نیوز سیتی!
09 بهمن 1402 - 17:54

​​​​​​​مصرف مازوت در "نیروگاه شازند" طی سال جاری به یک‌سوم کاهش یافته است

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: مصرف مازوت در نیروگاه شازند طی سال جاری به یک‌سوم کاهش یافته است و همه سعی ما این است که این رقم به صفر برسد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، ایرج حشمتی اظهار کرد: اگر بخواهیم یک بررسی در خصوص روند آلودگی هوا در کلانشهرها داشته باشیم و ریشه‌یابی انجام شود، همه تمرکز بر روی قانون هوای پاک سال 96 گذاشته می‌شود و از قانون توسعه حمل و نقل عمومی سال 86، قانون سرانه مصرف سوخت سال 90 و قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی غفلت می‌شود.

وی با بیان اینکه وزارت نفت برای کیفی‌سازی سوخت تا سال 1407 وقت می‌خواهد، افزود: 10 هزار و 500 مگاوات برق تجدیدپذیر در دو سال آینده قرار است، تولید شود و سازمان محیط زیست تمام مجوزهای تولید انرژی تجدیدپذیر را در اسرع وقت مورد بررسی قرار می‌دهد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست کشور تصریح کرد: من در جلسه‌ای پیشنهاد دادم اختیار مصرف گاز استان را به استاندار بدهید که عده‌ای مخالفت کردند. در استان مرکزی نقش صنایع در آلودگی هوا 57 درصد و نقش منابع آلاینده متحرک 43 درصد است. نیروگاه متهم ردیف اول است ولی نباید از نقش منابع متحرک‌ غافل شویم.

حشمتی با اشاره به فرسودگی بیش از 90 درصد کامیون‌ها گفت: کلا دو ایستگاه شاخص SO2 در اراک وجود دارد که بایستی حداقل به 5 ایستگاه برسد تا عدد درستی به ما ارائه دهد.

وی تصریح کرد: چگونه می‌شود که در سازمان محیط زیستی که 14 صدم بودجه کشور را در اختیار دارد انتظار انجام این همه تکلیف را داشت و با 9 میلیارد تومان تملک دارایی اداره کل محیط زیست استان نمی‌شود این همه کار را انجام داد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه سازمان محیط زیست مجوز مازوت‌سوزی نداده است، گفت: این یک تصمیم فرادستگاهی است که گرفته شده و ما در تلاشیم که موضوعات چارچوب داشته باشد. ما تمام تلاش خود را جهت کم کردن مازوت سوزی به کار بستیم و خوشبختانه همین که نسبت به سال گذشته در شازند 64 درصد مازوت کمتر مصرف شده یک اتفاق مثبت است.

حشمتی با تاکید بر ضرورت به روز کردن سیاهه انتشار و افزایش مسئولیت اجتماعی صنایع گفت: در تلاش باشید در سفر دوم ریاست جمهوری به استان اعتبارات خوبی در راستای کاهش آلودگی هوا بگیرید.

وی با بیان اینکه بازدید از نیروگاه شازند و بررسی استفاده از سوخت دوم این نیروگاه از جمله برنامه‌های امروز است، گفت: با برنامه‌هایی که داریم با همکاری وزارت نفت تلاش داریم که تا پایان سال سرانه مصرف مازوت کمتر شود.

وی اضافه کرد: سرانه مصرف گاز توسط نیروگاه‌ها برعهده سازمان نیست ولی مطالبات خود را به صورت مکتوب و در جلسات ارائه می‌دهیم.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1653671

مهمترین اخبار ایران و جهان: