نیوز سیتی!
28 بهمن 1402 - 17:35

کاهش کشت محصولات آب‌بر در کوهدشت/ سطح آب زیرزمینی پس از چند دهه مثبت شد

مدیر امور آب کوهدشت با اشاره به کاهش چشمگیر سطح زیرکشت محصولات آب‌بر در این شهرستان، گفت: سطح آب زیرزمینی کوهدشت پس از چند دهه مثبت شد.

حمزه آزادبخت در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کوهدشت، با اشاره به آخرین وضعیت آبخوان‌های این شهرستان،گفت: سطح آب دشت مرکزی به‌‌میزان 84 سانتی‌متر در طی یک سال آبی اخیر افزایش یافته‌ است.

او افزود: سطح زیر کشت محصولات آب‌بر تابستانه در کوهدشت طی سال زراعی 1402-1401 به‌دلیل اقدامات انجام‌شده در رعایت الگوی کشت کاهش یافته‌ است.

مدیر امور آب کوهدشت عنوان کرد: مثبت‌شدن سطح آب زیرزمینی این شهرستان پس از چند دهه این نوید را می‌دهد که با رعایت الگوی کشت و کنترل برداشت‌ از چاه‌های بهره‌برداری می‌توان شاهد احیای دشت نیمه‌جان کوهدشت باشیم.

او با تأکید به بارش چشمگیر باران در کوهدشت، بیان کرد: حدود 98 میلی‌متر طبق اعلام هواشناسی هواشناسی در پی ورود سامانۀ بارشی اخیر به این شهرستان ثبت شده‌ است.

آزادبخت با بیان اینکه شدت بارندگی‌های اخیر تأثیر ناچیزی بر آب‌های زیرزمینی کوهدشت دارد، گفت: بیشترین حجم این بارش‌ها به‌دلیل نبود سد و یا بند خاکی در خروجی دشت کوهدشت بدون هیچ استفاده‌ای به‌شکل رواناب خارج شده‌ است.

مدیر امور آب کوهدشت با اشاره به وابستگی شدید کشاورزی کوهدشت به آب زیرزمینی ابراز کرد: لازم است که کشاورزان این شهرستان الگوی کشت پیشنهادی از سوی شورای حفاظت از آب، نصب کنتور هوشمند و برداشت منصفانۀ آب از چاه‌ها را رعایت کنند.

آزادبخت با تأکید به کسری حجم آبخوان کوهدشت طی سال‌های گذشته، افزود: اگر کشاورزان همکاری لازم را کماکان داشته باشند می‌توانیم این کسری را جبران کنیم.

انتهای پیام/ 644

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1672252

مهمترین اخبار ایران و جهان: