نیوز سیتی!
17 اسفند 1402 - 12:04

روسیه: برقراری صلح پایدار بدون تعامل سازنده با طالبان غیرممکن است

معاون نماینده دائم روسیه در سازمان ملل اظهار داشت هیچ جایگزینی برای تعامل سازنده با طالبان جهت برقراری صلح و ثبات پایدار در افغانستان وجود ندارد.

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «آنا اوستیگنیوا» معاون نماینده دائم روسیه در نشست شورای امنیت سازمان ملل در مورد وضعیت افغانستان اظهار داشت زمانی که طالبان به قدرت رسیدند، این کشور با چالش‌های فراوانی روبرو بود اما برخلاف پیش‌بینی و انتظارات بدبینانه غربی‌ها جنگ داخلی در این کشور رخ نداد.

این دیپلمات روس گفت: پس از 20 سال وابستگی کامل به کمک‌های بین‌المللی، افغانستان در وضعیت قحطی مالی، تحت تحریم‌های یکجانبه بی‌سابقه و اما یک قدم از یک فروپاشی انسانی و اقتصادی قرار گرفت. با این حال، بر خلاف پیش‌بینی‌ها و انتظارات بدبینانه همکاران غربی ما، افغانستان نه به یک جنگ داخلی دیگر نیفتاد و نه به یک «سیاه چاله» تبدیل شده است.

وی افزود: ما متقاعد شده‌ایم هیچ جایگزینی برای رویکرد واقع‌بینانه و جامع در قبال افغانستان بر اساس تحلیل عینی و ارزیابی متوازن از وضعیت و چشم‌انداز برای حل و فصل قضیه افغانستان وجود ندارد. این رویکرد هم متضمن مشارکت سازنده جامعه بین‌المللی(با توجه به نیازهای افغان‌ها) و هم گفتگوی عمل‌گرایانه با مقامات بالفعل در مورد طیف وسیعی از مشکلات فوری، بدون فشار یا باج‌گیری است.

اوستیگنیوا با اظهار اینکه صلح و ثبات در افغانستان کلید ثبات در منطقه و فرامنطقه است، افزود: طالبان بارها به توسعه همکاری‌های عمل‌گرایانه گسترده، تقویت همکاری‌های منطقه‌ای و افزایش تماس‌ها با سهامداران مختلف بین‌المللی، از جمله آن‌هایی که تحت نظارت سازمان ملل متحد عمل می‌کنند، علاقه نشان داده‌اند. با این حال، اگر گام‌های متقابل جامعه بین‌المللی به تأیید تعدادی از کمک‌کنندگان غربی که منافع شخصی محدودی را دنبال می‌کنند، بستگی داشته باشد، به سختی می‌توان در این مسیر پیشرفت کرد.

معاون نماینده دائم روسیه در سازمان ملل با ابراز نگرانی از فعالیت‌های گروه تروریستی داعش، حمایت از مبارزه طالبان برای حل کامل تهدید این گروه تروریستی را ضروری دانست.

وی با اشاره به نقش آمریکا و ناتو در تقویت داعش گفت: در طول سال‌های حضور نظامی ایالات متحده و ناتو، این گروه جایگاه خود را در کشور مستحکم کرده و با سایر سازمان‌های تروریستی ارتباط قوی برقرار کرده است و از خارج حمایت می‌شود. جنگجویان داعش هر از چند گاهی تاکتیک‌های خود را تغییر می‌دهند و برای جذب حامیان جدید به صفوف خود تمرکز دارند. هدف آنها مشخص است. آنها به دنبال تضعیف ثبات در افغانستان و کشورهای همسایه آن هستند. با توجه به مقدار تسلیحاتی که سربازان غربی در افغانستان به جا گذاشته بودند، خطر سقوط این تسلیحات به دست شبه‌نظامیان و گسترش آنها در منطقه و فرامنطقه کاملاً واقعی است.

این دیپلمات روس ضمن تأکید بر عدم سیاسی کردن کمک‌های بشردوستانه، آزادسازی دارایی‌ها و گسترش کمک‌ها به افغانستان ادامه داد: تمرکز ما بر حقوق همه افغان‌ها، از جمله حقوق زنان و دختران و حقوق اجتماعی-اقتصادی آنها برای تحصیل و کار و تشکیل یک دولت واقعاً فراگیر با مشارکت همه گروه‌های قومی و سیاسی این کشور است.

وی در انتها تصریح کرد: فدراسیون روسیه به طور کامل از آرمان و حق مردم افغانستان برای زندگی در صلح و ثبات حمایت می‌کند؛ نظم منطقه نیز به آن بستگی دارد. با این حال، ایجاد صلح بلندمدت و پایدار بدون تعامل با مقامات بالفعل در مورد طیف وسیعی از مسائل غیرممکن است. هیچ جایگزینی برای آن مسیر وجود ندارد. این امر تعیین می‌کند که افغانستان با چه سرعتی می‌تواند از بن بست کنونی خارج شود و دوباره در امور جهانی ادغام شود.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1683408

مهمترین اخبار ایران و جهان: