نیوز سیتی!
15 دی 1402 - 10:20

این بار اعلان جنگ کنگره به دانشگاه‌ها

«کلودین گی»، رئیس دانشگاه هاروارد که در هفته‌های گذشته به خاطر عدم محکومیت دانشجویان معترض به جنایات اسرائیل در کنگره تحت فشار قرار گرفته بود از سمت خود استعفا داده است. او نخستین زن آفریقایی تبار و دومین زنی بود که به ریاست این دانشگاه انتخاب شده بود و حال دوران 6 ماهه مدیریت او در هاروارد،‌ کوتاه‌ترین دوره مدیریت در تاریخ فعالیت این دانشگاه شد.

فارس‌پلاس؛ دیگر رسانه‌ها - نورنیوز نوشت: «کلودین گی» ، 53 ساله یکی از سه رئیس دانشگاهی بود که به دلیل جنگ غزه و حمایت دانشجویان از فلسطین، به کنگره آمریکا رفت تا درباره ادعای «تشدید یهودستیزی در دانشگاه‌ها» توضیح دهد. در این جلسه یکی از نمایندگان کنگره با اشاره به شعارهای شماری از دانشجویان هاروارد مانند «از رود تا دریا فلسطین را آزاد می‌کنیم»، از گی درباره اقدامات تنبیهی دانشگاه تحت مدیریتش برای دانشجویان مطرح کننده  این شعار سوال کرد. گی هم در پاسخ گفت که دانشگاه هاروارد خود را به آزادی بیان متعهد می‌داند.

  او در این نشست حاضر نشد دانشجویانی را که به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه معترض بودند، محکوم کند. این موضع‌گیری فشار سیاسی روی او را افزایش داد و وی را ناچار به کناره‌گیری کرد. او در استعفانامه خود نوشت که به خاطر منافع دانشگاه هاروارد از سمت خود کناره گیری می‌کند و در عین حال تأکید کرد: «این تصمیمی نبود که به آسانی اتخاذ کرده باشم». هیأت مدیره ۱۱ نفره دانشگاه هاروارد نیز در ایمیلی اعلام کرد که استعفای کلودین گی را پذیرفته است و «آلن گاربر»، استاد دانشگاه و از مدیران ارشد دانشگاه هاروارد، ریاست موقت این دانشگاه را بر عهده خواهد گرفت.

کناره‌گیری گی در شرایطی صورت گرفت که حدود ۷۰۰ عضو هیأت علمی دانشگاه هاروارد در نامه‌ای از او حمایت کرده بودند. دانشگاه هاروارد نیز اعلام کرده بود با وجود جنجال‌ها، او شغل خود را حفظ خواهد کرد اما در نهایت تحت فشارهای سیاسی و رسانه‌ای مجبور به استعفا شد.

پیش از او نیز «الیزابت مگیل»، رئیس پیشین دانشگاه پنسیلوانیا به خاطر سخنانش در کنگره از سمت خود کناره گیری کرد. رئیس دانشگاه پنسیلوانیا در جلسه استماع کنگره نگفته بود که آیا اعتراض دانشجویان با برخورد انضباطی روبرو می‌شود یا نه؟ او نه تنها ناچار به استعفا از مسئولیت خود شد، بلکه همراه رئیس دانشگاه‌ ماساچوست، راهی دادگاه نیز شد.

 اقدامات تنبیهی از این دست به روسای دانشگاه‌ها محدود نشد؛ چنانکه در کالیفرنیا، دانشگاه استانفورد نیز به نوبه خود هدف انتقادها و حملات زیادی قرار گرفت زیرا نصب یک بَنر طرفداری از فلسطین را با اتکاء به اصل آزادی بیان دانشجویان محکوم نکرده است.

در همین حال رسانه‌های آمریکا از بازداشت ۲۰ نفر از فعالان حامی فلسطین در دانشگاه براون ایالات متحده خبر دادند. این دانشجویان خواستار آن شده بودند که دانشگاه براون از طریق تحریم شرکت‌هایی که به جنایت‌های جنگی در غزه دامن می‌زنند، به برقراری آتش‌بس در غزه کمک کند. در همین راستا نیز «جاد ابوحمده»، دانش‌آموز ۱۵ ساله آمریکایی-فلسطینی که در مدرسه‌ای در شهر «فورت لادردیل» ایالت فلوریدا آمریکا درس می‌خواند، ۱۹ نوامبر (۲۸ آبان) به دلیل حمایت مادرش از فلسطین در شبکه‌های اجتماعی، از مدرسه اخراج شد. به گزارش سی‌ان ان، مادر او دکتر « ما‌ها المصری» هم که در همین مدرسه به عنوان معلم ریاضی مشغول به کار بود، به دلیل انتشار این مطالب از سمت خود اخراج شد.

رفتارهایی از این دست از سوی دولت آمریکا ضمن آن که با اصل آزادی بیان و عقیده مغایر است حمایت آشکار و علنی از تداوم جنایت‌های رژیم صهیونیستی در کشتار مردم غزه به حساب می آید.

دولت آمریکا سال‌ها با استفاده از ابزار تحریم بسیاری از کشورها را به بهانه نقض آزادی بیان و عقیده تحت فشار قرار داده است اما امروز در شرایطی که میلیونها نفر در سراسر جهان و از جمله آمریکا به صورت روزانه با انجام اعتراضات خیابانی خواستار محکومیت رژیم صهیونیستی و توقف جنایت بر علیه غیر نظامیان در غزه و سرزمین‌های اشغالی شده اند حتی در دانشگاه‌های این کشور اجازه ابراز عقیده و بیان نظرات قشر فرهیخته در این کشور را محدود نموده و آنها را مجازات می‌کند.

پایان پیام/ت

منبع: فارس
شناسه خبر: 1627227

مهمترین اخبار ایران و جهان: