نیوز سیتی!
04 آذر 1402 - 13:09

افشاگری مذاکره‌کننده ارشد اوکراینی درباره صلحی که نابود شد

مسئول هیات اوکراینی در مذاکرات با روسیه جمعه در مصاحبه‌ای اذعان کرد مسکو آماده بود حدود یک ماه بعد از آغاز جنگ، آن را متوقف کند اما کی‌یف به توصیه غرب به جنگ ادامه داد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در حالی که جنگ اوکراین در بیست و یکمین ماه خود قرار دارد و چشم‌انداز پایان زودهنگامی هم ندارد، مذاکره‌کننده ارشد کی‌یف در مذاکرات صلح استانبول دیوید آراخامیا افشا کرده که مسکو به کی‌یف توافق صلحی را در مارس ۲۰۲۲ پیشنهاد داده و حاضر بود به جنگ تحت شروطی پایان دهد. 

این قانونگذار اوکراینی که ریاست گروه پارلمانی حزب «خدمتگذار مردم» حزب رئیس‌جمهور اوکراین ولودیمیر زلنسکی را برعهده دارد، توضیح داد مهمترین شروط روسیه پذیرش بی‌طرفی از سوی اوکراین، مانند کاری که فنلاند زمانی انجام داد و تعهد به عدم پیوستن به ناتو بود. 

او درباره چرایی محقق نشدن چنین توافقی اینطور استدلال کرد که موافقت با بی‌طرفی و کنار گذاشتن عضویت اوکراین در ناتو مستلزم تغییر قانون اساسی این کشور بود و دیگر این که اعتمادی به روس‌ها وجود نداشت که به تعهدات خود عمل کنند. او اما خودش توضیح می‌دهد که با دریافت ضمانت‌های امنیتی می‌شد تعهد طرف روس را تضمین کرد. 

آراخامیا در ادامه سخنانش همسو با گزارش مه ۲۰۲۲ یک روزنامه اوکراینی درباره نقش انگلیس در به هم زدن مذاکرات صلح در استانبول، افزود در جریان مذاکرات، نخست‌وزیر وقت انگلیس بوریس جانسون به کی‌یف سفر کرد و به مقامات اوکراینی گفت «به جنگ ادامه دهید و هیچ توافقی را با مسکو امضا نکنید». 

 

گرچه لندن و واشنگتن هرگز رسماً به فشار بر کی‌یف برای عقب‌نشینی از توافقی که پیش‌نویس آن را با روس‌ها امضا کرده بودند، اذعان نکرده‌اند رئیس‌جمهور روسیه ولادیمیر پوتین ژوئن امسال پیش‌نویس این توافق را در مقابل دوربین‌ها به نمایش گذاشت که نشان می‌دهد جنگ در چند هفته اول امکان صلح داشت. 

پوتین توضیح داد به محض عقب‌نشینی نیروهای روسیه از حومه کی‌یف در چند هفته اول جنگ به عنوان حسن نیت، اوکراین از توافق انصراف داد. مقام‌ها و رسانه‌های غربی این عقب‌نشینی را پیروزی اوکراین تعبیر کردند و بعد از آن ارسال تسلیحات و تجهیزات برای اوکراین با هدف شکست راهبردی روسیه در زمین اوکراین را آغاز کردند.

 

 

 

 

پایان پیام/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1583852

مهمترین اخبار ایران و جهان: