نیوز سیتی!
12 بهمن 1402 - 11:40

رایزنی باقری با وزیر حمل و نقل و نایب رئیس مجلس ازبکستان

معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان در دیدارهای خود با وزیر حمل و نقل و نایب رئیس مجلس ازبکستان بر افزایش همکاری‌های تهران و تاشکند تاکید کرد.

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم، علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه در آخرین روز حضور خود در تاشکند با الهام محکموف، وزیر حمل و نقل ازبکستان ملاقات نمود. 

در این دیدار، باقری اولین حضور خود در ازبکستان و مذاکره با مقامات این کشور را ثمربخش ارزیابی کرد.

باقری توسعه مناسبات با ازبکستان خصوصا در زمینه حمل و نقل را اولویت جمهوری اسلامی بیان کرده و از اینکه طرف ازبکستانی نیز همین سیاست را با کشورمان دنبال می‌کند ابراز رضایتمندی کرد. 

وی مذاکرات صورت گرفته در طی چند روز اخیر به منظور پیشبرد مناسبات را پراثر و موثر دانست.

باقری گفت: ما تمام همت خود را برای بهره برداری از فرصت‌ها و ظرفیت‌های موجود کشورمان برای توسعه همکاری‌ها در بخش‌های مختلف را به کار خواهیم بست.

وزیر حمل و نقل ازبکستان هم بر اهمیت و جایگاه ایران و ازبکستان و نقش آفرینی آنها در مسیر ترانزیت کالا بین چین و اروپا تاکید نمود.

وی نقش بنادر جنوبی جمهوری اسلامی ایران در اتصال ازبکستان به آبهای آزاد و اقتصادی بودن مسیر ترانزیت از طریق خلیج فارس را غیر قابل چشم پوشی دانست.

ایران و ازبکستان وظیفه مهمی در ایجاد صلح و ثبات در منطقه دارند

معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران همچنین با علیشیر قادرف، نایب رئیس مجلس قانونگذاری ازبکستان و رئیس گروه دوستی ایران و ازبکستان  دیدار نمود.

قادرف ضمن اشاره به مشترکات تاریخی و فرهنگی دو کشور بر اراده روسای جمهور ایران و ازبکستان بر گسترش روابط تأکید داشت و نقش تاثیر گذار مجالس در تحکیم روابط و سرعت بخشیدن به آن را غیر قابل انکار دانست.

وی سفر متقابل قالیباف و اسماعیلف، روسای مجالس ایران و ازبکستان به تهران و تاشکند را ترجمان عینی علاقه مندی دو نهاد مردمی تفسیر نمود.

علی باقری کنی , کشور " ازبکستان" , جمهوری اسلامی ایران ,

علی باقری نیز گفت: عمق روابط دیرینه دو کشور در بستر مردمی شکل گرفته و به این دلیل قابل گسست نیست.

وی در ادامه افزود: ایران و ازبکستان دو کشور بزرگ منطقه هستند و متناسب با آن وظیفه مهمی در ایجاد صلح و ثبات در منطقه دارند که در این میان مجالس نقش محوری ایفا می‌کنند و می‌توانند پیوندهای مردمی را تحکیم بخشیده و به سازوکار مناسبات نظم دهند. 

معاون سیاسی وزیر خارجه کشورمان از تعامل دو مجلس علاوه بر روسا در سطوح مختلف از جمله فراکسیونها، گروه‌های دوستی پارلمانی و کمیسیون‌ها استقبال نموده و آن را باعث ثبات در روابط دوستانه دانست.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1656771

مهمترین اخبار ایران و جهان: