نیوز سیتی!
25 آذر 1402 - 15:58

برگزاری نشست کارگروه اقتصاد آسیای مرکزی و آمریکا در قالب C5+1

نشست کارگروه اقتصاد با حضور نمایندگان کشورهای آسیای مرکزی و آمریکا در قالب C5+1 برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در «بیشکک»، نشست کارگروه اقتصاد با حضور نمایندگان کشورهای آسیای مرکزی و آمریکا در قالب C5+1 برگزار شد. 

ریاست هیئت قرقیزستان را «آی بیک مولدوگازیف» معاون وزیر امور خارجه و «جان پومرشیم» معاون وزیر امور خارجه در امور آسیای مرکزی و جنوبی ریاست هیئت آمریکایی را بر عهده داشت.

در این دیدار موضوعات تحریم، کنترل صادرات، مسائل بانکی و همچنین جذب سرمایه گذاری در بخش خصوصی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

یکی از نمایندگان بانک ملی قرقیزستان علاقه مندی خود را برای ایجاد روابط مکاتبه‌ای مستقیم بین بانک‌های تجاری دو کشور به منظور ایجاد شرایط مطلوب برای فعالیت‌های تجارت خارجی ابراز کرد. 

به منظور کمک به گسترش روابط تجاری بین کارآفرینان کشورهای آسیای مرکزی و ایالات متحده، هیئت بیشکک پیشنهاد برگزاری اولین مجمع تجاری در چارچوب C5+1 در این کشور را ارائه کرد.

طرف قرقیزستانی همچنین به شرکت کنندگان در این نشست از پتانسیل‌های موجود این کشور در توسعه اقتصادی، جذب سرمایه گذاری و ایجاد شرایط مساعد برای تجارت مطلع و بر اهمیت اجرای عملی برنامه‌ها و اهداف مندرج در C5+1 تاکید کرد. 

لازم به ذکر است که این نشست کارگروه اقتصاد یکی از مراحل اجرای بیانیه مصوب در اجلاس «آسیای مرکزی + آمریکا» در سپتامبر در حاشیه هفتاد و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک بود.  

C5+1 یک پلت فرم دیپلماتیک منطقه‌ای ایالات متحده با دولت‌های قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان است. 

قالب «C5+1» در نوامبر 2015 برای رسیدگی به نگرانی‌های امنیتی و زیست محیطی مشترک، بهبود تجارت منطقه‌ای و بهبود چشم انداز تجارت و سرمایه گذاری ایالات متحده با  این منطقه ایجاد شد. 

پایان پیام                                                                                                                  

منبع: فارس
شناسه خبر: 1606596

مهمترین اخبار ایران و جهان: