نیوز سیتی!
03 بهمن 1402 - 14:05

جباراف: ساخت خط ریلی چین - قرقیزستان – ازبکستان به زودی آغاز می‌شود

رئیس جمهور قرقیزستان با اشاره به اینکه ساخت خط ریلی چین - قرقیزستان – ازبکستان به زودی آغاز می‌شود، گفت: به دنبال اجرای این طرح به شکل دیگر و نه از طریق وام‌های خارجی هستیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «سادیر جباراف» رئیس جمهور قرقیزستان گفت: ساخت خط ریلی «چین - قرقیزستان – ازبکستان» به زودی آغاز می‌شود.

به گفته وی، مقامات این کشور به دنبال اجرای این طرح به شکل دیگر نه از طریق وام‌های خارجی هستند.

رئیس جمهور قرقیزستان مشخص نکرده که این کار دقیقا از چه راهی انجام می‌شود.

وی تاکید کرد در نتیجه احداث این راه آهن، قرقیزستان از یک کشور بن بست به یک کشور ترانزیتی تبدیل خواهد شد.

وی ادامه داد: گزارش شده است که خط ریلی جدید حدود 4 میلیارد نفر را به هم متصل می‌کند و جغرافیای حمل‌ونقل را از آسیا از طریق ترکیه به اروپا، منطقه خاورمیانه، ایران، کشورهای حوزه خلیج فارس و شمال آفریقا گسترش می‌دهد.

جباراف تصریح کرد: بر اساس برآوردهای صورت گرفته، این پروژه می‌تواند در 35 تا 40 سال هزینه خود را دربیاورد، اما اجرای آن به قرقیزستان اجازه می‌دهد تا به یک مرکز حمل‌ونقل مهم تبدیل شود.

ساخت خط ریلی چین به ازبکستان از طریق قرقیزستان برای سال 2023 میلادی برنامه ریزی شده بود اما به دلیل برخی تاخیرها، راه اندازی آن به سال 2024 میلادی موکول شد. قرارداد ساخت این مسیر در نشست سازمان همکاری شانگهای در سال 2022 میلادی به امضا رسید. هزینه این پروژه 5 میلیارد دلار برآورد شده و طول این خط تقریباً 450 کیلومتر است.

فقط در خاک قرقیزستان 57 کیلومتر تونل ساخته خواهد شد.

پایان پیام/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1647052

مهمترین اخبار ایران و جهان: