نیوز سیتی!
01 دی 1402 - 04:29

پکن: همکاری راهبردی ارتش‌های روسیه و چین افزایش می‌یابد

وزارت دفاع چین روز پنجشنبه از افزایش همکاری نظامی با نیروهای مسلح روسیه خبر داد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، مقام‌های ارشد چین و روسیه در یک مشاوره راهبردی در مورد مسائل امنیتی دوجانبه و بین‌المللی و افزایش سطح همکاری نظامی گفت‌وگو کردند.

به نوشته روزنامه «ینی شفق» وزارت دفاع چین در بیانیه‌ای اعلام کرد که «لی کیانگ» نخست‌وزیر چین و «میخائیل میشوستین» نخست ‌وزیر روسیه، بیست و دومین دور از رایزنی راهبردی را در شهر «پکن» پایتخت چین برگزار کردند.

آمریکا و متحدانش به بهانه جنگ اوکراین، فشارهای زیادی به چین برای کاهش روابط با روسیه و منزوی کردن آن آورده‌ و از این کشور به دلیل نپیوستن به کارزار تحریم‌های بی‌سابقه غرب علیه روسیه انتقاد کرده‌اند. در همین ارتباط چندی قبل وزیر خارجه آلمان مدعی شد که اعلام موضع بی طرفی چین در قبال جنگ اوکراین به معنی حمایت از روسیه است.

در این بیانیه آمده است: «دو طرف در مورد موضوعاتی از جمله امنیت بین‌المللی و منطقه‌ای و روابط بین‌المللی تبادل نظر کردند».

چین اعلام کرده که ارتش‌های دو کشور سطح هماهنگی راهبردی را بیشتر بهبود خواهند بخشید و به ارتقای صلح و امنیت در منطقه و جهان  کمک خواهند کرد.

چندی قبل نیز تحلیلگران نظامی با اشاره به برگزاری رزمایش آتی ایران، روسیه و چین در خلیج فارس، همکاری دفاعی این سه کشور را یکی از ائتلاف‌های قدرتمند نظامی جهان نامیدند.

تحلیلگران نظامی در شبکه اجتماعی «ایکس» نوشتند: «ائتلاف جدید ضد ناتو به آرامی در حال شکل گیری است. کره شمالی را می‌توان به این چهار کشور اضافه کرد. ما شاهد ائتلاف نظامی در جهان خواهیم بود که از نظر میزان تسلیحات، فناوری پیشرفته و تجربه نظامی یکی از قدرتمندترین‌هاست.»

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1612152

مهمترین اخبار ایران و جهان: