نیوز سیتی!
18 دی 1401 - 16:07

کتاب‌های زبان آموزشگاه‌ها باید مدیریت شود

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی گفت: کتاب‌های زبان آموزشگاه‌ها باید مدیریت شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، احمد محمودزاده معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکت‌های مردمی در گردهمایی کشوری رؤسای ادارات مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی و اعضای شورای هماهنگی مؤسسان مدارس غیر دولتی سراسر کشور اظهار کرد: امروز توفیق داریم نشست مشترک رؤسای ادارات مشارکت‌ها و مدارس و مراکز غیردولتی استان‌ها و همچنین رؤسای شوراهای مؤسسان مدارس استان‌ها را جهت هم‌اندیشی، هم‌افزایی، گفتمان‌سازی و طراحی اقدام مشترک برای اجرای برنامه‌های پیش‌رو سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی داشته باشیم.

وی به روز نوزدهم دی‌ماه اشاره کرد و گفت: این روز یادآور حماسه بزرگ و باشکوه مردم قم است که برگ دیگری از کتاب زرین انقلاب اسلامی را رقم زد و روند انقلاب را به‌گونه‌ای شکل داد که هم پایان حکومت ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی را رقم زد و هم در پیروزی انقلاب اسلامی نقش برجسته و ممتازی داشت.

محمودزاده بر انتقال روحیه و انگیزه مبارزاتی این قیام‌ها به نسل امروز به ویژه نوجوانان و جوانان توسط نظام تعلیم و تربیت کشور تأکید کرد و گفت: این روز بزرگ را گرامی می‌داریم و برای شهیدان و ایثارگران این حماسه جاوید درود می‌فرستیم و یاد و خاطره حضرت امام (ره) که تداوم بخش و استمرار این مسیر نورانی است را گرامی می‌داریم؛ ان‌شاءالله همه ما از فیوضات این روزهای عزیز بهره‌مند شویم و در مسیر نورانی حرکت حضرت امام (ره) به رهبری آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله العالی)، پرتوان ادامه دهیم.

وی با اشاره به اینکه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و برنامه درسی ملی با رویکرد دولت سیزدهم، اسناد بسیار با ارزشی هستند که شناسنامه فلسفی و فرهنگی نظام تعلیم و تربیت ما را تشکیل می‌دهند، اظهار کرد: راهبردهای اساسی و جدی زیادی در سند تحول وجود دارد که یکی از راهبردها، مردمی‌سازی نظام حکمرانی آموزش و پرورش است.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکت‌های مردمی تصریح کرد: با توجه به تأکید وزیر آموزش و پرورش مبنی بر استقرار این سند در نظام آموزش و پرورش، گفت: با پیاده‌سازی مؤلفه‌های این سند، شاهد رشد و بالندگی در نظام تعلیم و تربیت کشور خواهیم بود.

تحصیل ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار دانش‌آموز در ۱۸ هزار مدرسه غیردولتی

وی ادامه داد: در سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار دانش‌آموز در ۱۸ هزار مدرسه به صورت غیردولتی، یک میلیون و ۱۰۰ هزار فراگیر در ۲۰ هزار مرکز آموزش‌های مکمل و زبان، حدود یک میلیون و ۱۳۰ هزار دانش‌آموز در قالب ۳۳۸۳ مدرسه هیأت امنایی و حدود ۲۳۰ هزار دانش‌آموز در ۱۵۷۰ مدرسه در مناطق آزاد تجاری تحصیل می‌کنند که این سازمان برای برنامه‌ریزی آموزشی و پرورشی این دانش‌آموزان، مأموریت دارد.

محمودزاده گفت: سعی داریم در قالب سه نوع برنامه راهبردی فعالیت کنیم که برنامه اول، تقنینی است از جمله می‌توان به بازنگری و تغییر در قانون شوراهای آموزش و پرورش، بازنگری در قانون تأسیس مدارس و مراکز غیردولتی، طراحی نظام جامع مشارکت و تنظیم آئین‌نامه توسعه مشارکت‌های مردمی به شیوه مدیریت هیأت امنایی است.

وی ادامه داد: نوع دوم برنامه‌ها، سیاست‌گذاری برنامه‌های مدیریتی است که از جمله ۱- طراحی مدل و الگوی ایجاد مدارس مردمی از طریق واگذاری مدارس دولتی و غیردولتی به گروه‌های مردمی، جهادی، خیرین و واقفین، ۲- طراحی مدل جدید از مدارس هیأت امنایی با نقش‌آفرینی معلمان، نمایندگان اولیا، خانواده‌ها، نهادهای انقلابی و مذهبی، نمایندگان مدیریت محلی، ۳- تأسیس و اداره مدارس غیردولتی توسط افراد حقیقی صاحب صلاحیت مدرسه‌داری و همچنین نهادها و تعاونی‌ها، ۴- طراحی نظام آموزش معلم برای مدارس غیردولتی، که متأسفانه نظام آموزشی خوبی برای معلمان در این سازمان نداشتیم بنا داریم با همکاری دانشگاه فرهنگیان، مجموعه مدیریت گزینش و سایر مجموعه‌ها که مصوبات و مجوز برگزاری این دوره‌ها را در سطح کشور دارند، اقدام خواهیم کرد.

۵- تولید الگوهای کاربردی بر اساس مفاد سند در حوزه محتوا هم مدنظر است چرا که در محتواهای مکمل مدارس غیردولتی و کتاب‌های زبان آموزشگاه‌ها یک رها شدگی در سال‌های گذشته وجود داشته است که باید مدیریت شود.

وی با بیان اینکه رویکرد سوم، برنامه‌های ترکیبی و مشترک با سایر معاونت‌هاست، افزود: با معاونین آموزشی هم در حوزه آموزش ابتدایی و هم آموزش متوسطه، معاونین پرورشی و تربیت بدنی، توافقنامه‌های در سطح وزارتخانه انجام شده است و برای تعیین شاخص‌های کمی و کیفی برای اجرای مطلوب سند تحول بنیادین در حال فعالیت کنیم. که به محض حصول نتیجه رتبه بندی مدارس انجام خواهد شد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 963296

مهمترین اخبار ایران و جهان: