نیوز سیتی!
19 بهمن 1402 - 06:08

نشست «یاوران خاموش: ارتش و پیروزی انقلاب اسلامی ایران» برگزار شد

نشست علمی تخصصی «یاوران خاموش: ارتش و پیروزی انقلاب اسلامی ایران» همزمان با ایام دهه فجر انقلاب اسلامی با شرح خاطراتی از دوران پیروزی انقلاب اسلامی ایران و به همت معاونت پژوهش و منابع دیجیتال سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، نشست علمی تخصصی «یاوران خاموش: ارتش و پیروزی انقلاب اسلامی ایران» همزمان با ایام دهه فجر انقلاب اسلامی با شرح خاطرات امیر سرتیپ غلامحسین دربندی از پیشکسوتانِ ارتش در دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در هیئت معارف جنگ شهید صیاد شیرازی با حضور علیرضا مختارپور رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران، عصمت مومنی معاون کتابخانه ملّی ایران، فاطمه صدر معاون پژوهش و منابع دیجیتال و جمعی از دانشجویان و پژوهشگران به دبیری علی محمد طرفداری برگزار شد.

علی‌محمد طرفداری درابتدای این نشست با معرفی غلامحسین دربندی پیشکسوت ارتش گفت: سرتیپ غلامحسین دربندی خدمت سربازی خود را در دهه پنجاه آغاز کرد و با ظهور و بروز انقلاب اسلامی در ایران همراه با مردم به افشاگری و مبارزه علیه رژیم پهلوی پرداخته و با شروع جنگ تحمیلی از سال 1359 در منطقه چزابه حضور داشت و هم اکنون عضو هیئت معارف جنگ شهید صیاد شیرازی است.

انقلاب اسلامی ایران برخلاف انقلاب‌های رایج در دنیا دغدغه فرهنگی داشت

امیر سرتیپ بندری، پیشکسوت ارتش در دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در هیئت معارف جنگ شهید صیاد شیرازی، با بیان این مطلب که انقلاب ها و جنیش های سیاسی و مردمی بسیاری در جهان رخ داده است؛ گفت:مردم در نقاط مختلف جهان انقلاب های بسیاری در تاریخ سرزمین های خود دیده اند که شاخص ترین آنها انقلاب اکتبر روسیه و انقلاب کبیر فرانسه بوده است. اما انقلاب اسلامی ایران برخلاف انقلاب های رایج در دنیا دغدغه فرهنگی داشت. دغدغه ای که بدون کمترین خونریزی توانست پیام انقلاب و اسلام را به جهانیان صادر کند.

این پیشکسوت ارتش در ادامه صحبت های خود با اشاره به وضعیت ارتش در دوران پیروزی انقلاب اسلامی گفت: دستگاه های تبلیغاتی و خُدعه جویانه دشمنان اسلام و انقلاب همواره سعی در ارائه چهره ای نادرست از ارتشِ آن دوران را داشته اند تا ارتش را روبروی مردم قرار دهند. درحالی که به گواه تاریخ و خاطراتی که از آن روزها هم مردم و هم فرماندهان ارتش به کرات نقل کرده اند؛ نیروهای ارتش کنار مردم قرار گرفته بودند. و این همراهی اتفاقا در روزها و شب های پر التهاب نزدیک به پیروزی انقلاب اسلامی بیش از هر زمانی خود را نشان می داد.

وی اظهار داشت: در حلقه اول نیروهای حفاظتی رضا پهلوی افرادی چون شهید حسن سعدی، شهید سید علی اکبر مصطفوی ، شهید کلاهدوز، شهید آبشناسان حضور داشتند که بعدها با خدماتی که به انقلاب اسلامی کردند؛ هسته اولیه سپاه را در سال 1358 تشکیل دادند و نسل اول سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به شمار می آمدند.

وجود قانون کاپیتولاسیون مهمترین عامل همراهی ارتش با مردم بود

امیر سرتیپ بندری یکی از مهم‌ترین دلایل همراهی و همدلی ارتش با مردم را حضور و اعمال نفوذ مستشاران آمریکایی در ایران عنوان کرد و گفت : حضور بی شمار مستشاران آمریکایی در ایران و دخالت در امور مربوط به اداره کشور وهمچنین وجود قانون ضّد ایرانی و ضّد انسانی کاپیتولاسیون در ایران و مصونیت کامل مستشاران نظامی آمریکا در کشورمان، یکی از مهم‌ترین دلایل همراهی ارتش با مردم بود. زیرا ارتش همواره پای غرور و عزت مردم ایران از گذشته تا امروز ایستاده است.

وی ادامه داد: طبق آمار منتشر شده و موجود در اسناد، تعداد مستشاران نظامی در سال 1338، یک هزار و 200 نفر اعلام شده است و این تعداد در سال 1350 به 16 هزار نفرمستشار نظامی افزایش پیدا کرد و در سال 1357 به 45 هزار مستشار آمریکایی رسید.

  • پیشکسوت دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در هیئت معارف جنگ شهید صیاد شیرازی با اشاره به نفوذ مستشاران آمریکایی در ارکان سیاسی و لایه های مهم تصمیم گیری های کلان کشور گفت: انتخاب و تعیین افراد در امور مهم سیاسی به عنوان دست نشانده آمریکا از نمونه های نفوذ و حاکمیت سیاسی در همچنین دربار سلطنتی بود. به عنوان مثال محمدرضا پهلوی مخالف حضور حسنعلی منصور برای نخست وزیری بود اما با دستور و حکم آمریکا، منصور به عنوان نخست وزیر به شاه معرفی شد و و اولین اقدام آمریکایی ها در دوران نخست وزیری اعطای حق کاپیتولاسیون به مستشاران نظامی آمریکایی بود.

امام خمینی (ره) تاکید داشتند که نیروهای ارتش فرزندان ایران هستند

وی در ادامه با بیان این موضوع که نهضت امام خمینی (ره) از ابتدا تا پیروزی انقلاب اسلامی، مورد اقبال ارتش بوده است؛ گفت: کتاب ها و نوشته های امام خمینی (ره) در میان نیروهای ارتش خوانده می شد و مورد تحلیل قرار می گرفت. در واقع عشق به امام و اندیشه های انقلابی ایشان ریشه در میان نیروهای ارتش وجود داشت. به نمونه ای از خاطره سرهنگ محمد حسن پورجمعه یاد می‌کنم. وی تعریف می کرد که برای انجام ماموریتی به بغداد رفته بود و زمانی که ماموریت تمام شد به عشق دیدار امام خمینی (ره) و دوست داشتن ایشان شبانه با لباس نظامی ارتش به نجف می رود تا ایشان را از نزدیک ملاقات کند.

او بیان می‌کند که با وجود اینکه دیر وقت رسیده بود امام با خوشرویی از او استقبال می کند و در این دیدار متوجه می شود امام برای دریافت کسب اطلاعات و اخبار ایران و جهان روزنامه و مجله های متعددی را مطالعه می کند. زمانی که سرهنگ پورجمعه می گوید که در حمایت از مردم می خواهد از ارتش بیرون بیاید؛ امام توصیه می کنند که ارتشیان هرگز این کار را نکنند، زیرا آنها فرزندان ایران هستند و باید برای آینده ایران در ارتش بمانند و بعد از این دیدار هم با وجود خطرات بسیاری که برای این نیروی خدوم ارتش داشت،اعلامیه های امام را از نجف به ایران می آورد.

سرتیپ امیر دربندی در پایان صحبت های خود با ذکر خاطره ای خاطرنشان کرد: آنچه مسلم است نیروهای ارتش از خُرد تا کلان شجاع، ولایی وبی باک بودند. در آن زمان امیر سرتیپ خلبان عابدی رهبری تظاهرات نیروهای ارتش را در تاریخ 3 بهمن در اصفهان به عهده داشت. در آن زمان شجاعانه با لباس نظامی ارتش با سر دادن شعار «مرگ بر شاه» قطعنامه ای را مبنی بر خروج مستشاران آمریکایی و حذف حق کاپیتولاسیون را قرائت کرد که تاثیرات فراوانی در فرار کردن مستشاران آمریکایی داشت و بعد از انقلاب هم خدمات ارزشمندی به نظام جمهوری اسلامی ایران ارائه کرد.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1664952

مهمترین اخبار ایران و جهان: