نیوز سیتی!
17 اردیبهشت 1403 - 15:28

رشد ۱۰ برابری صادرات تجهیزات صنعت نفت تا دو سال آینده

رئیس هیئت‌مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت از صادرات ۷۱۰ میلیون یورویی تجهیزات صنعت نفت در سال گذشته خبر داد و گفت: هدفگذاری شده تا دو سال آینده، صادرات تجهیزات صنعت نفت تولید ایران به ۷.۵ میلیارد یورو در سال برسد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، احسان ثقفی، رئیس هیئت‌مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت در نشستی خبری اظهار داشت: طی 2.5 سال گذشته از عمر دولت سیزدهم، تعاملات بخش خصوصی سازنده تجهیزات صنعت نفت با مسئولان دولتی نسبت به دولت‌های قبل تقویت شده و گوش شنوایی برای صحبت‌های ما در دولت بوده است.

وی افزود: در خصوص حل مشکلات باید گفت که برخی مشکلات سطحی و نیمه سطحی برطرف شده اما مشکلات اساسی همچنان پابرجا و بدون حل باقی مانده است.

رئیس هیئت‌مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت تصریح کرد: با توجه به اینکه پروژه جدیدی در سال‌های اخیر در صنعت نفت آغاز نشده، ما بازارهای خود را در خارج از مرزها جستجو کردیم و حاصل آن صادرات 710 میلیون یورویی تجهیزات صنعت نفت در سال گذشته بود.

وی ادامه داد: این رقم 10درصد ظرفیت و توان صادراتی سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران است و هدفگذاری شده تا دو سال آینده، صادرات تجهیزات صنعت نفت تولید ایران به 7.5 میلیارد یورو در سال برسد.

ثقفی با بیان اینکه "یکی از مشکلات اصلی توسعه صادرات نبود متولی واحد است"، گفت: یک وحدت رویه در کشور وجود ندارد، بخش‌ها و نهادهای مختلف که در امر صادرات متولی هستند، بعضا به‌صورت سلیقه‌ای رفتار کرده و تصمیم می‌گیرند و گاها برآیند اقدامات آنها صفر می‌شود؛ اگر متولی واحد در امر صادرات در دولت وجود داشته باشدف بسیاری از مشکلات رفع خواهد شد.

رئیس هیئت‌مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت با انتقاد از هزینه‌های سنگین نمایشگاه امسال صنعت نفت گفت: درحالی که طبق اعلام آمار رسمی بانک مرکزی، تورم انتهای سال گذشته بین 40 تا 50 درصد بوده، هزینه‌های نمایشگاهی از سوی شرکت سهامی نمایشگاه بین المللی جمهوری اسلامی ایران که یک ارگان دولتی است، نسبت به سال قبل 4 تا 5 برابر شده و این مسئله بسیار برای بخش خصوصی حاضر در این نمایشگاه، ایجاد مشکل کرده است.

وی افزود: فضای کافی در نمایشگاه نفت امسال برای حضور تمامی شرکت‌ها وجود نداشت، این درحالی است که بخشی از ظرفیت نمایشگاه بین‌المللی تهران به برگزاری کنسرت، برنامه‌های صدا و سیما و موارد غیرتخصصی اختصاص پیدا کرده است.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1709896

مهمترین اخبار ایران و جهان: