضربات پنالتی کشید، موفق شد پنالتی‌های خود را به ثمر برساند.

سیروس دین‌محمدی دیگر بازیکن تبریزی ایران در این دوره تنها در بازی برابر عراق به میدان رفت که بازی اول ایران بود. ایران این بازی را دو بر یک به عراق واگذار کرد و مایلی کهن مربی وقت تیم ملی دین‌محمدی را نیمکت‌نشین کرد و میناوند به جای وی به میدان رفت. این در حالی بود که سیروس در دور مقدماتی از بازیکنان اصلی ایران بوده و شش بار نیز موفق به گلزنی برای تیم ملی شده بود.

علی اکبر استاداسدی از تیم ماشین سازی تبریز در این رقابت‌ها در ترکیب ایران مورد استفاده قرار گرفت.

دوازدهمین دوره جام ملت‌های آسیا-2000 لبنان:

در این دوره تیم ایران یکی از مدعیان قهرمانی رقابت‌ها بود اما در مرحله یک چهارم نهایی با گل طلایی بازی را به کره‌جنوبی واگذار کرد.

بدون شک یکی از زیباترین گل‌های تاریخ تیم ملی ایران در این رقابت‌ها توسط کریم باقری زده شد. هافبک تبریزی تیم ملی در بازی برابر کره‌جنوبی از فاصله 40 متری موفق به گشودن دروازه کره‌جنوبی شد. اما در دقیقه 90 و وقت‌های اضافی ایران دو گل دریافت کرد و از صعود به نیمه نهایی بازماند.

در این رقابت‌ها ستار همدانی و اسماعیل حلالی نیز در تیم ملی ایران حضور داشتند و در مقاطعی در ترکیب تیم ملی ایران قرار گرفتند.

چهاردهمین دوره جام ملت‌های آسیا -2007:

رسول خطیبی آخرین بازیکن تبریزی است که موفق به حضور در جام ملت‌های آسیا شده است. خطیبی یکی از بازیکنان موثر تیم ملی در این دوره از رقابت‌ها بوده که نقش بازی‌سازی را برعهده داشت. اما تیم ملی ایران در مرحله یک چهارم نهایی جام ملت‌ها باز هم اسیر کره‌جنوبی شده و در ضربات پنالتی نتیجه را واگذار کرد.

پانزدهمین دوره جام ملت ها آسیا 2011

محمد نصرتی و آندرانیک تیموریان دو بازیکن تراکتور در این مسابقات بودند . تیم ایران با هدایت افشین قطیبی بعد از پیروزی برابر تیم‌های عراق، کره شمالی و امارات، در یک چهارم نهایی با یک گل مغلوب کره جنوبی شده و از از دور مسابقات حذف شد.

شانزدهمین دوره جام ملت های آسیا 2015

آندرانیک تیموریان باز هم از تیم تراکتور در جام ملت‌های آسیا حضور داشت. تیم ایران با 3 پیروزی مقابل تیم های امارات، بحرین و امارات سرگروه به مرحله حذفی صعود کرد اما با شکست مقابل عراق در ضربات پنالتی از دور مسابقات حذف شد.

هفدهمین دوره جام ملت های آسیا 2019

3 بازیکن از تراکتور و یک بازیکن از ماشین‌سازی در جام ملت‌های 2019 حضور داشتند اما هیچکدام از این بازیکنان متولد تبریز نبودند. احسان حاج صفی، مسعود شجاعی و اشکان دژآگه 3 کاپیتان تیم ملی ایران که در تراکتور حضور داشتند و کنعانی زادگان که از ماشین سازی به جام ملت ها راه یافته بود.

تیم ایران در مرحله مقدماتی برابر یمن و ویتنام به پیروزی رسیده و با تساوی برابر عراق به عنوان سرگروه صعود کرد. در کرحله حذفی تیم‌های عمان و چین را شکست داده و در نیمه نهایی با 3 گل مغلوب ژاپن شده و از صعود به دیدار فینال بازماند.

یک طلا و یک برنز سهم فوتبال تبریز:

تیم ملی ایران در جام ملت‌های آسیا تاکنون سه بار به عنوان قهرمانی دست یافته و چهار بار نیز سوم شده است.

عزیز اصلی، کریم باقری، سیروس دین محمدی، علی‌اکبر استاد اسدی، ستار همدانی، اسماعیل حلالی و رسول خطیبی بازیکنان تبریزی هستند که نامشان در تاریخ جام ملت‌های آسیا ثبت شده است که سهم کریم باقری حضور در دو دوره جام ملت‌ها بود.

عزیز اصلی دروازه‌بان تیم ملی در سال 1968 تنها بازیکن متولد تبریز است که مدال طلای این رقابت‌ها را بر گردن دارد.

کریم باقری، سیروس دین‌محمدی و علی‌اکبر استاد اسدی نیز در سال 1996 با قرار گرفتن در رده سوم جام ملت‌ها صاحب مدال برنز شدند.

از 131 گل زده تیم ملی ایران در جام ملت‌ها نیز سهم فوتبال تبریز تنها 4 گل است که همگی توسط کریم باقری به ثمر رسیده است. کریم باقری دو گل در سال 1996 به تیم‌های عربستان و کره‌جنوبی زده و در سال 2000 نیز دو گل به تیم‌های لبنان و کره‌جنوبی زده بود.

پایان پیام/60017

 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1625427

مهمترین اخبار ایران و جهان: