نیوز سیتی!
27 دی 1402 - 20:30

عارضه خشکیدگی خرما ۵۰ درصد محصول کشاورزان فهرج را از بین برد

مدیرجهاد کشاورزی فهرج گفت: عارضه خشکیدگی خرما ۵۰ درصد محصول کشاورزان فهرج را از بین برده و هیچ اعتباری به کشاورزان اختصاص پیدا نکرده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمان، علیرضا طیبی عصر امروز در جلسه توجیهی مبارزه با سوسک سر خرطومی در جمع کشاورزان فهرجی، اظهار داشت: امسال عارضه خشکیدگی خرما 50 درصد محصول کشاورزان شهرستان فهرج را از بین برده است.

وی افزود: برای جبران خسارات عارضه خشکیدگی خوشه‌های خرما در شهرستان فهرج تاکنون هیچ اعتباری به کشاورزان اختصاص پیدا نکرده است.

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان فهرج همچنین با اشاره به آفت سوسک سر خرطومی درختان خرما در برخی از نقاط استان، گفت: کشاورزان فهرجی باید برای مهار و کنترل این آفت توجه جدی داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه شهرستان‌های شرقی استان کرمان قریب به دو سال است با این آفت رو به رو شده‌اند، بیان کرد: این آفت از یک درخت و از یک روستا در نرماشیر شروع شده و تاکنون توسعه و گسترش پیدا کرده است.

طیبی با بیان اینکه این آفت اکنون در یک قدمی شهرستان فهرج قرار دارد، گفت: آفت سوسک سر خرطومی 50 درصد درخت را از بین می‌برد و مبارزه با این افت بسیار سخت است؛ این آفت به داخل تنه درخت نفوذ کرده و از تنه درخت تغذیه می‌کند.

وی با اشاره به اینکه 90 میلیون تومان اعتبار برای ردیابی و پایش افت سوسک سر خرطومی در شهرستان فهرج اختصاص پیدا کرد، افزود: کار ردیابی و پایش این آفت از اردیبهشت سال جاری در سطح 850 هکتار از باغات آغاز شده و تا پایان دی‌ماه ادامه خواهد داشت.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فهرج بیان کرد: سطح زیر کشت نخیلات در شهرستان فهرج هفت هزار و 400 هکتار است که تاکنون کار ردیابی و پایش سوسک حنایی در 850 هکتار انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه آفت سوسک سر خرطومی زنگ خطری برای کشاورزی ماست و کارشناسان همچنان در حال ردیابی و پایش در نخلستان‌ها هستند، گفت: نیازمند تخصیص اعتبار بیشتر برای این شهرستان جهت اجرای طرح ردیابی و پایش سوسک سر خرطومی هستیم.

انتهای پیام/511/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1641408

مهمترین اخبار ایران و جهان: