نیوز سیتی!
11 مرداد 1402 - 21:32

پاپ: اروپا برای حل مسالمت آمیز جنگ اوکراین به اندازه کافی تلاش نمی‌کند

رهبر کاتولیک‌های جهان در سخنانی در اولین روز سفر خود به پرتغال اروپا را متهم کرد که به اندازه کافی برای حل مسالمت آمیز جنگ اوکراین و بسیاری درگیری‌های مسلحانه دیگر در دنیا تلاش نمی‌کند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه "فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ"، پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیگ های جهان سفر روز جهانی جوانان خود را در لیسبون با انتقاد از نگرش کشورهای اروپایی به جنگ اوکراین آغاز کرد. وی امروز چهارشنبه در سخنانی اروپاییان را متهم کرد که برای حل مسالمت آمیز این جنگ و بسیاری از درگیری های مسلحانه دیگر در جهان به اندازه کافی تلاش نمی کنند. پاپ در اولین سخنرانی خود در لیسبون با نگاهی به اروپا گفت: «به کجا می‌روید اگر راهی برای صلح به جهان پیشنهاد نمی‌دهید؛ راه‌های خلاقانه برای پایان دادن به جنگ در اوکراین و درگیری‌های زیادی که دنیا را به خون آلوده می‌کند؟

وی پیش از طی یک رژه نظامی در پایتخت پرتغال مورد استقبال قرار گرفته بود. در مسیر فرودگاه نظامی فیگو مادورا به کاخ ناسیونال دو بلم، مقر ریاست جمهوری در جنوب غربی لیسبون، ده ها هزار نفر از عمدتا جوانان پاپ را تشویق کردند. استقبال رسمی رئیس جمهور پرتغال با دیدار با نمایندگان دولت، جامعه مدنی و هیئت دیپلماتیک در یک مرکز فرهنگی همراه شد.

پاپ فرانسیس در بخش دیگری از سخنانش صراحتاً به معاهده لیسبون منعقد شده در سال 2007 در مورد اصلاح اتحادیه اروپا اشاره کرد که در آن هدف اروپایی ها در روابط با سایر کشورهای جهان تأمین صلح، ترویج توسعه پایدار جهانی و همچنین همبستگی و احترام متقابل بین مردم است. وی همچنین گفت: بنابراین این روحیه با هم بودن است که از رویای اروپایی چندجانبه گرایی الهام گرفته شده است که فراتر از بافت صرفا غربی است.

وی همچنین از رفتار اروپا با مهاجران در مرزهای خارجی و در دریای مدیترانه، کاهش نرخ زاد و ولد و بحث در مورد طرح کمک به مرگ بیماران انتقاد کرد . فرانسیس گفت: بی‌عدالتی‌های جهانی، جنگ‌ها، بحران‌های اقلیمی و مهاجرت به نظر می‌رسد سریع‌تر از توانایی و اغلب اراده برای رویارویی با این چالش‌ها پیش می‌روند.

پاپ همچنین سه "محل ساخت و ساز" را نام برد که در آنها - از روز جهانی جوان - می توان با خلاقیت چیزی ساخت که به زعم وی عبارتند از محیط زیست، آینده و برادری. پاپ گفت که آلودگی و گرم شدن اقیانوس های جهان یادآوری است برای آشتی دادن زندگی انسان با محیطی که بزرگتر از خودمان است و باید به دقت از آن مراقبت کرد. وی افزود: آینده جوانانی هستند که هم اکنون در لیسبون گرد هم آمده اند و باید از ترس تشکیل خانواده و فرزند به دنیا آوردن دور شوند. وی این واقعیت که جوانان از سراسر جهان در لیسبون گرد هم آمدند تا به جای فریاد زدن خشم خود، امید انجیل را به اشتراک بگذارند، به عنوان ابراز تمایل به "وحدت، صلح و برادری" توصیف کرد.

روز جهانی جوان عصر روز سه شنبه در پارک ادواردو هفتم در قلب لیسبون با مراسمی که توسط کاردینال مانوئل کلمنته برگزار شد افتتاح شد. کاردینال با استقبال از صدها اسقف و کشیش و ده‌ها هزار نفر به زبان‌های پرتغالی، ایتالیایی، انگلیسی، اسپانیایی و فرانسوی، گفت که لیسبون از جوانان بیش از 150 کشور با تمام وجود استقبال می‌کند. پیش از آغاز روز جهانی جوان، انتقاداتی نیز از این رویداد بزرگ در پرتغال وجود داشت.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1423852

مهمترین اخبار ایران و جهان: