نیوز سیتی!
28 فروردین 1402 - 22:10

تاخیر بایدن در اعلام نامزدی حامیانش را نگران کرده است

رئیس جمهور آمریکا گفته که قصد نامزدی مجدد برای انتخابات ریاست جمهوری 2024 را دارد اما برای اعلام رسمی آن آماده نیست و حالا بیشتر از دیگرروسای جمهور دموکرات سالهای اخیر آمریکا در این کار تاخیر کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا که به دلیل گاف‌ها و حرکات غیرعادی ماه‌های اخیرش به پرسش‌ها درباره وضعیت سلامتش دامن زده همراه با چند مقام آمریکایی دیگر، چند بار از قصدش برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ صحبت کرده اما تاخیر او در اعلام رسمی آن فراتر از انتظارات ادامه پیدا کرده است.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، به گفته چند دستیار و مشاور دولت آمریکا، آمریکایی‌ها ابتدا انتظار داشتند جو بایدن در سخنرانی سراسری ماه فوریه گذشته رسما نامزدی دوباره برای ریاست جمهوری را اعلام کند اما این اتفاق نیفتاد. پس از آن گمانه‌زنی شد که او در ماه مارس این کار را انجام دهد و با پایان آن ماه، ماه مه و حتی دیرتر از آن به عنوان موعد بالقوه اعلام رسمی این کاندیداتوری مطرح شده است اما هنوز هم قطعی نیست.

به نوشته این خبرگزاری انگلیسی، بررسی‌ها حاکی از این هستند که روسای جمهور دموکرات سالهای گذشته در آمریکا در مقاطع زمانی مشابه در دوره های ریاست جمهوری خود زودتر از بایدن نامزدی دوباره خود را برای ریاست جمهوری اعلام کردند.

«باراک اوباما»، در تاریخ چهارم آوریل 2011  (15 فروردین 1390) رسما اعلام کرد که قصد نامزدی دوباره برای ریاست جمهوری را در انتخابات 2012 دارد. «بیل کلینتون» هم در 14 آوریل 1995 (25 فروردین 1374)به صورت رسمی نامزدی مجددش برای انتخابات 1996 را اعلام کرد.

با این وجود «جیمی کارتر» در سال 1979 تا اوایل آخرین ماه آن سال میلادی یعنی چهارم دسامبر (13 آذر 1358) برای اعلام نامزدی دوباره برای ریاست جمهوری در انتخابات 1980 صبر کرد.

«دونالد ترامپ»، رئیس جمهور سابق آمریکا در 18 ژوئن 2019 (28 خرداد 1398) رسما دومین نامزدی خود برای ریاست جمهوری در انتخابات 2020 را اعلام کرد. «جورج دبلیو. بوش»، رئیس جمهور اسبق جمهوریخواه آمریکا هم اعلام رسمی نامزدی مجدد خود را در 16 مه 2003 (26 اردیبهشت 1382) انجام داد.

تاخیر کردن بایدن، یکی از پیرترین رهبران در جهان، در اعلام رسمی نامزدی دوباره برای ریاست جمهوری باعث نگرانی حامیان او و تردید آنها نسبت به اینکه آیا او واقعا چنین قصدی را داشته و اصلا برای آن آمادگی دارد، شده است. او در پایان دور دوم احتمالی ریاست جمهوری‌اش 86 ساله خواهد بود.

به نوشته رویترز، چند متحد نزدیک به بایدن گفته‌اند، چند فاکتور از جمله گزینش تیم ستاد انتخاباتی و نهایی کردن برنامه‌های جذب کمک‌های مالی اهداکنندگان در این تاخیر نقش داشته‌اند.

در هفته‌های اخیر جو بایدن یک سری تحرکات را برای نشان دادن اینکه خود را برای ورود به رقابت انتخابات آماده می‌کند انجام داده و چند وقت پیش گواهی پزشک درباره «داشتن آمادگی برای وظایفش» را اخذ کرد.

رئیس جهور آمریکا در پایان سفر چند روز پیش خود به ایرلند مجددا گفت:‌ «ما این نامزدی را نسبتا زود اعلام خواهیم کرد اما سفر من به این کشور خوشبینی من درباره کارهایی که می‌توانم انجام دهم را بیشتر کرد. من به شما گفتم برنامه‌ام این است که باز هم نامزد شوم.»

انتهای پیام

 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1156271

مهمترین اخبار ایران و جهان: