نیوز سیتی!
03 آبان 1402 - 15:41

کتاب بخوانید و بخرید، زندان نروید

حکایت قاضی خیر و صدالبته گمنام همدانی را می‌گویم، قاضی که روش و منشی نو درانداخته و پیشروی طرحی شده که هم خدا راضی باشد هم خلق خدا. داستان از این قرار است، درست در بحبوحه اندوه که از سر و روی فرد مجرم و خانواده‌اش می‌ریزد، قاضی ورود و مجازات جایگزین حبس لحاظ می‌کند و کار خیر دوطرفه جریان پیدا می‌کند.

خبرگزاری فارس –همدان: کتاب است و جهیزیه و ترکیبی از کار و بار خیر؛ علاوه کنید یک قاضی باز هم خیر و زمزمه‌های زیر لب که حول محور دعای خیر می‌گذرد، همه چیز خیر است و رضایت.

حکایت قاضی خیر و صدالبته گمنام همدانی را می‌گویم، قاضی که روش و منشی نو در انداخته و پیشروی طرحی شده که هم خدا راضی باشد هم خلق خدا.

داستان از این قرار است، درست در بحبوحه اندوه که از سر و روی فرد مجرم و خانواده‌اش می‌ریزد، قاضی ورود و مجازات جایگزین حبس لحاظ می‌کند و کار خیر دو طرفه جریان پیدا می‌کند.

مجازات‌هایی که حول محور کتاب و کتابخوانی، تهیه جهیزیه و پاکسازی طبیعت می‌چرخد و از ممنوعیت و محرومیت برای دیدن طلوع و غروب خورشید و خنده‌های بیخ دلی فرزندان خبری نیست.

مجازات‌هایی که باب تحول است و راهگشا، ضمن دوری از بروز و ظهور پیامدهای پس از حبس؛ مجازاتی که روح الله عسگری، رئیس شعبه ۱۰۴ کیفری ۲ شهرستان همدان جلودارش بوده و بیش از ۶۰ مورد احکام مجازات جایگزین حبس صادر کرده است.

گپ‌وگفت خودمانی با آقای عسگری آن هم در راستای الگوسازی در جامعه را از نظر بگذرانید و این تحول را به فال نیک بگیرید.

سکان گفت‌وگو اینک به دست آقای قاضی است و او از ب بسم الله می‌گوید: پیش از این در شهرستان‌های اسدآباد و نهاوند قاضی بودم و در آن شهرستان‌ها از این دست احکام صادر می‌کردم و هم اکنون در همدان صدور احکام مجازات‌های جایگزین حبس را سرلوحه اقداماتم دارم.

او ادامه می‌دهد: مجازات‌های جایگزین حبس طعم شیرین کار خوب جایگزین طعم تلخ کار بد است، به تعبیری حلاوت کار خیر تحول به دنبال دارد و مثالش می‌شود موضوعی در اسدآباد درباره پرونده مرتبط با نفقه که حکمی صادر شد تا مرد خانواده برای همسرش کتاب، گل و شیرینی خریداری و اهدا کند و این مجازات گویای تغییر و تحول است.

آقای عسگری یادآوری می‌کند: موارد این چنین بسیار است و خلاصه به یکی دو مورد نیست و نمونه دیگرش می‌شود سال ۹۷ که در نهاوند برای سه زندانی، حکم نظافت سراب گیان را صادر کردم، در همدان نیز برای پاکسازی دو طرف محور همدان ـ تهران با توجه به مساحت، چندین و چند حکم پاکسازی و جمع‌آوری زباله از اطراف جاده از سوی این شعبه برای محکومان صادر شده است.

او در ادامه گریزی به ابعاد مجازات‌های جایگزین حبس می‌زند و می‌گوید: البته خرید جهیزیه برای نیازمندان هم بخش دیگری از احکام جایگزین حبسی است که تا به حال صادر شده و رضایت مجرم و خانواده‌اش را به همراه داشته است.

این قاضی پیشرو درباره ابعاد گسترده جایگزین حبس یادآوری می‌کند: بلاشک مجازات حبس بر زندگی فردی و خانوادگی آثار منفی دارد و زمینه ساز آسیب‌های اجتماعی می‌شود، از طرف دیگر نگرش ما باید اصلاح رفتار و عمل نادرست مجرم باشد که این مهم در سایه مجازات‌های جایگزین میسر است.

او ادامه می‌دهد: از همین رو تا جایی که قانون اجازه داده در تعامل با ادارات مختلف از جمله محیط زیست، منابع طبیعی و اداره کل کتابخانه‌ها، سعی شده تا از احکام جایگزین حبس بهره بگیرم و پیامدهای مجازات حبس را کاهش دهیم.

آقای عسگری خاطرنشان می‌کند: به این ترتیب علاوه بر کمک به انجام کارهای عام‌المنفعه در جامعه، طعم شیرین کار خیر و صدالبته کار خوب و لذت چشیدن آن برای فرد مجرم تجربه‌ای تاثیرگذار است، بنابراین با تجربه جدید همچنین اندیشه و تفکر جدید کمتر به سراغ خلاف و خطا می‌رود.

او  در بخش دیگر تاکید می‌کند: احکام خرید کتاب و کتابخوانی هم لحاظ می‌شود و در این احکام سعی شده عناوین کتاب‌ها متناسب با جرم رخ داده باشد، به عبارتی اگر فردی در زمینه حفر چاه غیرمجاز به منابع آب‌های زیرزمینی آسیب رسانده باشد کتاب‌هایی درباره اهمیت و ضرورت حفظ آب‌های زیرزمینی برای خرید، مطالعه و خلاصه نویسی به عنوان مجازات جایگزین حبس تعیین می‌شود.

این قاضی نمونه یادآور می‌کند: احکام جایگزین حبس نه تنها از هزینه تراشی برای بیت‌المال جلوگیری می‌کند، بلکه خانواده‌های بسیاری را از پیامدهای حبس نجات می‌دهد.

پایان پیام/89033/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1550296

مهمترین اخبار ایران و جهان: