نیوز سیتی!
23 دی 1401 - 12:09

رفتار هوشمندانه دولت برای تحول در مقاوم‌سازی اقتصاد/ تغییر مثبت رویه ستاد‌ اقتصاد مقاومتی

پژوهشگر حوزه حکمرانی اقتصادی با اشاره به برگزاری جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی و تصویب 2 طرح اولویت‌دار دولت در آن، گفت: این جلسه، تغییر رویه این ستاد نسبت به گذشته و الگوی جدید و هوشمندانه آن در دولت سیزدهم را نشان می دهد و نوید‌بخش تحول در مقاوم‌سازی اقتصاد است.

‌سید بهزاد بقایی در گفت‌‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس‌ با اشاره به برگزاری جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در هفته گذشته، اظهار داشت: این جلسه تغییر رویه این ستاد نسبت به گذشته و الگوی جدید و هوشمندانه کاری که برای آن در دولت جدید اتخاذ شده را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به تصویب دو پروژه اولویت‌دار و تحولی در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، گفت: در دولت قبل، ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی تعداد زیادی پروژه اولویت‌دار در هر سال تعریف می کرد که موجب می شد این ستاد توان لازم برای نظارت بر آنها و پیگیری اجرایی شدن پروژه ها را نداشته باشد، ضمن اینکه برخی از این پروژه‌ها‌ ارتباطی هم با اقتصاد مقاومتی نداشتند و بیشتر اولویت بودجه‌ای دستگاه ها بودند و بنابراین اجرای آنها هم موجب مقاوم‌سازی اقتصاد نمی‌شد.

این پژوهشگر حوزه حکمرانی اقتصادی ادامه داد: دو پروژه‌ای که در جلسه اخیر ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی تصویب شد، بر خلاف دوره های گذشته، کارهای جاری و معمول دستگاه ها نیست و به نظر می‌رسد ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی می‌خواهد به وظیفه اصلی خود یعنی انجام کارهای فوق العاده و جهشی عمل کند.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به تغییر نهادی دبیرخانه ستاد، گفت: ظاهرا دبیرخانه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی نیز از سازمان برنامه و بودجه به معاونت اول ریاست جمهوری منتقل شده است، در دوره های گذشته دبیرخانه ستاد در سازمان برنامه قرار داشت و دبیرخانه شورای اقتصاد که وظایف جاری و عمومی کشور را بر عهده دارد، وظیفه دبیری ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی را هم بر عهده داشت.

مشاور کمیته اقتصاد مقاومتی مجلس افزود: این اتفاق موجب شده بود کارهای جاری و غیرفوق العاده که وظیفه شورای اقتصاد بود یا به دلیل ماهیت سازمان برنامه صرفا ماهیت بودجه ای داشت، به عنوان پروژه‌های اولویت‌دار ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی تصویب و این ستاد از وظیفه اصلی خود دور شود.

بقایی با بیان اینکه اجرای پروژه‌های اولویت‌دار ستاد به قدرت و اختیارات ویژه احتیاج دارد، گفت: در گذشته که دبیرخانه ستاد در سازمان برنامه و بودجه قرار داشت، قدرت کافی برای پیگیری، نظارت و اجرایی سازی پروژه ها را نداشت اما با انتقال دبیرخانه به معاونت اول ریاست جمهوری، این مشکل حل شد.

وی افزود: امید است با افزایش قدرت و اختیارات دبیرخانه و پیگیری مستمر طرح‌ها و رفع موانع و مسائل آن، طرح های اولویت‌دار دولت در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، اجرایی شود و منجر به تحول و تحقق اقتصاد مقاومتی شود.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 974096

مهمترین اخبار ایران و جهان: