نیوز سیتی!
15 بهمن 1402 - 13:50

احتمال خرابکاری در حادثه نیروگاه حرارتی «بیشکک»

انفجار دیگ بخار در نیروگاه حرارتی «بیشکک» رخ داد که یک ماه پیش تعمیر شده بود و بازرسی ادامه دارد اما کمیته دولتی امنیت ملی قرقیزستان احتمال خرابکاری را رد نمی‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، شب 2 فوریه انفجار دیگ بخار در نیروگاه حرارتی «بیشکک» رخ داد که یک ماه پیش تعمیر شده بود. دلایل هنوز مشخص نیست، بازرسی ادامه دارد. کمیته دولتی امنیت ملی کشور احتمال خرابکاری را رد نمی‌کند.

به دستور «سادیر جباراف» رئیس جمهور، کمیسیون ویژه‌ای ایجاد خواهد شد که علل حادثه در نیروگاه حرارتی را بررسی خواهد کرد. در محل 140 امدادگر، 8 موتورپمپ و 24 واحد تجهیزات اضطراری و کارگران نیروگاه حرارتی و 100 کارگر ساختمانی مشغول به کار هستند.

بر اساس آخرین آمار ستاد ویژه وضعیت نیروگاه حرارتی «بیشکک»، 6 واحد بویلر و 3 واحد توربین در حال فعالیت هستند. دمای شبکه‌های گرمایشی بین 35 تا 68 درجه است. در حال حاضر کارها برای رفع عواقب ادامه دارد.

در پی حادثه نیروگاه حرارتی «بیشکک» متخصصان روسیه برای بازسازی و بررسی وارد این کشور شدند و ترکمنستان و ازبکستان نیز آماده ارائه کمک هستند.

«عاقل بیک جباراف» نخست وزیر قرقیزستان اعلام کرد: همسایه‌ها قرقیزستان را در مشکل رها نمی‌کنند. متخصصان روسیه وارد «بیشکک» شدند و در امر شناسایی علل حادثه در نیروگاه حرارتی کمک می‌کنند.

پیشتر «میخائیل میشوستین» نخست وزیر روسیه در نشست Digital Almaty که قرار بود «عاقل بیک جباراف» در آن شرکت کند، گفت که روسیه در رابطه با حادثه نیروگاه حرارتی به «بیشکک» کمک خواهد کرد.

همچنین همسایگان قرقیزستان در آسیای مرکزی نیز اعلام آمادگی کردند. ازبکستان و ترکمنستان کمک‌های بشردوستانه به قرقیزستان ارائه خواهند کرد.

وزرای امور خارجه این کشورها با «جن‌بیک کولوبایف» وزیر امور خارجه قرقیزستان گفت‌وگو کردند.

«سردار بردی محمداف» و «شوکت میرضیایف» رؤسای جمهور ترکمنستان و ازبکستان دستورات مربوطه را صادر کردند.

وزارت امور خارجه قرقیزستان اعلام کرد: ترکمنستان آماده ارائه کمک‌های بشردوستانه در قالب تامین گاز مایع است. ازبکستان سیلندرهایی حاوی گاز مایع به «اوش» ارسال کرده است.

پایان پیام/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1660208

مهمترین اخبار ایران و جهان: