نیوز سیتی!
21 دی 1401 - 03:50

روسیه و چین آماده تعمیق و گسترش همکاری ها هستند

سفیر چین در روسیه اعلام کرده است که کشورش آماده تعمیق همکاری ها با مسکو است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، «ژانگ هانهویی» سفیر چین در روسیه در مصاحبه‌ای گفت: «روسیه و چین آماده تعمیق همکاری استراتژیک خود هستند و آماده هستند تا سفرهای دوجانبه را در اسرع وقت به حالت عادی بازگردانند.»

سفیر چین در مسکو افزود: «در شرایط تاریخی جدید، ما آماده ایم به طور مستمر همکاری‌های استراتژیک متنوع را به طور مشترک با دوستان روسی خود تعمیق دهیم، تا سفر متقابل شهروندان را در اسرع وقت بازگردانیم، تبادلات فرهنگی و بشردوستانه را چندبرابر کنیم و زنجیره‌های تأمین، برای توسعه همکاری‌های چند بعدی سودمند با هدف توسعه مشترک کشورهای ما و کمک سازنده به مبارزه مشترک ما علیه همه گیری و بهبود اقتصاد جهانی را تقویست کنیم.»

پیش از این نیز، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه هفته گذشته در گفت‌وگوی تلفنی با «شیء جین پینگ»، رئیس‌جمهور چین تأکید کرده بود که علی‌رغم ارعاب و فشار کشورهای غربی، روابط اقتصادی بین پکن و مسکو افزایش یافته است.وی دراین‌باره گفت: علی‌رعم شرایط نامطلوب خارجی و محدودیت‌های غیرمشروع و ارعاب مستقیم برخی کشورهای غربی، روسیه و چین موفق شدند، رکورد جدیدی در تجارت دوجانبه ثبت کنند.

به گفته پوتین «تا پایان سال ۲۰۲۲، حجم تجارت بین دو کشور، ۲۵ درصد افزایش خواهد یافت و ما قادریم طبق برنامه، به هدف حجم ۲۰۰ میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۴ نزدیک شویم.»

رئیس‌جمهور چین نیز بر عزم و آمادگی این کشور برای تقویت روابط راهبردی با روسیه تأکید کرد. شیء جین‌پینگ در این گفت‌وگوی تلفنی به پوتین گفت: چین آماده بنیانگذاری همکاری راهبردی با روسیه، در راستای منافع مردم دو کشور است.

وی افزایش سطح روابط بین مسکو و پکن را در راستای منافع مردم و ثبات و پایداری نظام بین‌المللی دانست. شیء جین‌پینگ دراین‌باره افزود: «در شرایط سخت و نامطمئن بین‌المللی، پکن آمادگی روابط راهبردی با مسکو دارد تا فرصت‌های توسعه در اختیار دو کشور قرار گیرد و این روابط به نفع ثبات و پایداری در سراسر جهان است.»

ولادیمیر پوتین و شیء جین پینگ آخرین بار در ماه سپتامبر در حاشیه اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای در سمرقند ازبکستان دیدار کردند. وزیر خارجه چین نیز هفته گذشته روابط دو جانبه میان پکن و مسکو را مثبت ارزیابی کرد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 969308

مهمترین اخبار ایران و جهان: