نیوز سیتی!
23 دی 1402 - 12:35

منفعت اقشار کم‌در‌آمد و حقوق‌بگیر از لایحه اصلاح قانون مالیات‌ مستقیم‌‌

به گفته عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، هر فرد دارای هزینه‌های ضروری نظیر مسکن، تحصیل و درمان است، در لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم این هزینه‌ها از درآمد افراد کسر و مالیات بر سود خالص آنها اعمال می‌شود در این راستا بسیاری از حقوق‌بگیران و صاحبان درآمد خرد از مالیات معاف می‌شوند.

گروه اقتصادی خبرگزاری فارس: واقعیت این است که نظام مالیاتی کشور از مشکل بی‌عدالتی رنج می‌برد، بر اساس آمارها متوسط سرانه پرداخت مالیات توسط طلافروشان در سال 1401، عدد 10 میلیون و 880 هزار تومان بوده است، در همین سال، سرانه مالیات آرایشگاه‌های زنانه ۲.۴ میلیون تومان، سرانه مالیات رستوران‌داران کمتر از ۱۰ میلیون تومان و سرانه پرداخت مالیات مشاوران املاک کمتر از ۴ میلیون تومان است.

آمار و ارقامی که در بالا برای مالیات‌دهی مشاغل خاص اعلام شده است، بیشتر شبیه به یک شوخی است، در مقایسه‌ای ساده متوجه می‌شویم که یک کارمند ساده با حقوق غیرمکفی نیز بیشتر از این مشاغل در سال مالیات پرداخته است.

در شرایطی مشاغل خاص و پردرآمد فرار مالیاتی دارند که مالیات کارمندان قبل از واریز حقوق آنها کسر می شود، تولیدکنندگان نیز امکان فرار مالیاتی ندارند و با دقت هدف مالیات‌ستانی قرار می‌گیرند.

این موارد، دولت را به فکر اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم انداخته است، به نحوی که هر نوع درآمدی منهای هزینه‌های معیشتی مشمول مالیات شود؛ در این روش کارمندان تقریباً معاف از مالیات می‌شوند، زیرا اغلب آن ها در سال کمتر از 100 میلیون تومان سود خالص دارند، در اصلاحیه‌ای که دولت به مجلس فرستاده است، بخش تولید نیز به جای 25 درصد، 15 درصد مالیات پرداخت خواهد کرد.

‌جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس درباره لایحه اصلاح مالیات‌های مستقیم که دولت به مجلس برده است، به فارس می‌گوید: قرار است بر اساس این لایحه تغییری به نفع مردم در زمینه‌ مالیات‌ستانی در کشور داشته باشیم، مناطق محروم در مقابل مناطق برخوردار و افراد با درآمد پایین در مقابل کسانی که درآمدهای بالایی دارند، مورد حمایت قرار می گیرند.

وی ادامه داد: یکی از ابزارهایی که می‌تواند به ما در حمایت از اقشار کم درآمد و مناطق محروم کمک کند، موضوع معافیت‌های مالیاتی است، قرار است در اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم به بررسی معافیت‌ها بپردازیم و با حذف معافیت‌های غیرضروری به اعمال معافیت‌هایی به نفع اقشار کم درآمد و تولیدکنندگان مبادرت کنیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس اضافه کرد: قرار است در کنار حمایت از حقوق بگیران، اقشار با درآمدهای پایین و تولیدکنندگان به سمت تمرکز بر مالیات ستانی از مودیان بزرگ و پردرآمد برویم.

قادری گفت: قرار نیست ظلمی بر کسی برود و نرخ‌های مالیات را به ناحق افزایش دهیم، در لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم پیش بینی شده است که هر کسی متناسب با درآمدش مالیات بپردازد و تولیدکنندگان و صاحبان درآمدهای خرد از معافیت مالیاتی برخوردار شوند.

وی ادامه داد: هر وقت حرف از اصلاح نظام مالیات کشور می شود، قطعاً مردم دچار نگرانی می‌شوند، اما باید اعلام کنیم که بر اساس لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم آن قدر سقف معافیت مالیاتی را بالا در نظر خواهیم گرفت که اقشار کم درآمد، حقوق بگیران و تولیدکنندگان از معافیت مالیاتی بالایی برخوردار شوند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس اضافه کرد: در اصلاح این قانون تمرکز بر این است که راه های فرار مالیاتی را ببندیم و با کشف مودیان جدید به سمت افزایش درآمدهای مالیاتی دولت برویم.

قادری گفت: مالیات ابزاری در دست دولت است و می‌تواند از آن در راستای ایجاد عدالت بهره بگیرد، به طور مثال، اینکه تا الان هزینه‌های معیشتی را در مالیات ستانی مدنظر قرار نمی داده‌ایم و الان در لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم این موضوع مورد توجه قرار گرفته است، یکی از نمودهای ایجاد عدالت مالیاتی است.

وی ادامه داد: هر فرد دارای هزینه‌های ضروری شامل هزینه‌ مسکن، تحصیل، درمان و غیره است، در چارچوب لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم این هزینه‌ها از درآمد افراد کسر و بر سود خالص آنها مالیات اعمال می‌شود، این سازوکار عادلانه‌ای است‌ که موجب می‌شود بسیاری از حقوق و دستمزدبگیران و صاحبان درآمدهای خرد از مالیات معاف شوند که موجب تحقق عدالت مالیاتی در نظام مالیاتی جدید خواهد شد و در نظر گرفتن هزینه‌های قابل قبول معیشتی یکی از نمودهای ایجاد این عدالت مالیاتی است.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1635896

مهمترین اخبار ایران و جهان: