ایسنا/اصفهان علی قاسم زاده، شهرداری اصفهان را در حالی تحویل گرفت که امروز شهر اصفهان از یک سو با ابر آسیبهایی همچون خشکسالی، فرونشست زمین و آلودگی هوای اصفهان دست و پنجه نرم میکند و از سوی دیگر مجموعه شهرداری با ۵ هزار میلیارد بدهی، نیروهای مازاد، پروژههای نیمه تمام و چالشهای کسب درآمد در شرایط سخت اقتصادی دست و پنجه نرم میکند.
شورای ششم شهر اصفهان با پشت سر گذاشتن گزینههای مختلف، سرانجام چهارم شهریورماه ۱۴۰۰ سکان اداره شهر را به علی قاسمزاده سپرد. قاسمزاده از بدنه شهرداری اصفهان بود و با این دستگاه عریض و طویل بیگانه نبود، اما تا پیش از این مسئولیت، بیشتر بهعنوان یک چهره فرهنگی شناخته میشد. این موضوع از یک سو میتوانست نویدبخش تحولات فرهنگی در اصفهان باشد و از سوی دیگر بیم و نگرانیهایی برای کالبد فیزیکی شهر و زیرساختهای عمران شهری به وجود آورد.
علی قاسمزاده در مراسم معارفه خود، از رؤیای شهر اسلامی برای اصفهان و چشمانداز کلی برای ۴ سال مدیریت شهری گفت، اگرچه طی این مدت، کمتر به تشریح این ایده و چشمانداز پرداخته است.
حالا بعد از گذشت ۵ ماه و چند روز از فعالیت این دوره مدیریت شهری با شعار «شهر زندگی»، به سراغ شهردار اصفهان در دفتر کارش در ساختمان مرکزی شهرداری اصفهان رفتیم تا در گفتوگوی تفصیلی، چشماندازی از تحولات شهر در این دوره چهارساله را برای شهروندان ترسیم کند.
_ برای شروع گفتوگو گزارشی از چند اقدام شاخص شهرداری اصفهان در ۵ ماه گذشته ارائه دهید.
_ برای شروع گفتوگو گزارشی از چند اقدام شاخص شهرداری اصفهان در ۵ ماه گذشته ارائه دهید.در دوره جدید مدیریت شهری اصفهان در درجه اول بنا را بر این گذاشتیم که پروژههای عمرانی شهر متوقف نشود. همانطور که میدانید در هر تغییر و تحولی معمولاً یک دوره خواب داریم، اما قرار بر این شد که در این دوره هیچ پروژه از پیش شروعشده روی زمین نماند. سعی کردیم اجرای کلان پروژههایی مثل مترو و رینگ چهارم ترافیکی اصفهان با قوت ادامه پیدا کند و حتی پروژهای مثل مترو سرعت گرفته است. پروژههای منطقهای نیز کماکان ادامه پیدا کرده و درمجموع هیچ پروژهای متوقف نشده است. یکی دیگر از اقدامات این مدت که براساس سیاستهای جدید دنبال شد، محلهمحوری است. در این مدت بررسی بر روی ۲۰۰ محله شهر اصفهان انجام و قرار شد کیفیت زندگی در محلات شهر ارتقا یابد. برای این منظور محلات شهر براساس میزان محرومیت اولویتبندی شدند تا در این ۴ سالی که فرصت خدمت به ما داده شده تحولی در محلات شهر رقم بزنیم. برای سال ۱۴۰۱ بنا داریم تحول محلات را در یک فرایند علمی و میدانی از ۳۰ محله شهر آغاز کنیم. در این راستا ردیف بودجه نیز پیشبینی کردهایم و این اتفاق مبارک باعث میشود سال آینده کار در محلات با جدیت آغاز شود.
در دوره جدید مدیریت شهری اصفهان در درجه اول بنا را بر این گذاشتیم که پروژههای عمرانی شهر متوقف نشود. همانطور که میدانید در هر تغییر و تحولی معمولاً یک دوره خواب داریم، اما قرار بر این شد که در این دوره هیچ پروژه از پیش شروعشده روی زمین نمانددر دوره جدید مدیریت شهری اصفهان در درجه اول بنا را بر این گذاشتیم که پروژههای عمرانی شهر متوقف نشود. همانطور که میدانید در هر تغییر و تحولی معمولاً یک دوره خواب داریم، اما قرار بر این شد که در این دوره هیچ پروژه از پیش شروعشده روی زمین نماند_ توجه به محلات و محلهمحوری موضوع مورد توجه شهرداران پیشین اصفهان نیز بود. مدلی که برای محلهمحوری در این دوره از مدیریت شهری طراحی شده چه تفاوتی با دورههای گذشته دارد و چه برنامه مشخصی برای برداشتن گامهای عملیاتی در این زمینه دارید؟
_ توجه به محلات و محلهمحوری موضوع مورد توجه شهرداران پیشین اصفهان نیز بود. مدلی که برای محلهمحوری در این دوره از مدیریت شهری طراحی شده چه تفاوتی با دورههای گذشته دارد و چه برنامه مشخصی برای برداشتن گامهای عملیاتی در این زمینه دارید؟در دورههای قبل شهرداران اصفهان سعی میکردند خدمات خود را در سطح شهر عادلانه توزیع کنند، اما چون این خدمات پخش میشد، مردم خیلی تأثیر آن را احساس نمیکردند و بهمرور کارهای پراکنده تأثیر خود را از دست میداد. تفاوت این دوره با دورههای قبل این است که محله برای ما واحد اصلی خدمت است، به این معنا که در کنار خدمات عمومی در سطح شهر و منطقه به مردم ارائه میدهیم، در یک محله متمرکز میشویم و ۴ سبد برنامه در محلات فعال میشود.
تفاوت این دوره با دورههای قبل این است که محله برای ما واحد اصلی خدمت است، به این معنا که در کنار خدمات عمومی در سطح شهر و منطقه به مردم ارائه میدهیم، در یک محله متمرکز میشویم و ۴ سبد برنامه در محلات فعال میشودتفاوت این دوره با دورههای قبل این است که محله برای ما واحد اصلی خدمت است، به این معنا که در کنار خدمات عمومی در سطح شهر و منطقه به مردم ارائه میدهیم، در یک محله متمرکز میشویم و ۴ سبد برنامه در محلات فعال میشودپیشاز این نیز شهرداران اصفهان به دل محلات میرفتند، اما گاهی فقط یک فرهنگسرا ساخته میشد، یک مادی ساماندهی میشد، یک معبر باز میشد و ...، اما قرار است در این ۴ سال حدود ۱۰۰ محله محروم از آب و گل دربیایند و شهروندان احساس بهتری از زندگی در محله خود داشته باشندپیشاز این نیز شهرداران اصفهان به دل محلات میرفتند، اما گاهی فقط یک فرهنگسرا ساخته میشد، یک مادی ساماندهی میشد، یک معبر باز میشد و ...، اما قرار است در این ۴ سال حدود ۱۰۰ محله محروم از آب و گل دربیایند و شهروندان احساس بهتری از زندگی در محله خود داشته باشندپیشاز این نیز شهرداران اصفهان به دل محلات میرفتند، اما گاهی فقط یک فرهنگسرا ساخته میشد، یک مادی ساماندهی میشد، یک معبر باز میشد و ...، اما قرار است در این ۴ سال حدود ۱۰۰ محله محروم از آب و گل دربیایند و شهروندان احساس بهتری از زندگی در محله خود داشته باشندپیشاز این نیز شهرداران اصفهان به دل محلات میرفتند، اما گاهی فقط یک فرهنگسرا ساخته میشد، یک مادی ساماندهی میشد، یک معبر باز میشد و ...، اما قرار است در این ۴ سال حدود ۱۰۰ محله محروم از آب و گل دربیایند و شهروندان احساس بهتری از زندگی در محله خود داشته باشند_ درباره ۴ سبد برنامه محلات بیشتر توضیح دهید.
_ درباره ۴ سبد برنامه محلات بیشتر توضیح دهید.سبد اول پروژههای عمرانی است، به این معنا که در یک محله ممکن است معابر دچار اشکال باشد، فضاهای بیدفاع شهری و خانههای مخروبه و اراضی بایر که اصطلاحاً به آن پنجره شکسته میگوییم وجود داشته باشد و فضای ناامنی برای جرم و بزه فراهم کند. ممکن است نیاز به پل، فرهنگسرا، ورزشگاه و ... داشته باشیم، به همین منظور سعی میکنیم در سبد اول نیازهای یک محله را در حوزه عمرانی پیشبینی کنیم. سبد دوم پروژههای زیباسازی است تا در کنار پروژههای عمرانی، محلات ما رنگ و بویی دیگر پیدا کنند و شهروندان صبح که از خانه بیرون میآیند، احساس خوبی داشته باشند. سبد سوم خدمات فرهنگی و اجتماعی است که شامل سلامت جسم و روان، فعالیتهای فرهنگی، تفریحی، افزایش مهارتهای زندگی و ... است که این خدمات در دل محلات ارائه میشود. سبد چهارم هم اقتصاد محله و مشاغل محلهمحور است. محور همه این خدمات و سیاستگذار آن شهرداری است، اما بنا داریم از ظرفیت دستگاههای دیگر و بهویژه مردم محلات نیز استفاده کنیم و با کمک خود مردم کاری کنیم که به بودن در محله افتخار و بسیاری از نیازهای خود را در محله تأمین کنند و احساس آرامش بهتری از زندگی در محله خود داشته باشند. همانطور که میدانید شعار این دوره از فعالیت مدیریت شهری «شهر زندگی» است؛ برای تحقق این شعار ما با ۴ سبد پروژه وارد محلات میشویم و مداخلات طوری صورت میگیرد که تغییر و تحول در هر نقطه از شهر محسوس باشد. همانطور که اشاره شد پیشاز این نیز شهرداران اصفهان به دل محلات میرفتند، اما گاهی فقط یک فرهنگسرا ساخته و یا یک مادی ساماندهی و یک معبر باز میشد و ...، اما قرار است در این ۴ سال حدود ۱۰۰ محله محروم از آب و گل دربیایند و شهروندان احساس بهتری از زندگی در محله خود داشته باشند.
شعار این دوره از فعالیت مدیریت شهری «شهر زندگی» است؛ برای تحقق این شعار ما با ۴ سبد پروژه وارد محلات میشویم و مداخلات طوری صورت میگیرد که تغییر و تحول در هر نقطه از شهر محسوس باشدشعار این دوره از فعالیت مدیریت شهری «شهر زندگی» است؛ برای تحقق این شعار ما با ۴ سبد پروژه وارد محلات میشویم و مداخلات طوری صورت میگیرد که تغییر و تحول در هر نقطه از شهر محسوس باشد_ پس ایده اولیه و مدلی که برای محلهمحوری در نظر دارید تا پیش از این اجرا نشده است؟
_ پس ایده اولیه و مدلی که برای محلهمحوری در نظر دارید تا پیش از این اجرا نشده است؟دقیقاً، نه اینکه قبلاً هیچ کاری انجام نشده، اما بهصورت نقطهای کار شده بود. وقتی شهرداری فعالیت میکند، طبیعتاً خدمات او به اقصی نقاط شهر میرسد، مدیران قبلی شهر اصفهان نیز هرکدام با نیت خیرخواهانه سعی کردند در این زمینه گامهایی بردارند، منتها هر دوره یک اقتضائاتی داشته است. زمانی طبق طرح تفصیلی، بسیاری از معابر اصلی زمین مانده بود و دوره سقائیاننژاد، تمرکز بیشتر بر روی معابر اصلی بود. همانطور که میبینید بزرگراهها، زیرگذرها و روگذرهای اصلی شهر در آن دوره ساخته شد و قاعدتاً باید عمده بودجه به سمت معابر اصلی هدایت میشد. دکتر جمالینژاد در دوره دو ساله کوتاه و پربار خود بر مبادی ورودی شهر تمرکز داشت و تلاش کرد مردم در بدو ورود به اصفهان با ترافیک کمتر و چشمانداز بهتری وارد این شهر شوند. مجموع خدماتی که شهرداران پیشین ارائه کردند باعث شد ما امروز فرصتی برای پرداختن به جزئیات داشته باشیم و وارد محلات شویم. به این شکل که بر روی سبد پروژههای عمرانی، زیباسازی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصاد و مشاغل محلی سرمایهگذاری کنیم، اتفاقی که برای اولین بار میافتد.
زمانی طبق طرح تفصیلی، بسیاری از معابر اصلی زمین مانده بود و دوره سقائیاننژاد، تمرکز بیشتر بر روی معابر اصلی بود. همانطور که میبینید بزرگراهها، زیرگذرها و روگذرهای اصلی شهر در آن دوره ساخته شد و قاعدتاً باید عمده بودجه به سمت معابر اصلی هدایت میشد. دکتر جمالینژاد در دوره دو ساله کوتاه و پربار خود بر مبادی ورودی شهر تمرکز داشت و تلاش کرد مردم در بدو ورود به اصفهان با ترافیک کمتر و چشمانداز بهتری وارد این شهر شوند. مجموع خدماتی که شهرداران پیشین ارائه کردند باعث شد ما امروز فرصتی برای پرداختن به جزئیات داشته باشیم و وارد محلات شویمزمانی طبق طرح تفصیلی، بسیاری از معابر اصلی زمین مانده بود و دوره سقائیاننژاد، تمرکز بیشتر بر روی معابر اصلی بود. همانطور که میبینید بزرگراهها، زیرگذرها و روگذرهای اصلی شهر در آن دوره ساخته شد و قاعدتاً باید عمده بودجه به سمت معابر اصلی هدایت میشد. دکتر جمالینژاد در دوره دو ساله کوتاه و پربار خود بر مبادی ورودی شهر تمرکز داشت و تلاش کرد مردم در بدو ورود به اصفهان با ترافیک کمتر و چشمانداز بهتری وارد این شهر شوند. مجموع خدماتی که شهرداران پیشین ارائه کردند باعث شد ما امروز فرصتی برای پرداختن به جزئیات داشته باشیم و وارد محلات شویم_ در این راستا چه گامهای عملیاتی برداشته شده است؟
_ در این راستا چه گامهای عملیاتی برداشته شده است؟باید توجه داشته باشید که شهرداری تسهیلگر است، اما رایزنیهای خوبی با استانداری، فرمانداری، نیروی انتظامی داشتهایم. با این وجود اولین گام عملیاتی ما در محله حصه بوده است. در این زمینه حوزه ترافیک شهرداری برنامهای برای ساماندهی معابر این محله تدوین کرده، شهرداری منطقه نیز احداث یکی از بهترین پارکهای کودک را شروع کرده و ... . اما یکی از مشکلات حصه امنیت است که در این زمینه نیز با نیروی انتظامی وارد تعامل شدیم و قرار شد شهرداری محلی را برای استقرار پلیس و برقراری امنیت در محله فراهم کند. با توجه به وقفی بودن بخشی از زمینهای حصه، با اداره کل اوقاف و امور خیریه نیز برای حل مسئله زمینهای وقفی این منطقه در تعامل هستیم. درمجموع تلاش میکنیم دستگاههای مختلف را به یاری بگیریم، چراکه اساساً یکی از شعارهای اصلی و روشهای ما رویکرد شهر همگرا است که مبنای این رویکرد بر همکاری و تعامل است.
_ مدل شهر همگرا بر چه مبانی نظری استوار شده و قرار است چه تحولاتی در شهر به دنبال داشته باشد؟
_ مدل شهر همگرا بر چه مبانی نظری استوار شده و قرار است چه تحولاتی در شهر به دنبال داشته باشد؟مدیریتهای شهری گذشته بر مدیریت واحد شهری تأکید داشتند و این آرزو و آرمانی بود که تاکنون تحقق پیدا نکرده است، درحالیکه قانون آن در کمیسیون شوراهای مجلس در حال بازبینی و هنوز تصویب نشده است. مدیریت واحد شهری در برخی از کشورهای اروپایی اجرا شده و جواب داده است، به این شکل که شهرداری همهکاره است و همه دستگاهها تحت مدیریت شهرداری وظایف خود را انجام میدهند، اما ما تا رسیدن به این نقطه فاصله زیادی داریم. بنابراین ما از مدیریت واحد شهری عدول کردیم و آن را کنار گذاشتیم.
مدیریت واحد شهری در برخی از کشورهای اروپایی اجرا شده و جواب داده است، به این شکل که شهرداری همهکاره است و همه دستگاهها تحت مدیریت شهرداری وظایف خود را انجام میدهند، اما ما تا رسیدن به این نقطه فاصله زیادی داریم. بنابراین ما از مدیریت واحد شهری عدول کردیم و آن را کنار گذاشتیممدیریت واحد شهری در برخی از کشورهای اروپایی اجرا شده و جواب داده است، به این شکل که شهرداری همهکاره است و همه دستگاهها تحت مدیریت شهرداری وظایف خود را انجام میدهند، اما ما تا رسیدن به این نقطه فاصله زیادی داریم. بنابراین ما از مدیریت واحد شهری عدول کردیم و آن را کنار گذاشتیم_ چرا؟
_ چرا؟چون وقتی مدیریت واحد شهری مطرح میشد برای دستگاههای مختلف احساس ناامنی ایجاد میشد که ممکن است قدرت از دست آنها گرفته شود. از طرف دیگر هنوز قانون آن تصویب نشده و طبیعی بود که طرح آن احساس ناامنی ایجاد کند. با این تفاسیر رویکرد شهر همگرا را در دستور کار قرار دادیم. شهر همگرا به این معنا است که هرکس هویت سازمانی خودش را دارد، اما مثل سلول در یک بافت، در کنار سلولهای دیگر کمک میکند تا بافت زنده بماند. با این رویکرد با دستگاههای مختلف وارد گفتوگو و تعامل شدیم از جمله استانداری، فرمانداری، راهور، اوقاف و ... و این ادبیات مشترک ما شده و در حصه اولین گامهای عملی را برداشتهایم. خوشبختانه دستگاههای مختلف هم پای کار آمدهاند تا مشکلات این منطقه برطرف شود و بتوانیم این الگو را در محلات دیگر شهر نیز پیاده کنیم.
طرح مدیریت واحد شهری برای دستگاههای مختلف احساس ناامنی ایجاد میکرد که ممکن است قدرت از دست آنها گرفته شود. از طرف دیگر هنوز قانون آن تصویب نشده و طبیعی بود که طرح آن احساس ناامنی ایجاد کند. با این تفاسیر رویکرد شهر همگرا را در دستور کار قرار دادیمطرح مدیریت واحد شهری برای دستگاههای مختلف احساس ناامنی ایجاد میکرد که ممکن است قدرت از دست آنها گرفته شود. از طرف دیگر هنوز قانون آن تصویب نشده و طبیعی بود که طرح آن احساس ناامنی ایجاد کند. با این تفاسیر رویکرد شهر همگرا را در دستور کار قرار دادیمطرح مدیریت واحد شهری برای دستگاههای مختلف احساس ناامنی ایجاد میکرد که ممکن است قدرت از دست آنها گرفته شود. از طرف دیگر هنوز قانون آن تصویب نشده و طبیعی بود که طرح آن احساس ناامنی ایجاد کند. با این تفاسیر رویکرد شهر همگرا را در دستور کار قرار دادیم_ طی مدتی که عهدهدار اداره شهر اصفهان شدهاید فارغ از مدلهایی که برای اداره شهر مطرح کردهاید، صحبتی از تغییر رویکرد اداره شهر نداشتهاید. آیا برنامهای برای تغییر رویه اداره شهر و گذر از اداره شهر از شیوههای سنتی دارید؟
_ طی مدتی که عهدهدار اداره شهر اصفهان شدهاید فارغ از مدلهایی که برای اداره شهر مطرح کردهاید، صحبتی از تغییر رویکرد اداره شهر نداشتهاید. آیا برنامهای برای تغییر رویه اداره شهر و گذر از اداره شهر از شیوههای سنتی دارید؟اتفاقاً یکی از اقداماتی که بر آن متمرکز شدیم، گذر از اداره سنتی شهر و رسیدن به هوشمندسازی است. بههرحال ظرفیت شهرداری، حجم گردش مالی و ارتباطات گستردهای که در مناطق با مردم برای ارائه خدمات داریم خودبهخود استعداد خطا و سوءاستفاده را فراهم میکند، حتی گاهی ابهاماتی وجود دارد و مردم توجه نمیشوند، چرا باید برای برخی خدمات هزینه پرداخت کنند. در این راستا میز هوشمندسازی در شهرداری اصفهان تعریف شده تا با کنار زدن شیوههای سنتی با شتاب به سمتی برویم که حتیالامکان دست انسان از خدمات و فرایندهای شهری کوتاه شود؛ بهویژه در حوزه شهرسازی. خوشبختانه زیرساختها فراهم و سرعت کار بالا است. پیشبینی میکنیم خردادماه ۱۴۰۱ بتوانیم بخش عمدهای از خدمات شهرداری را از طریق سامانه ارائه دهیم و نیازی به مراجعه حضوری شهروندان به شهرداری نباشد.
میز هوشمندسازی در شهرداری اصفهان تعریف شده تا با کنار زدن شیوههای سنتی با شتاب به سمتی برویم که حتیالامکان دست انسان از خدمات و فرایندهای شهری کوتاه شود؛ بهویژه در حوزه شهرسازیمیز هوشمندسازی در شهرداری اصفهان تعریف شده تا با کنار زدن شیوههای سنتی با شتاب به سمتی برویم که حتیالامکان دست انسان از خدمات و فرایندهای شهری کوتاه شود؛ بهویژه در حوزه شهرسازی_ در حال حاضر چه میزان از خدمات شهرداری بهصورت غیرحضوری ارائه میشود؟
_ در حال حاضر چه میزان از خدمات شهرداری بهصورت غیرحضوری ارائه میشود؟خیلی کم، خدمات اساسی که بار مالی دارد تقریباً هیچ، مثل صدور پروانه، پایان ساخت و بسیاری از استعلامها، درحالیکه ما سرای ۸ را داریم، اما جایی که پای دریافت و پرداخت در میان است، شهروند باید بهصورت حضوری مراجعه، گفتوگو و توافق و مذاکره کند. به همین دلیل تأکید داریم از طریق سامانه نیاز به مراجعه حضوری به شهرداری به حداقل ممکن کاهش یابد.
خدمات اساسی که بار مالی دارد تقریباً هیچ، مثل صدور پروانه، پایان ساخت و بسیاری از استعلامها، درحالیکه ما سرای ۸ را داریم، اما جایی که پای دریافت و پرداخت در میان است، شهروند باید بهصورت حضوری مراجعه، گفتوگو و توافق و مذاکره کندخدمات اساسی که بار مالی دارد تقریباً هیچ، مثل صدور پروانه، پایان ساخت و بسیاری از استعلامها، درحالیکه ما سرای ۸ را داریم، اما جایی که پای دریافت و پرداخت در میان است، شهروند باید بهصورت حضوری مراجعه، گفتوگو و توافق و مذاکره کند_ پیش از این اظهار کردید شهر اصفهان از نظر معابر و خیابانها اشباع شده و باید سراغ پروژههای فرهنگی رفت. این تغییر رویکرد شهرداری قرار است از چه نقطهای آغاز شود؟ و آیا ممکن است توجه به مباحث فرهنگی، اصفهان را از زیرساختهای مورد نیاز عمران شهری محروم کند؟
_ پیش از این اظهار کردید شهر اصفهان از نظر معابر و خیابانها اشباع شده و باید سراغ پروژههای فرهنگی رفت. این تغییر رویکرد شهرداری قرار است از چه نقطهای آغاز شود؟ و آیا ممکن است توجه به مباحث فرهنگی، اصفهان را از زیرساختهای مورد نیاز عمران شهری محروم کند؟نقطه شروع این تحول از دل محلات است، اما اینکه به دل محلات برویم نافی پرداختن به کلانشهر نیست. در بودجه ۱۴۰۱ پروژههای شاخص شهری، پروژههای منطقهای و پروژههای محلهای تعریف شده است، درعینحال که ما فایل جدیدی به اسم محله باز کردهایم، اما پروژههای شاخص شهری نیز داریم. شهر نیازهایی مثل مترو، رینگ ترافیکی، سالن تئاتر، موزه بزرگ شهر و ... دارد. این موارد باید در برنامهریزی شهر جدی گرفته شود. رفتن در دل محلات به این معنا نیست که آسیبی به زیرساختها و توسعه شهر وارد شود، بلکه تمرکز جدیدی به اسم محلات به اقدامات شهرداری اضافه میشود.
اینکه به دل محلات برویم نافی پرداختن به کلانشهر نیستاینکه به دل محلات برویم نافی پرداختن به کلانشهر نیست_ یکی از کلیدواژههای اصلی شما در مراسم معارفه و پس از آن در سخنرانیهای مختلف، شهر اسلامی است که بهعنوان یک ایده کلی مطرح کردید. برایمان از مبانی نظری شهر اسلامی بگویید و اینکه شهر اسلامی قرار است اصفهان را به کجا برساند؟
_ یکی از کلیدواژههای اصلی شما در مراسم معارفه و پس از آن در سخنرانیهای مختلف، شهر اسلامی است که بهعنوان یک ایده کلی مطرح کردید. برایمان از مبانی نظری شهر اسلامی بگویید و اینکه شهر اسلامی قرار است اصفهان را به کجا برساند؟شهر اسلامی کلیدواژه جدیدی نیست. دکتر شفقی یکی از محققان و جغرافیدانان برجسته کشور که در اصفهان زندگی میکنند میگفت چندین سال پیش در دانشگاه یک واحد درسی به اسم شهر اسلامی به من دادند، اما هرچقدر در منابع داخلی جستوجو کردم دیدم منبعی با این عنوان نداریم، درحالیکه در منابع بینالمللی دیدم یک محقق آلمانی کتابی در اینباره نوشته بود. با او تماس گرفتم و اجازه ترجمه کتابش را گرفتم. شهر اسلامی امروز واژه شناخته شدهای است، اما تعاریف متعدد و متنوعی دارد. اساتیدی در دو دهه گذشته در داخل کشور روی این واژه کار کرده و تعاریفی ارائه کردهاند. تعریفی که من انتخاب کردم و مبنا قرار دادم این است که شهر یک کالبد و یک جان دارد؛ کالبد همان نشانههایی است که در اصفهان غنی هستیم و زیاد داریم، بهطوریکه نمیتوانیم این واقعیت موجود را نادیده بگیریم. بهعنوانمثال شهری را به دودکشها میشناسند و میگویند شهر صنعتی است، درحالیکه اصفهان را به شهر منارهها و گنبدها میشناسند و میگویند شهر اسلامی است. این پوسته کار است و ما نباید کار جدیدی انجام دهیم، فقط سازمان بهسازی و نوسازی شهرداری باید گردوغبار نشانههای هویتی اصفهان را پاک کند و اگر هر نقطه هویتی پیدا کرد اطراف آن را پاکسازی و حفظ کند. اصفهان مملو از عناصر هویتی است، پس هیچ کار جدیدی نباید انجام دهیم، جز اینکه این عناصر هویتی را شناسایی و حفظ کنیم. متأسفانه در نگاه سطحی شهر اسلامی را تا همین حد متوقف کردهایم، درحالیکه شهر اسلامی باید در حقیقت در رفتار شهروندان تجلی پیدا کند. برای این بعد تعریفی که انتخاب کردهام این است که شهر به میزانی اسلامی است که صفات الهی در آن شهر جاری باشد. عدالت جزو صفات خداوند است، در شهر اسلامی باید عدالت وجود داشته باشد، خداوند جمیل است و شهر اسلامی باید زیبا باشد، خداوند نظیف است و شهر اسلامی باید تمیز باشد، خداوند رزاق است و در شهر اسلامی باید رزق و روزی فراوان باشد، خداوند قادر است و شهر اسلامی باید توانمند باشد. در تعریف شهر اسلامی از پوسته عبور کرده و وارد ماهیت دین شدهایم. در قرآن داریم: «هذَا الْبَلَدِ الْأَمِینِ» یعنی شهر امنی که شهروندان در آن احساس امنیت و راحتی داشته باشند.
متأسفانه در نگاه سطحی شهر اسلامی را تا همین حد متوقف کردهایم، درحالیکه شهر اسلامی باید در حقیقت در رفتار شهروندان تجلی پیدا کندمتأسفانه در نگاه سطحی شهر اسلامی را تا همین حد متوقف کردهایم، درحالیکه شهر اسلامی باید در حقیقت در رفتار شهروندان تجلی پیدا کند_ دیدگاهها و سلایق مختلف چه جایگاهی در مدیریت شهری خواهند داشت؟
_ دیدگاهها و سلایق مختلف چه جایگاهی در مدیریت شهری خواهند داشت؟معمولاً کسانی که میخواهند وارد عمل شوند باید یک نظریه زمینهای داشته باشند که این نظریه زمینهای از بین دهها نظریه انتخاب میشود. من ضمن احترام به تمام تعاریف شهر اسلامی که برخی تحت عنوان شهر امن، شهر طیب، شهر دینی و ... از آن یاد میکنند، این تعریف را انتخاب کردهام و بر این اساس پیش میرویم، درعینحال که از دیدگاههای مختلف غافل نخواهیم ماند. در واقع میخواهیم صفات الهی را در این شهر ساری و جاری کنیم، چون یکی از ویژگیهای تعریف و مدل این است که بتواند به عمل منجر شود و فقط در بعد تئوری نماند. این تعریف شهر اسلامی خیلی سریع ما را به پروژه و کار میدانی نزدیک میکند.
من ضمن احترام به تمام تعاریف شهر اسلامی که برخی تحت عنوان شهر امن، شهر طیب، شهر دینی و ... از آن یاد میکنند، این تعریف را انتخاب کردهام و بر این اساس پیش میرویم، درعینحال که از دیدگاههای مختلف غافل نخواهیم ماندمن ضمن احترام به تمام تعاریف شهر اسلامی که برخی تحت عنوان شهر امن، شهر طیب، شهر دینی و ... از آن یاد میکنند، این تعریف را انتخاب کردهام و بر این اساس پیش میرویم، درعینحال که از دیدگاههای مختلف غافل نخواهیم ماند_ فکر میکنید این تعریف و مدل شهر اسلامی بعد از ۴ سال تا چه اندازه میتواند منجر به تغییر رفتار شهروندان شود؟
_ فکر میکنید این تعریف و مدل شهر اسلامی بعد از ۴ سال تا چه اندازه میتواند منجر به تغییر رفتار شهروندان شود؟تغییر رفتار اتفاقی نیست که در کوتاهمدت بتواند شکل گیرد، البته بهصورت موردی ممکن است بتوانیم برخی از رفتارها را رصد کنیم و بگوییم بهعنوانمثال ۱۰ رفتار را در شهر ارتقا خواهیم داد، اما اینکه بگوییم میخواهیم به الگوی رفتاری جدیدی در شهر دست پیدا کنیم ادعای سختی است. رفتار ریشه در باورها و باورها ریشه در قصهها و روایتها دارد، اگر بخواهیم ریشه را عوض کنیم باید روایتهای درست در جامعه داشته باشیم. این کار قطعاً زمان میبرد، اما میتوان امیدوار بود و تجارب قبلی در شهر هم نشان داده اگر با فکر و برنامه حرکت کنیم اصلاح رفتار ممکن است. در این راستا هم باید روی انگیزه و باور مردم سرمایهگذاری کنیم و هم اعمال قانون تا منجر به تغییر رفتار شود. شهروندان قدیم هنوز در خاطرشان است که یکزمانی دو نفر صندلی جلوی خودرو مینشستند، الآن دیگر کسی این کار را نمیکند، یا بستن کمرند ایمنی و ایستادن پشت خطوط عابر پیاده بهمرور به رفتار شهروندان تبدیل شد. معتقدم اگر صبوری به خرج دهیم و همدلی و همراهی بین دستگاههای مختلف شکل گیرد در درازمدت شاهد تغییر رفتار شهروندان خواهیم بود.
غییر رفتار اتفاقی نیست که در کوتاهمدت بتواند شکل گیرد، البته بهصورت موردی ممکن است بتوانیم برخی از رفتارها را رصد کنیم و بگوییم بهعنوانمثال ۱۰ رفتار را در شهر ارتقا خواهیم داد، اما اینکه بگوییم میخواهیم به الگوی رفتاری جدیدی در شهر دست پیدا کنیم ادعای سختی استغییر رفتار اتفاقی نیست که در کوتاهمدت بتواند شکل گیرد، البته بهصورت موردی ممکن است بتوانیم برخی از رفتارها را رصد کنیم و بگوییم بهعنوانمثال ۱۰ رفتار را در شهر ارتقا خواهیم داد، اما اینکه بگوییم میخواهیم به الگوی رفتاری جدیدی در شهر دست پیدا کنیم ادعای سختی است_ همانطور که بارها تأکید شده شهرداری متولی اصلی فرهنگ نیست، اما بنا به مسئولیتهای اجتماعی خود در این حوزه ورود کرده و هزینههای قابلتوجهی نیز صرف برنامههای فرهنگی میکند، با این وجود چرا در همین دوره کوتاهمدت ۵ ماهه تحولی در برنامههای فرهنگی شهر اتفاق نیفتاده است؟
_ همانطور که بارها تأکید شده شهرداری متولی اصلی فرهنگ نیست، اما بنا به مسئولیتهای اجتماعی خود در این حوزه ورود کرده و هزینههای قابلتوجهی نیز صرف برنامههای فرهنگی میکند، با این وجود چرا در همین دوره کوتاهمدت ۵ ماهه تحولی در برنامههای فرهنگی شهر اتفاق نیفتاده است؟یکی از راهکارهایی که بتوانیم دست به خلاقیت بزنیم این است که بورس ایده فعال شود، یعنی همه بتوانند ایدههای خود را ارائه و در اداره شهر مشارکت کنند تا سطح مشارکت شهروندان را به ایدهپردازی و حتی اجرا برسانیم. این زمینه در حال فراهم شدن است و در این راستا اپلیکیشنی طراحی کردهایم با عنوان «اصفهان من» که سال ۱۴۰۱ رونمایی میشود و درگاهی برای هوشمندسازی شهر است. با فعال شدن اصفهان من تعامل دوسویهای بین ما و شهروندان در لحظه شکل میگیرد، البته ما سامانه ۱۳۷ و ملاقات مردمی را هم داریم، اما از طریق اپلیکیشن «اصفهان من» شهروندان در لحظه میتوانند ایدهپردازی کنند. همچنین جلسات همفکری و هماندیشی برای مسائل شهری شروع شده و نوروز امسال برخی از تحولات فرهنگی که مدنظر دارید را در شهر میبینید، تحولاتی که براساس ایدههای شهروندان شکل گرفته، البته ممکن است بگویید تکراری هستند، اما ما سعی کردهایم متفاوت باشد.
_ بیشتر از اینکه برنامههای فرهنگی تکراری باشند، فاقد عنصر خلاقیت و نبوغی است که بارها بر آن تأکید کردهاید. درحالی که تجربه نشان داده برنامههای فرهنگی بدون این ویژگیها در جذب و مشارکت مخاطب بهویژه نسل جدید موفق نخواهد بود.
_ بیشتر از اینکه برنامههای فرهنگی تکراری باشند، فاقد عنصر خلاقیت و نبوغی است که بارها بر آن تأکید کردهاید. درحالی که تجربه نشان داده برنامههای فرهنگی بدون این ویژگیها در جذب و مشارکت مخاطب بهویژه نسل جدید موفق نخواهد بود.اگر خاطرتان باشد در دورهای که مسئولیت معاونت فرهنگی را به عهده داشتم، دیوارنگاری را با مشارکت دانشجویان در شهر اجرا کردیم و جنبوجوش جمعی در شهر رقم زد که هنوز هم آثار آن در شهر دیده میشود. در این دوره هم سعی میکنیم با همین رویکرد مشارکت اجتماعی را به حداکثر برسانیم. یکی از اصول شهر همگرا نیز همین است، در شهر همگرا مشارکت بخش خصوصی بهعنوان سرمایهگذار و مشارکت عموم مردم موضوعیت زیادی دارد. در تحولات شب عید و نوروز بنا بر همین است. در ایام دهه فجر نیز فراخوان دادیم و ۲۰۰ مجموعه مردمی ایده و برنامه دادند و شهرداری از آنها حمایت کرد، یعنی بهجای یک کار دولتی و رسمی، فرصت را برای تشکلهای مردمنهاد و هرکسی که ایده دارد، فراهم کردیم.
_ در راستای بحث مشارکت شهروندان جا دارد در مورد شهر خلاق همصحبت کنیم. اگرچه اصفهان نخستین شهری بود که به شبکه شهرهای خلاق یونسکو پیوست، اما براساس رویکرد شهر خلاق باید شخصیتهای فرهنگی، هنری، فرهنگی و علمی شهر را جذب کرده و آنها را در اداره شهر دخیل کرد تا اصفهان در عمل به شهر خلاق تبدیل شود. به نظر شما چرا شهر خلاق تنها در حد یک شعار برای اصفهان باقی ماند؟
_ در راستای بحث مشارکت شهروندان جا دارد در مورد شهر خلاق همصحبت کنیم. اگرچه اصفهان نخستین شهری بود که به شبکه شهرهای خلاق یونسکو پیوست، اما براساس رویکرد شهر خلاق باید شخصیتهای فرهنگی، هنری، فرهنگی و علمی شهر را جذب کرده و آنها را در اداره شهر دخیل کرد تا اصفهان در عمل به شهر خلاق تبدیل شود. به نظر شما چرا شهر خلاق تنها در حد یک شعار برای اصفهان باقی ماند؟اتفاقاً برای تحقق این مهم جلسات همفکری و هماندیشی را تشکیل دادهایم. ۴ میز برای تمرکز بر ۴ محور تشکیل دادهایم؛ میز فرهنگ، میز محلات، میز هوشمندسازی و میز اقتصاد. در کنار هرکدام از این میزها جلسات همفکری شکل میگیرد. درعینحال که سعی کردهایم هیچ خطکشی نگذاریم و از هرکسی در مسئله مورد بحث صاحبنظر است و ایدهای دارد، دعوت کنیم و به گفتوگو بنشینیم.
سعی کردهایم هیچ خطکشی نگذاریم و از هرکسی در مسئله مورد بحث صاحبنظر است و ایدهای دارد، دعوت کنیم و به گفتوگو بنشینیمسعی کردهایم هیچ خطکشی نگذاریم و از هرکسی در مسئله مورد بحث صاحبنظر است و ایدهای دارد، دعوت کنیم و به گفتوگو بنشینیم_ در این دوره مدیریت شهری چه طرح و برنامهای برای حضور مؤثر بانوان در شهر دارید؟
_ در این دوره مدیریت شهری چه طرح و برنامهای برای حضور مؤثر بانوان در شهر دارید؟از ابتدای حضورم در شهرداری شورای مشورتی بانوان تشکیل دادم که یک ساختار اولیه دارد و در کنار آن قرار است کارگروهها و تیمهای مشورتی تشکیل شود. اما در مورد استفاده از بانوان در پستهای مدیریتی بنا را بر شایستگی و توانمندی گذاشتهایم. برای من فرق نمیکند معاون و مدیری که میخواهم خانم است یا آقا، موضوع توانمندی است تا بتواند منشأ خدمات مؤثر برای شهروندان باشد. اما بهطورکلی عرصه برای حضور بانوان در شهر فراهم است، بهشرط اینکه دانش و مهارت آن را کسب کرده باشند.
اما در مورد استفاده از بانوان در پستهای مدیریتی بنا را بر شایستگی و توانمندی گذاشتهایماما در مورد استفاده از بانوان در پستهای مدیریتی بنا را بر شایستگی و توانمندی گذاشتهایم_ امیدوارم به این معنا نباشد که در شهری مثل اصفهان هیچ بانوی توانمندی برای تصدی پستهای مدیریتی در شهرداری نداریم؟
_ امیدوارم به این معنا نباشد که در شهری مثل اصفهان هیچ بانوی توانمندی برای تصدی پستهای مدیریتی در شهرداری نداریم؟قطعاً داریم، در حال حاضر در شهرداری اصفهان برخی پستهای کلیدی در دست بانوان است، ازجمله مدیر مالی شهرداری یکی از بانوان توانمند و مسلط در این حوزه است. اتفاقاً یکی دیگر از بانوان توانمند شهرداری در زمان بازنشستگی همین نصیحت را به من کرد که سعی کنید از بانوان در اداره شهر استفاده کنید و درخواست کردم لیستی از بانوان توانمند شهرداری را با توضیح توانمندی به من بدهند تا بتوانیم از توانمندی آنها بهرهمند شویم.
اتفاقاً یکی دیگر از بانوان توانمند شهرداری در زمان بازنشستگی همین نصیحت را به من کرد که سعی کنید از بانوان در اداره شهر استفاده کنیداتفاقاً یکی دیگر از بانوان توانمند شهرداری در زمان بازنشستگی همین نصیحت را به من کرد که سعی کنید از بانوان در اداره شهر استفاده کنیدبرای من فرق نمیکند معاون و مدیری که میخواهم خانم است یا آقا، موضوع توانمندی است تا بتواند منشأ خدمات مؤثر برای شهروندان باشد. بهطورکلی عرصه برای حضور بانوان در شهر فراهم است، بهشرط اینکه دانش و مهارت آن را کسب کرده باشندبرای من فرق نمیکند معاون و مدیری که میخواهم خانم است یا آقا، موضوع توانمندی است تا بتواند منشأ خدمات مؤثر برای شهروندان باشد. بهطورکلی عرصه برای حضور بانوان در شهر فراهم است، بهشرط اینکه دانش و مهارت آن را کسب کرده باشندبرای من فرق نمیکند معاون و مدیری که میخواهم خانم است یا آقا، موضوع توانمندی است تا بتواند منشأ خدمات مؤثر برای شهروندان باشد. بهطورکلی عرصه برای حضور بانوان در شهر فراهم است، بهشرط اینکه دانش و مهارت آن را کسب کرده باشند_ اصفهان ابر آسیبهایی دارد مثل خشکسالی، آلودگی هوا، فرونشست زمین و ... شهرداری اصفهان برای این ابر آسیبها چه طرح و برنامه عملیاتی با پشتوانه علمی و مشورتی قوی و قابلیت اجرا دارد؟
_ اصفهان ابر آسیبهایی دارد مثل خشکسالی، آلودگی هوا، فرونشست زمین و ... شهرداری اصفهان برای این ابر آسیبها چه طرح و برنامه عملیاتی با پشتوانه علمی و مشورتی قوی و قابلیت اجرا دارد؟معتقدم مشکل اصلی اصفهان محیطزیست است که شامل خشکی رودخانه زایندهرود، فرونشست زمین و آلودگی هوا میشود؛ سه مشکلی که بهطور مستقیم بر ادراک و احساس و رفتار مردم اثر میگذارد و منشأ بسیاری از اختلالات جسمی، روحی و روانی در شهر است. موضوع آب از اختیار ما خارج است و ما هم در صف مطالبهگران آب هستیم تا بتوانیم درختان و فضای سبز و مادیهای شهر را زنده نگهداریم. تا امروز مدیران قبلی شهرداری با چنگ و دندان فضای سبز شهر را نگه داشتهاند. البته برخی مطالبهگران اعتراض داشتند، چرا پساب را تصفیه و برای آبیاری درختان استفاده میکنید، درحالیکه اگر این کار را نکنیم، همین درختان موجود و فضای سبز شهر را هم از دست میدهیم و اصفهان تبدیل به برهوت میشود
معتقدم مشکل اصلی اصفهان محیطزیست است که شامل خشکی رودخانه زایندهرود، فرونشست زمین و آلودگی هوا میشود؛ سه مشکلی که بهطور مستقیم بر ادراک و احساس و رفتار مردم اثر میگذارد و منشأ بسیاری از اختلالات جسمی، روحی و روانی در شهر استمعتقدم مشکل اصلی اصفهان محیطزیست است که شامل خشکی رودخانه زایندهرود، فرونشست زمین و آلودگی هوا میشود؛ سه مشکلی که بهطور مستقیم بر ادراک و احساس و رفتار مردم اثر میگذارد و منشأ بسیاری از اختلالات جسمی، روحی و روانی در شهر استفرونشست زمین هم به خشکی زایندهرود و استحصال زیاد آب از چاهها برمیگردد که باعث شده سفرههای زیرزمینی فقیر شود. فرونشست امروز یک آلارم است که اگرچه گاهی در انعکاس آن اغراق میشود، اما باید خطر را جدی گرفت. ما دغدغه جدی داریم اگر یک بنای تاریخی فرو بریزد هیچوقت خودمان را نخواهیم بخشید. ما آمادگی ضمنی برای خودمان ایجاد و نشستهای علمی برگزار کردهایم که در شرایط خاص چه باید بکنیم، درعینحال که نمیخواهیم بر اضطراب مردم دامن بزنیم.
فرونشست امروز یک آلارم است که اگرچه گاهی در انعکاس آن اغراق میشود، اما باید خطر را جدی گرفت. ما دغدغه جدی داریم اگر یک بنای تاریخی فرو بریزد هیچوقت خودمان را نخواهیم بخشید. ما آمادگی ضمنی برای خودمان ایجاد و نشستهای علمی برگزار کردهایم که در شرایط خاص چه باید بکنیم، درعینحال که نمیخواهیم بر اضطراب مردم دامن بزنیمفرونشست امروز یک آلارم است که اگرچه گاهی در انعکاس آن اغراق میشود، اما باید خطر را جدی گرفت. ما دغدغه جدی داریم اگر یک بنای تاریخی فرو بریزد هیچوقت خودمان را نخواهیم بخشید. ما آمادگی ضمنی برای خودمان ایجاد و نشستهای علمی برگزار کردهایم که در شرایط خاص چه باید بکنیم، درعینحال که نمیخواهیم بر اضطراب مردم دامن بزنیمموضوع سوم آلودگی هوا است که دو منشأ عمده دارد؛ حملونقل و صنایع. آخرین پژوهشی که دانشگاه صنعتی اصفهان انجام داد با پایشی که انجام شد سهمیه هر بخش در آلودگی هوای اصفهان تعیین شد. حالا رسانههای اصفهان باید مطالبهگری کنند و از صنایع بخواهند فیلترهای لازم را روی دودکشهای خود قرا دهند، از سوخت مناسب استفاده کنند و اقداماتی از این دست، درحالیکه متأسفانه میبینیم دوباره استفاده از مازوت در اصفهان از سر گرفته شده است. ما هم در حوزه ترافیک و حملونقل عمومی باید اقداماتی انجام دهیم، از جمله توسعه حملونقل عمومی مثل مترو و اتوبوسرانی در کنار ارتقا فرهنگ ترافیک تا مردم کمتر وسیله نقلیه شخصی استفاده کنند. ضمن اینکه باید به هوشمندسازی و محلهمحوری بپردازیم تا تعداد سفرهای شهری را کاهش دهیم، همانطور که در دنیا هسته مرکزی شهرهای تاریخی را پیاده راه کرده و فقط تراموا یا ماشینهای برقی در این محدوده تردد میکنند.
_ این ایده هم چند سالی است در شهر اصفهان مطرح شده است.
_ این ایده هم چند سالی است در شهر اصفهان مطرح شده است.بله، گامهایی هم برداشتهشده، اما جزو آرزوهای من است که در این دوره یک محدوده گسترده در مرکز شهر را ببندیم و در کنار آن پارکینگهای بزرگ احداث کنیم تا مردم ماشینها را بگذارند و پیاده یا با ماشینهای برقی در هسته مرکزی شهر تردد کنند. این دایره و محدوده میتواند هرروز بزرگتر شود.
گامهایی هم برداشتهشده، اما جزو آرزوهای من است که در این دوره یک محدوده گسترده در مرکز شهر را ببندیم و در کنار آن پارکینگهای بزرگ احداث کنیم تا مردم ماشینها را بگذارند و پیاده یا با ماشینهای برقی در هسته مرکزی شهر تردد کنند. این دایره و محدوده میتواند هرروز بزرگتر شودگامهایی هم برداشتهشده، اما جزو آرزوهای من است که در این دوره یک محدوده گسترده در مرکز شهر را ببندیم و در کنار آن پارکینگهای بزرگ احداث کنیم تا مردم ماشینها را بگذارند و پیاده یا با ماشینهای برقی در هسته مرکزی شهر تردد کنند. این دایره و محدوده میتواند هرروز بزرگتر شود_ کسب درآمدهای پایدار و رزق حلال دو موضوع دیگری بود که در برنامههای خود اعلام کردید. این برنامه تا حد زیادی منوط به مشارکت شهروندان است و یکی از شاخصههای مهم برای افزایش مشارکت شهروندان نیز کوتاه کردن دیوار بیاعتمادی بین شهرداری و شهروندان است. چقدر این دغدغه دارید و آیا تغییر رویهای برای کوتاهتر شدن دیوار بیاعتمادی و تعامل بیشتر شهروندان با شهرداری دارید؟
_ کسب درآمدهای پایدار و رزق حلال دو موضوع دیگری بود که در برنامههای خود اعلام کردید. این برنامه تا حد زیادی منوط به مشارکت شهروندان است و یکی از شاخصههای مهم برای افزایش مشارکت شهروندان نیز کوتاه کردن دیوار بیاعتمادی بین شهرداری و شهروندان است. چقدر این دغدغه دارید و آیا تغییر رویهای برای کوتاهتر شدن دیوار بیاعتمادی و تعامل بیشتر شهروندان با شهرداری دارید؟این موضوع را از دغدغه تبدیل به مسئله و از مسئله تبدیل به راهحل کردهایم. در بودجه ۱۴۰۱ سهم مشارکت شهروندان بهشدت افزایش پیدا کرده است، بهطوریکه سال ۱۴۰۰ سهم مشارکت حدود ۷ درصد بود، در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ حدود ۲۰ درصد پیشبینیشده است. تدابیری برای تحقق افزایش سهم مشارکت نیز اندیشیده شده است و هرچقدر سهم مشارکت مردم بالا برود، بهتبع از درآمدهایی که علاقهمند نیستیم وارد شهرداری شود، جلوگیری میشود. پیش از این هم سازمان مشارکت شهرداری اصفهان را داشتیم، اما ادبیاتی وجود داشت که منجر به افزایش سهم مشارکت شهروندان نمیشد. اولین کاری که باید بکنیم این است که اعتماد مردم را جلب کنیم تا مشارکت در امور شهر برای آنها جذاب و ارزشآفرین باشد. خوشبختانه در چندین جلسهای که با سرمایهگذاران داشتهایم، از ادبیات جدید استقبال و اعلام آمادگی کردهاند که امیدواریم نویدبخش اتفاقات خوبی در شهر باشد.
هرچقدر سهم مشارکت مردم بالا برود، بهتبع از درآمدهایی که علاقهمند نیستیم وارد شهرداری شود، جلوگیری میشودهرچقدر سهم مشارکت مردم بالا برود، بهتبع از درآمدهایی که علاقهمند نیستیم وارد شهرداری شود، جلوگیری میشود_ با تشکر از فرصتی که برای این گفتوگو در اختیار ما قرار دادید.
_ با تشکر از فرصتی که برای این گفتوگو در اختیار ما قرار دادید.من هم از شما سپاسگزارم و امیدوارم با یاری رسانهها بتوانیم منشأ خدمات خوب و اثرگذاری برای شهروندان اصفهانی باشیم.
انتهای پیام
شناسه خبر: 41152