نیوز سیتی!
13 دی 1401 - 19:06

اختصاص ۷۹۰ هکتار زمین برای احداث شهرک انرژی خورشیدی قزوین

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قزوین گفت: با توجه به اینکه ساخت شهرک انرژی خورشیدی در استان قزوین جزو مصوبات سفر ریاست‌جمهوری به استان قزوین است، با موافقت کارگروه امور زیربنایی استان قزوین ۷۹۰ هکتار زمین برای احداث این شهرک اختصاص یافته است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قزوین، رضا صفاری امروز در همایش ایجاد نیروگاه‌های تجدیدپذیر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان که در شهرک صنعتی کاسپین برگزار شد، اظهار داشت: با توجه به اینکه ساخت شهرک انرژی خورشیدی در استان قزوین جزو مصوبات سفر ریاست‌جمهوری به استان قزوین است، با موافقت کارگروه امور زیربنایی استان قزوین 790 هکتار زمین برای احداث این شهرک اختصاص یافته است.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه بسیاری از سرمایه‌گذاران مایل به راه‌اندازی نیروگاه‌های خورشیدی در استان قزوین بودند، با ایجاد این شهرک همه این نیروگاه در یک‌جا تجمیع می‌شوند که همین تجمیع نیروگاه‌ها هم راندمان تولید انرژی خورشیدی و تجدیدپذیر در استان را افزایش می‌دهد و هم هزینه سرمایه‌گذاران برای راه‌اندازی نیروگاه‌های برق خورشیدی را به نصف کاهش می‌دهد.

صفاری با بیان اینکه سرمایه‌گذاران حوزه انرژی خورشیدی از طولانی بودن صدور مجوزهای سرمایه‌گذاری در این بخش گله‌مند بودند، تصریح کرد: بخش عمده‌ای از سرمایه‌گذاران حوزه نیروگاه‌های خورشیدی در یک دهه اخیر به دلیل طولانی شدن زمان استعلام دستگاه‌ها برای صدور مجوز سرمایه‌گذاری و هزینه‌هایی که به آنها تحمیل شد، از استان و حتی کشور خارج شدند.

وی ادامه داد: از مزایای بزرگ شهرک انرژی این است که زمین صنعتی با زیرساخت‌های کامل خدماتی در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد و دیگر سرمایه‌گذار مجبور نیست برای گرفتن زمین و انشعاب آب، برق، گاز و تلفن ماه‌ها معطل بماند. در ضمن صدور مجوز به صورت سامانه الکترونیکی و در کوتاه‌ترین زمان انجام می‌شود و با یک درخواست همه دستگاه‌ها همزمان به استعلام پاسخ می‌دهند که بسیار آسان‌تر از گذشته است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قزوین یادآور شد: با توجه به حمایت استانداری قزوین چهار دستگاه اداره‌کل حفاظت محیط زیست، اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری، شرکت توزیع نیروی برق و شرکت سهامی آب‌منطقه‌ای موظف شده‌اند که ظرف یک هفته جواب استعلام‌های سرمایه‌گذاران را بدهند و عدم جواب‌دهی در این زمان به منزله جواب مثبت دستگاه تلقی می‌شود.

صفاری از خرید تضمینی برق خورشیدی واحدهای شهرک انرژی خبر داد و افزود: در ضمن شرکت توزیع نیروی برق با مجوز وزارت نیرو برق خورشیدی تولیدشده توسط واحدهای شهرک انرژی را با 12 برابر قیمتی که بابت مصرف هر کیلووات انرژی از مرد می‌گیرد، خریداری می‌کند و در این حوزه هم نگرانی خاصی برای سرمایه‌گذاران وجود ندارد.

تولید 2800 مگاوات برق تجدیدپذیر در استان قزوین

معاون عمرانی استاندار قزوین هم در این همایش به انعقاد تفاهم‌نامه سال گذشته بین استانداری قزوین و سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق وزارت نیرو اشاره کرد و گفت: در همین راستا قرار شده با ساختن شهرک انرژی و همچنین شهرک انرژی‌های بادی در منطقه طارم روزانه 2 هزار و 800 مگاوات برق تجدیدپذیر در استان قزوین تولید شود.

مهدی رجحانی با بیان اینکه مجوز ساخت شهرک انرژی را در کوتاه‌ترین زمان صادر کردیم، اضافه کرد: بر مبنای تفاهم‌نامه یادشده شرکت شهرک‌های صنعتی استان قزوین متولی ایجاد زیرساخت‌های شهرک انرژی است و در این زمینه با هماهنگی سازمان منابع طبیعی به صورت زمینی در ابعاد مناسب در اختیار این پروژه قرار گرفته است.

وی ادامه داد: برای اینکه در هزینه زمین صرفه‌جویی شود، بنا داریم بر بام برخی واحدهای تولیدی پنل‌های خورشیدی را نصب کنیم و به این صورت سرمایه‌گذاران از پرداخت هزینه زمین معاف شده و در عوض می‌توانند با شبکه‌سازی انرژی خورشیدی لازم را تولید کرده و آن را با قیمت خوب به وزارت نیرو و سایر متقاضیان بفروشند.

رجحانی با اشاره به تعیین‌تکلیف نشدن بعضی از اراضی دولتی استان قزوین تصریح کرد: برخی دستگاه‌ها و سازمان‌های ما اراضی بزرگ رهاشده‌ای دارند که اگر وزارت نیرو موافقت کند، این زمین‌ها می‌تواند در اختیار سرمایه‌گذاران قرار گیرد تا در آنها برق خورشیدی و برق بادی تولید شود.

معاون استاندار قزوین با اشاره به نقشه ظرفیت تولید انرژی جهان گفت: این نقشه نشان می‌دهد که عمده نقاط کشور ما از بهترین وضعیت تابش آفتاب برای تولید انرژی خورشیدی برخوردار است و با توجه به هدف‌گذاری‌های صورت‌گرفته در کشورهای پیشرفته دنیا در زمینه تولید و مصرف انرژی خورشیدی تا حدودی عقب مانده‌ایم.

رجحانی یادآور شد:‌ استقرار و احداث شهرک انرژی در استان قزوین می‌تواند بخشی از نیاز استان قزوین و استان‌های مجاور به برق را در پیک‌های تابستانی جبران کند و با وجود چنین شهرکی بدون شک شبکه برق‌رسانی پایدارتر، کاراتر، کم‌هزینه‌تر و پاک‌تری خواهیم داشت.

انتهای پیام/ن

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 953052

مهمترین اخبار ایران و جهان: