نیوز سیتی!
12 دی 1402 - 22:30

مرمت گنبد تاریخی کلیدر آغاز شد

بخشدار سرولایت از آغاز مرمت گنبد تاریخی کلیدر با مشارکت دهیاری روستا و اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیشابور خبر داد.

باقر صدیقی در گفت و گو با خبرنگار فارس در نیشابور، اظهار کرد: بعد از انتشار گزارشی در خصوص وضعیت گنبد تاریخی کلیدر در خبرگزاری فارس، مرمت این گنبد تاریخی امروز آغاز شد.

بخشدار سرولایت با اشاره به اجرای مرمت گنبد تاریخی کلیدر در چندمرحله، تصریح کرد: در اولین فاز مرمت گنبد تاریخی کلیدر ، ساماندهی کف گنبد شامل آجرفرش، نصب ناودان‌ها و ضدآب کردن آن‍‌‌ها با استفاده از فناوری نانو انجام می‌شود. همچنین در فاز اول، سبک‌سازی پشت‌بام و مرمت دیواره‌های فرسوده هم انجام خواهد شد.

وی بیان کرد: هم اکنون گنبد تاریخی کلیدر به دلیل عدم رسیدگی مناسب توازن معماری‌اش را از دست داده و ریخت گنبدی‌ شکلش از دست رفته‌ است که با پیگیری های صورت گرفته موضوع در حال مرتفع شدن است.

صدیقی تشریح کرد: روز گذشته تعداد هزار قالب آجر سنتی تحویلی از اداره میراث فرهنگی برای آغاز مرمت گنبد کلیدر توسط دهیاری و شورای اسلامی به روستا منتقل شد.

لازم به ذکر است گنبد تاریخی کلیدر از بناهای تاریخی ماندگار دوران ایلخانی و تیموری مربوط به قرن هشتم و نهم هجری قمری است.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1624771

مهمترین اخبار ایران و جهان: