نیوز سیتی!
05 اسفند 1402 - 16:36

نامه هشدار دهنده جوزف بورل به وزرای اروپایی درباره کمبود مهمات در اوکراین

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نامه‌ای هشدار دهنده به وزرای خارجه و دفاع عضو این اتحادیه ضمن ابراز نگرانی درباره کمبود مهمات در اوکراین بر لزوم تداوم حمایت‌ها از این کشور تاکید کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه "تاگس آنسایگر" در مطلبی نوشت: دو سال پس از آغاز جنگ روسیه علیه اوکراین، اتحادیه اروپا هنوز قادر به تامین گلوله های توپخانه کافی به اوکراین نیست "سربازان اوکراینی مصمم به جنگ هستند، اما به مهمات نیاز دارند، فوری و به مقدار زیاد". این چیزی است که جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نامه‌ای آتشین به همه وزرای خارجه و دفاع 27 کشور اتحادیه اروپا نوشت. در این نامه آمده است: کمبود مهمات ارتش اوکراین را تضعیف کرده و "به قیمت جان مردم آن تمام می شود. نامه بورل در دسترس روزنامه سوئیسی تاگس آنسایگر قرار گرفته است.

بورل نوشت که اروپایی ها "در سخنرانی ها" اطمینان دادند که می خواهند از اوکراین حمایت کنند. "اما واضح است که این کافی نیست. این مقام اروپایی در این راستا به وعده دولت های اتحادیه اروپا در مارس 2023 مبنی بر تحویل یک میلیون گلوله توپ به اوکراین ظرف یک سال اشاره کرده و نوشت: اتحادیه از این هدف بسیار دور است.

در نامه این مقام اروپایی آمده است: تعداد نارنجک های تحویلی تا پایان ماه مارس به این کشور تنها 524000 خواهد بود - فقط حدود نیمی از مقدار وعده داده شده. به گفته وی اکثریت قریب به اتفاق پرتابه های تحویلی، نارنجک های سنگین 155 میلی متری نیستند، بلکه از نارنجک های خمپاره ای کوچکتر و از نظر نظامی بسیار کم اثر هستند.

در این نامه آمده است: ماه‌هاست که مشخص شده است که اروپایی‌ها در تامین مهمات توپخانه مورد نیاز فوری اوکراین با مشکل مواجه هستند. روسیه در حال حاضر چهار میلیون شات در سال تولید می کند؛ اروپا در حال حاضر تنها می تواند یک چهارم این مقدار را تولید کند. این عواقب مستقیم نظامی دارد: کمبود مهمات یکی از دلایل اصلی است که ارتش اوکراین در جبهه تحت فشار شدید است.

نامه بورل به عنوان یک درخواست ناامید کننده از کشورهای اتحادیه اروپا برای حذف همه موانع، کنار گذاشتن همه نگرانی ها و در نهایت ارسال مهمات بیشتر به اوکراین است. او می نویسد: «باید فوراً اقدام شود. نامه او همچنین شکست تلاش های اتحادیه اروپا برای افزایش صنعت تسلیحات به سطوح زمان جنگ و دادن نقش مهمی به اتحادیه به عنوان خریدار و توزیع کننده مهم مهمات را نشان می دهد.

در این نامه آمده است: این وضعیت که هیچ راه حل سریعی برای آن وجود ندارد، به دلیل ترکیبی از ظرفیت های تولید بسیار پایین در صنایع دفاعی اروپا، کمبود منابع مالی در کشورهای عضو و همچنین بوروکراسی بیش از حد اروپایی و اختلاف نظرهای سیاسی بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا است.

به عنوان مثال، بورل شکایت دارد که 60 قرارداد چارچوب برای تولید مهمات توپخانه 155 میلی متری که آژانس دفاع اروپا (EDA) با شرکت های مختلف دفاعی در سال گذشته منعقد کرده بود "تقریباً مورد استفاده قرار نگرفته است."

به گزارش روزنامه نویه زودیخه تنها 50000 گلوله توسط کشورهای عضو اتحادیه اروپا از طریق این قراردادها سفارش داده شده است. هدف چند صد هزار گلوله بود و اتحادیه اروپا می خواست با یک میلیارد یورو به سفارشات یارانه بدهد. اما برخی از خریداران بزرگ مانند آلمان ترجیح دادند که به دلیل نگرانی برای حاکمیت خود در مسائل دفاعی و ترس از بوروکراسی اتحادیه اروپا EDA را دور بزنند و مستقیماً از این صنعت خرید کردند. حداقل برخی از قراردادهای چارچوب EDA اکنون منقضی شده اند.

بورل همچنین از اصرار برخی کشورها - به ویژه فرانسه - که بودجه اتحادیه اروپا را فقط می توان برای خرید مهماتی که در اروپا تولید می شود، استفاده کرد، انتقاد می کند. منطق پشت آن این است که پول اروپا باید در اروپا بماند و شرکت‌های دفاعی داخلی را تقویت کند - حتی اگر ظرفیت تولید آنها محدود باشد و در نتیجه اوکراین آسیب ببیند.

در این نامه آمده است: کارشناسان و دیپلمات‌ها شکایت دارند که این امر اروپا را از فرصت خرید مهمات از تولیدکنندگان غیر اروپایی مانند کره جنوبی یا ایالات متحده محروم می‌کند که می‌توانند گلوله‌های بیشتری را سریع‌تر و بیشتر ارسال کنند.

این اختلاف داخلی اتحادیه اروپا هنوز حل نشده است. بسیاری از کشورهای اروپای مرکزی و شرقی، و همچنین آلمان، مایلند حداقل قانون «خرید اروپایی» را تضعیف کنند. بر اساس گزارش ها، جمهوری چک در حال حاضر به دنبال کشورهای شریک در اتحادیه اروپا است تا به طور مشترک حدود 800000 گلوله توپخانه برای اوکراین در خارج از اروپا به قیمت 1.5 میلیارد دلار با دور زدن تمام نهادهای اروپایی خریداری کند.

با این حال، جوزپ بورل اعلام کرد که به سختی می تواند بیشتر از این که بگوید اروپایی ها چگونه می توانند به اوکراین کمک کنند، انجام دهد. وی تاکید کرد: دولت های کشورهای عضو باید سفارشات خاصی را ارسال کرده و هزینه آن را بپردازند. نماینده سیاست خارجی اتحادیه اروپا هشدار داد: «هیچ کاری انجام ندادن، یک گزینه نیست.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1677052

مهمترین اخبار ایران و جهان: