نیوز سیتی!
12 فروردین 1403 - 16:44

شاه‌نشین خانه‌های تاریخی در بروجرد + فیلم

خانه‌های تاریخی بروجرد به‌جامانده از سده‌های تاریخ و خیال و قدمت است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بروجرد، بوی بهارنارنج، پنجره‌های ارسی، ایوان‌های تودرتو، کاشی‌های فیروزه‌ای و پنج‌دری‌ها حکایت سلوک و قدمت خانه‌های تاریخی بروجرد است.

خانه‌های تاریخی بروجرد به‌جامانده از دوران قاجار است که 280هکتار از مناطق مرکز و شرق این شهر را در خیابان‌های جعفری، صفا، شهدا و بحرالعلوم دربرگرفته‌است.

بیش از 50خانۀ تاریخی از سده‌های تاریخ و خیال در بروجرد به ماندگار مانده‌است و خانۀ حاج‌آقا کمال‌الدین نبوی طباطبایی یکی از این یادگارها است که به موزۀ اسناد مشروطه تبدیل شده‌است.

ورودی این بنای تاریخی دارای یک در چوبی بزرگ و سردری آجری است که با سه طبقه، حیاط اندرونی و دالانی طولانی در بهار پیمان‌شکن، عنان دل از کف داده‌است و رنگ انار شیرین می‌دهد به تن.

بهار در خانه‌های تاریخی بروجرد مستامستِ معماری اسلیمی است که از گلدان‌های کنار حوض و پریوش‌های بنفش به شهود می‌رسد و به تلألو حیرت در چشم‌های سماع.

گلدان‌های خانه‌های خیال بروجرد ساخته‌شده از گِل است، رنگ خون دل دارد، رنگ لب‌های گَزیده از شرم و شوق، شکنج زلف‌های طرّه در دست باد و سرگشتگی‌های در پی طلب.

گنبد آسمان در خانه‌های تاریخی بروجرد جان‌های لولی را مجموع می‌کند، شبیه یک گلدان گِلی در سحرگاه‌های باران‌زده که از پس ابرها درآمده‌است و راز ماه را برملا می‌کند.

به خانه‌های تاریخی بروجرد که آمدی یک چراغ بیاور و یک دریچه که غبار متفرق تن را در آن ازدحام کوچۀ خوشبخت به‌در آری و در سردابه‌های ناباور و حیرت‌آور به سپیده‌های ابدیت برسی.

.

فاطمه نیازی

انتهای پیام/644/.

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1693252

مهمترین اخبار ایران و جهان: