نیوز سیتی!
05 آذر 1402 - 21:43

روایت کارآفرینی که با چرخ خیاطی چرخ‌های اقتصادی خانوارها را می‌چرخاند

کارآفرینی یک خلاقیت و دلسوزی توامان است. به شکلی که کارآفرین با دلسوزی و تلاش فراوان دست افراد دیگری را در راه اشتغال می گیرد. در این مطلب با یک کارآفرین بسیجی نیشابوری گفت‌وگو کرده ایم.

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، به بهانه هفته بسیج سراغ کارآفرینی در رشته خیاطی می‌روم که مسئول گروه جهادی نینوا، مسئول صندوق قرض‌الحسنه نینوا و فرمانده پایگاه نینواست. بانوی جوان بسیجی که توانست با چرخ‌ خیاطی‌ چرخ اقتصادی خانوار‌های کم‌برخوردار را بچرخاند.

معصومه خرمکی برایم می‌گوید: رشته تحصیلی‌ام طراحی و دوخت بود و علاقه بسیاری به دوخت و دوز داشتم. همین علاقه باعث شد تا بعد از ازدواج با ۳ نفر از دوستانم در اتاقی گوشه حیاط منزل کار خیاطی را ادامه دهم. دو سال بعد در کنار خیاطی، رسیدگی به امور منزل و ۳ فرزندم در پایگاه بسیج با عنوان کمک نیروی انسانی ثبت‌نام کردم. به زودی چنان جذب فضای پایگاه بسیج، اخلاص و خدمت بی‌منت بسیجیان شدم که فکر کارآفرینی با چرخ خیاطی در ذهنم جرقه زد و سال ۹۴ در کنار فعالیت و حضور موثر در پایگاه بسیج به عنوان فرمانده پایگاه کار خیاطی را هم توسعه دادم. مغازه‌ای اجاره کردم و کارگاه خیاطی را با خانم‌های بایگاه بسیج به عنوان کارآموز راه‌اندازی کردم.

 

وی ادامه می دهد: ابتدای کار سعی کردم روی تولید یک نوع پوشاک تمرکز کنم به همین خاطر شروع به تولید سیمسونی نوزاد کردم. به تدریج به تعداد نیروها اضافه شد و باید به تعداد چرخ‌خیاطی‌های کارگاه اضافه می‌کردم‌. برای خرید چرخ خیاطی از سازندگی سپاه ۱۰ میلیون تومان وام گرفتم و ۲ چرخ خیاطی صنعتی خریدم. اما تعداد چرخ خیاطی‌ها باز هم جوابگو نبود. اقساط وام که تمام شد دوباره در سال ۱۴۰۰، یک وام ۳۰ میلیونی گرفتم و دو چرخ صنعتی دیگر هم خریدم و الان در کارگاه خیاطی ۱۷ چرخ صنعتی داریم که برای ۲۰ نفر به طور مستقیم و ۱۰ نفر به طور غیرمستقیم ایجاد اشتغال کرده است. البته چند سالی می‌شود که به جای سیسمونی لباس بچه‌گانه بیشتر دخترانه می‌دوزیم و در کنار لباس دخترانه تعدادی کار برای مزون‌های تهران، لباس‌های فرم کارکنان بیمارستان قمر نیشابور و فرم مدارس هم می‌دوزیم‌. 

فرمانده پایگاه بسیج نینوا بیان می‌کند: به جز چرخ‌های خیاطی که خریدیم امسال ۸ چرخ راسته‌دوزی هم از بسیج به امانت گرفتیم تا کارها سریع تر انجام شود و از آنجایی که رابط کارآفرین بین نیشابور و مشهد طرح فدک بسیج جامعه زنان هستم به بانوان، بازار کار و بازار خرید را آموزش می‌دهم تا از لحاظ اقتصادی مستقل و کمک خرج خانوار باشند.

 

وقتی که می‌پرسم چطور در جشنواره مالک اشتر موفق به کسب مقام اول شدید؟ در حالیکه لباس‌‌های دخترانه پرچین صورتی رنگ را با دقت بسته‌بندی می‌کند، می‌گوید: صندوق قرض الحسنه نینوا امسال به این خاطر در جشنواره مالک اشتر مقام آورد که ریزش نداشته، ایجاد اشتغال کرده و صندوقی مردمی است. ما به جز صندوق قرض‌الحسنه نینوا هر ساله در پایگاه بسیج نینوا ۱۲ کمک جهیزیه تقدیم نوعروسان می‌کنیم. همینطور از طریق خیریه سید‌الشهدا با ۲۰ پزشک عمومی و متخصص قرارداد داریم که افراد کم‌برخوردار هر شب بعد از نماز مغرب و عشاء به مسجد نینوا می‌آیند و با گرفتن نامه‌ پایگاه بسیج نینوا برای درمان به مطب پزشکان عمومی و متخصص می‌روند تا به صورت ارزان درمان شوند. همینطور تابستان‌ها برای تمامی اقشار مردم بسیجی و غیر بسیجی و تمامی سنین در پایگاه بسیج نینوا ۲۵ کلاس‌ درسی، ورزشی و هنری برای دانش‌آموزان داریم.

 

معصومه خرمکی برایم می گوید: در طول تعطیلان تابستان هم دانش‌آموزان را به سالن‌های ورزشی معرفی می‌کنیم تا با تخفیف از کلاس‌های ورزشی استفاده کنند. در طول سال هم در پایگاه بسیج نینوا کلاس‌های آموزش خیاطی برای بانوان علاقمند و جویای کار برقرار است‌. علاوه بر این هر پنج شنبه نمایشگاه دائمی برای فروش محصولات خانگی و کار دست بانوان کارآفرین برپاست.

 

وقتی ناخودآگاه می‌پرسم غرفه یا میز در نمایشگاه دائمی پایگاه بسیج نینوا رایگان است؟ کارآفرین بسیجی سرش را به علامت تایید تکان می‌دهد و می‌گوید: بله تمامی خدمات پایگاه بسیج نینوا رایگان یا با قیمتی بسیار ارزان است. هنوز خانم خرمکی در حال گفتن فعالیت‌های پایگاه بسیج در عرصه‌های دیگر است که چرخ‌های خیاطی کارگاه یکی بعد از دیگری خاموش می‌شوند و بانوان خیاط با گفتن شب خوبی داشتید به خانم خرمکی بانوی جهادگر بسیجی، کارگاه خیاطی را برای رفتن نزد خانواده‌هایشان ترک می‌کنند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1585596

مهمترین اخبار ایران و جهان: