نیوز سیتی!
08 آبان 1402 - 13:41

امام جمعه اصفهان: هیأت‌های دانش آموزی نمازخانه مدارس تشکیل شود

امام جمعه اصفهان بر ضرورت تشکیل هیأت‌های دانش آموزی برای اداره نمازخانه مدارس تاکید کرد و گفت: برپایی نماز به دانش آموزان محول شود تا حس مسوولیت پذیری نیز در آنها تقویت شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، آیت الله طباطبایی نژاد،  امام جمعه اصفهان در جلسه شورای اقامه نماز استان اصفهان گفت: اگر در سطوح مختلف آموزش و پرورش دانش آموزان را مومن و معتقد به نماز بار بیاوریم آنها را به بهترین عبادت و بهترین راه ارتباط با خدا سوق داده‌ایم.

وی به کمبود پیش‌نماز در برخی مدارس اشاره و پیشنهاد کرد: در مدارس ابتدایی پسرانه که نماز بر آنها واجب نیست؛ از بین خود دانش آموزان یک نفر پیش نماز بایستد.

آیت الله طباطبایی نژاد افزود: پیشنهاد دیگر این است که دانش آموزان را برای اقامه نماز به مساجد مجاور مدارس ببریم که در روستاها و شهرهای کوچک قابل برنامه ریزی است، همچنین از ظرفیت معلمان دارای قرائت صحیح و صوت زیبا هم می‌توان بهره برد.

عضو خبرگان رهبری بر ضرورت تشکیل هیأت‌های دانش آموزی برای اداره نمازخانه مدارس تاکید کرد و افزود: برپایی نماز و برنامه های مرتبط با آن به دانش آموزان محول شود تا حس مسوولیت پذیری نیز در آنها تقویت شود.

امام جمعه اصفهان ادامه داد: وضعیت نمازخانه‌های بین راهی نیز نیازمند رسیدگی و بهبود زیرساخت ها و امکانات برای استفاده اقشار مختلف مردم از جمله معلولان است و اصفهان باید در این زمینه الگو باشد.

وی با بیان اینکه بعد از پذیرش خدا، معاد و پیامبر، هیچ عملی بالاتر از نماز نیست، افزود: بالاترین فروع دینی که خدا از مسلمانان می خواهد نماز است. 

امام جمعه اصفهان به اهمیت نماز اول وقت اشاره و بیان کرد: روا نیست هنگام نماز افراد به کار دیگری مشغول باشند و این یکی از توصیه های مهم رهبر انقلاب است.

وی ادامه داد: نمازهایی که بدون حضور قلب خوانده می شود ثمری ندارد و خالی از نتیجه مهم آن یعنی دوری از فحشا و منکر است.

 در ابتدای این دیدار سیدرضا مرتضوی، استاندار اصفهان با اشاره به اینکه شورای اقامه نماز به عنوان یک شورای موثر در استان مورد توجه بوده و جلسات آن با جدیت برگزار شده است، اظهار کرد: انتظار داریم مصوبات این جلسه در حوزه اقامه نماز و ترویج فرهنگ نماز در حوزه‌های مختلف دانش‌آموزی و دانشجوری اجرایی شود.

استاندار اصفهان با اشاره به برگزاری اجلاس نماز در سال گذشته و تاثیرگذاری آن در جامعه افزود: ترجیح بر این است؛ متولی برگزاری این اجلاس در سال جاری دستگاه‌های مرتبط همچون آموزش و پرورش و یا دانشگاه متولی همچون دانشگاه فرهنگیان باشد؛ زیرا ظرفیت پذیرش قشر دانش‌آموزی و دانشگاهی را دارند.

وی تصریح کرد: متاسفانه در طی سالهای گذشته به دلیل کمبود فضاهای آموزشی در برخی از مدارس نسبت به فریضه نماز جماعت کوتاهی و محل نمازخانه تبدیل به کلاس شده است که درخواست داریم،آموزش و پرورش نسبت به این مهم توجه بیشتری داشته باشند.

استاندار اصفهان ادامه داد: آموزش و پرورش استان اصفهان در چهار محور، تهیه تجهیزات اقامه نماز جماعت،حضور امام جماعت در مدارس،مشارکت معلمان و فرهنگیان در اقامه نماز جماعت،برگزاری برنامه‌های ترویجی و تبلیغی اقامه نماز به عنوان یک مهم توجه بیشتر و برنامه‌ریزی مستمری جهت ارزیابی داشته باشد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1555308

مهمترین اخبار ایران و جهان: